• 1
  • 2
2009-10-14, 15:21
Medlem
Lurad slavs avatar
Hej alla som har koll på techno. Vilken är den fetaste bastrumman? Vilket program, trummaskin, mm, erhåller denna bastrumma? Själv har jag samplat partier i befintliga låtar där det bara är bastrumma, vilket funkar ok. Nämn gärna nån maskin och gärna någon (hyfsat) känd låt där den används.
Citera
2009-10-14, 15:32
Medlem
donkeywheels avatar
lyssna på hardstyle
Citera
2009-10-14, 15:47
Medlem
Chts avatar
Som sagt, hardstyle.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=CJe3NMm0YEo

Det kallas för Reverse Bass. Sök på det så hittar du nog tips på program.
Citera
2009-10-14, 16:37
Medlem
Lurad slavs avatar
Tack för svar. Jäkligt fett!

Men jag undrar vilka maskiner de använder. Har techno några "klassiska" maskiner precis som hiphop har? Eller kan man använda vilket bastrumsljud som helst?
Citera
2009-10-15, 00:45
Medlem
Chts avatar
Det finns massa guider på google som du kan lära dig göra reverse bass i olika program. sysslar ej me sånt själv men ja har sett guider.
Citera
2009-10-15, 02:44
Medlem
Vadå fetaste bastrumman?

Det är ju en smaksak, jag tycker inte hardstyle har den fetaste kicken, jäkla tjatig dissonant kick och det låter alltid samma.
Citera
2009-10-15, 07:32
Medlem
Feeltzs avatar
Tycker att det beror extremt mycket på låten allmänt eftersom en kick måste passa in för att vara fet.
Citera
2009-10-15, 07:49
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Tack för svar. Jäkligt fett!

Men jag undrar vilka maskiner de använder. Har techno några "klassiska" maskiner precis som hiphop har? Eller kan man använda vilket bastrumsljud som helst?

Det finns absolut klassiska maskiner, och när det gäller techno är rolands tr909 den mest använda. Roland tr808 fungerar också fint.

Annars har du ju en bra idé, sampla från intron på andra låtar. Här är ju kicken ofta färdigprocessad så du slipper lite jobb. En ren 909 kick låter egentligen ganska tråkigt och måste komprimeras och eq:as för att bli kul.
Citera
2009-10-15, 17:28
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Det finns absolut klassiska maskiner, och när det gäller techno är rolands tr909 den mest använda. Roland tr808 fungerar också fint.

Annars har du ju en bra idé, sampla från intron på andra låtar. Här är ju kicken ofta färdigprocessad så du slipper lite jobb. En ren 909 kick låter egentligen ganska tråkigt och måste komprimeras och eq:as för att bli kul.
TACK!!!
(Äntligen någon som förstår min fråga )
Citera
2009-10-15, 19:00
Medlem
ultraprutts avatar
Lägg in Bazzism (vst)
Citera
2009-10-15, 19:11
Medlem
risters avatar
Sonic Charge µTonic har en hel del presets som funkar till det mesta. Duger inte de färdiga så är det jättelätt att ratta till en passande kick. Bra snare, hihat och effekter finns också.

Rekommenderas.
Citera
2009-10-16, 11:30
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rister
Sonic Charge µTonic har en hel del presets som funkar till det mesta. Duger inte de färdiga så är det jättelätt att ratta till en passande kick. Bra snare, hihat och effekter finns också.

Rekommenderas.

µTonics färdiga kickar är ju värdelösa, det låter så mycket bättre om man arbetar med dem.

Annars finns ju Junglist/Hydra. Otroligt grymma VSTs, dock så kan man inte köpa Junglist längre, då Hydra är uppgraderingen. :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in