Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMi
Hej!
Går första året på Hotell&Restaurang (är 18) och vi håller på med ett litet "projekt" som vi bl.a. ska laga en 3rätters till några
elever/lärare nästa onsdag. Är ju inte direkt någon stjärnkock då vi knappt har gått 2 månader.
Vi provlagade idag, och min grupp gjorde då;
Förrätt
Vitlöksbröd med basilika
Minisouvlaki (kycklingspett)
Huvudrätt
Pasta med kräftor i hummersås
Efterrätt
Vaniljpanacotta med bärsås
Skulle vilja ha lite tips på uppläggning och sånt, tex vad man kan garnera med, våran lärare tyckte att vi skulle göra en liten sallad också till förrätten, men sen är vi slut på idéer...
Ok, till skillnad från andra så blir jag inte hysteriskt besatt av datum...
Det verkar som att medelhavet är ert tema, är det så?
Kycklingspett är ingenting jag vill ha till förrätt. Dels för att de sällan blir goda utan torra och övertillagade, jag tänker på att ni ju bara har gått två månader och dels för att det inte är speciellt lockande.
I vilket fall som helst så är jag är inte jätteförtjust i pasta med kräftor och då hade jag hellre sett en klassisk spaghetti vongole. I övrigt så tycker jag inte att pasta är någonting som hör hemma i en trerätters men det är ju min högst egna åsikt.
Vaniljpanacotta är det väl inte så mycket att orda om, det är gott men är kanske alltför självklar som efterrätt i en sådan meny.
Jag vet att de flesta bara ääälskar italienskt käk men en skandinavisk meny hade väl varit nog så intressantare och visat på ett genuinare matintresse. Alternativt en fransk meny. Jag tänker på att ni ju pluggar på gymnasiet och torde således vilja uppvisa någonting annat än just det som förväntas av er.
Gör en skandinavisk höstmeny där ni väljer råvaror efter säsongen.
Jag kan nästan tänka mig att de allra flesta som genomfört ert "projekt" väljer en liknande meny, alltså en medelhavsinspirerad.