2009-10-14, 14:40
Medlem
FredrikMis avatar
Hej!

Går första året på Hotell&Restaurang (är 18) och vi håller på med ett litet "projekt" som vi bl.a. ska laga en 3rätters till några
elever/lärare nästa onsdag. Är ju inte direkt någon stjärnkock då vi knappt har gått 2 månader.

Vi provlagade idag, och min grupp gjorde då;

Förrätt

Vitlöksbröd med basilika
Minisouvlaki (kycklingspett)

Huvudrätt

Pasta med kräftor i hummersås

Efterrätt

Vaniljpanacotta med bärsås

Skulle vilja ha lite tips på uppläggning och sånt, tex vad man kan garnera med, våran lärare tyckte att vi skulle göra en liten sallad också till förrätten, men sen är vi slut på idéer...
Citera
2009-10-14, 16:08
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMi
Hej!

Går första året på Hotell&Restaurang (är 18) och vi håller på med ett litet "projekt" som vi bl.a. ska laga en 3rätters till några
elever/lärare nästa onsdag. Är ju inte direkt någon stjärnkock då vi knappt har gått 2 månader.

Förrätt

Vitlöksbröd med basilika

Huvudrätt

Efterrätt

Skulle vilja ha lite tips på uppläggning och sånt, tex vad man kan garnera med, våran lärare tyckte att vi skulle göra en liten sallad också till förrätten, men sen är vi slut på idéer...

Ok, till skillnad från andra så blir jag inte hysteriskt besatt av datum...

Det verkar som att medelhavet är ert tema, är det så?

Kycklingspett är ingenting jag vill ha till förrätt. Dels för att de sällan blir goda utan torra och övertillagade, jag tänker på att ni ju bara har gått två månader och dels för att det inte är speciellt lockande.

I vilket fall som helst så är jag är inte jätteförtjust i pasta med kräftor och då hade jag hellre sett en klassisk spaghetti vongole. I övrigt så tycker jag inte att pasta är någonting som hör hemma i en trerätters men det är ju min högst egna åsikt.

Vaniljpanacotta är det väl inte så mycket att orda om, det är gott men är kanske alltför självklar som efterrätt i en sådan meny.

Jag vet att de flesta bara ääälskar italienskt käk men en skandinavisk meny hade väl varit nog så intressantare och visat på ett genuinare matintresse. Alternativt en fransk meny. Jag tänker på att ni ju pluggar på gymnasiet och torde således vilja uppvisa någonting annat än just det som förväntas av er.
Gör en skandinavisk höstmeny där ni väljer råvaror efter säsongen.

Jag kan nästan tänka mig att de allra flesta som genomfört ert "projekt" väljer en liknande meny, alltså en medelhavsinspirerad.
Citera
2009-10-14, 16:30
Medlem
FredrikMis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Ok, till skillnad från andra så blir jag inte hysteriskt besatt av datum...

Det verkar som att medelhavet är ert tema, är det så?

Kycklingspett är ingenting jag vill ha till förrätt. Dels för att de sällan blir goda utan torra och övertillagade, jag tänker på att ni ju bara har gått två månader och dels för att det inte är speciellt lockande.

I vilket fall som helst så är jag är inte jätteförtjust i pasta med kräftor och då hade jag hellre sett en klassisk spaghetti vongole. I övrigt så tycker jag inte att pasta är någonting som hör hemma i en trerätters men det är ju min högst egna åsikt.

Vaniljpanacotta är det väl inte så mycket att orda om, det är gott men är kanske alltför självklar som efterrätt i en sådan meny.

Jag vet att de flesta bara ääälskar italienskt käk men en skandinavisk meny hade väl varit nog så intressantare och visat på ett genuinare matintresse. Alternativt en fransk meny. Jag tänker på att ni ju pluggar på gymnasiet och torde således vilja uppvisa någonting annat än just det som förväntas av er.
Gör en skandinavisk höstmeny där ni väljer råvaror efter säsongen.

Jag kan nästan tänka mig att de allra flesta som genomfört ert "projekt" väljer en liknande meny, alltså en medelhavsinspirerad.

Vi gjorde faktiskt en "svensk" meny, då vi skulle göra tre olika förslag. Men nu blev det att vi gjorde denna så kan inte byta nu. Hade faktiskt inte heller ätit detta men inte mycket att göra åt nu, även fast allting smakade bra.
Citera
2009-10-14, 17:07
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Vi gjorde faktiskt en "svensk" meny, då vi skulle göra tre olika förslag. Men nu blev det att vi gjorde denna så kan inte byta nu. Hade faktiskt inte heller ätit detta men inte mycket att göra åt nu, även fast allting smakade bra.

Oj ursäkta, missade att det var garnering och upplägg du ville ha tips på.
Citera
2009-10-14, 21:36
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Hej!

Förrätt

Vitlöksbröd med basilika

Huvudrätt

Efterrätt

Tycker personligen att det viktigaste för att en uppläggning ska se aptitlig ut är kontraster och någorlunda strukturerat, är själv bara glad amatör men iaf mina tips:
Huvudrätt: garnera med några färska räkor och strö på lite färsk finhackad dill/persilja/annan färsk ört lite beroende på pastasåsen smaksättning
Efterrätt: Tror det hade varit snyggt med en eller två myntablad, kanske också någon smällt-och-stelnad-igen-vit choklad-stav.

Lycka till
Citera
2009-10-14, 21:43
Medlem
Pannacottan bör ni servera i glas med såsen på toppen. Lägg upp pannacottan och ställ in glasen i frysen ett par timmar innan servering.
Vita lite djupare tallrikar till pastan. Kanske lite parmesan på toppen om det passar till rätten.
Citera
2009-10-14, 22:29
Bannlyst
Förätten: ha med små skålar med lite grekisk sallad (tomater, fetost, oliver) och dekorera med fetost o körsbärstomater som du sätter på spätt.

Funkar alltid med nån youghurt sås
Citera
2009-10-15, 09:39
Medlem
Hispers avatar
Oberoende om man vet, tror sig veta, anser eller på annat sätt tycker att en inläggsskrivare är under 18 år så är det OT att skriva det i tråden. Skicka hellre en RP eller PM och ta upp varför ni anser så.

Tack vare detta så får följande varsin tillsägelse för OT, dvs brott mot regel 0.03. Det finns ytterligare ett inlägg som skulle kunna klassas som skäl för tillsägelse men jag låter det passera.

Ett flertal inlägg är raderade.

iipod och Emarain får alltså var sin tillsägelse.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in