2009-10-14, 14:36
Medlem
LFEs avatar
Nu är det så att Flashback har reklam för SMS-lån.
Jag har egentligen inget emot någon annan reklam, även om den ofta är moraliskt förkastlig enligt majoriteten, det skiter jag i fullständigt.

Men SMS-lån och de som sysslar med det är hundar av det värsta slaget.
Efter nu två kriser som beror på överlåning till folk som ej har råd så har dessa satjävlar expanderat, trots varningar från både banker, stat, företag och NGO's.

Detta är möjligt genom att de får annonsplatser på stora sajter som unga besöker, likt Flashback.
Jag anser på ett sätt att Flashbacks ledning borde visa prov på större ansvarstagande vad gäller detta. Medan yttrandefrihet är vikitigt så borde de som står bakom yttrandefriheten stå där med gott exempel.

Visa att man stödjer yttrandefrihet men att man även tar sitt ansvar.
Saker som chockar eller är motbjudande för vissa är en sak.
Men saker som direkt skadar samhället med förödande konsekvenser, mycket tack vare folks naivitet är dåliga.

Spicenordic till exempel varnar och skriver objektivt om det mesta de säljer.
Rakebacklovers är inte något basementföretag med kluriga avtal som kommer blåsa användarna.

Men sms-lån blåser per definition användaren.

Tack på förhand.

PS: Det här innebär självklart inte att jag ställer mig kritisk till diskussion om SMS-lån eller ens "hjälp, vart kan jag fixa sms-lån"-trådar. Men FB som företag borde ta ett större ansvar.
Senast redigerad av LFE 2009-10-14 kl. 14:44.
Citera
2009-10-14, 14:44
Medlem
charkovs avatar
Är man nu så dum att man tar sms lån trots allt som skrivits och sagts om detta. Då tycker jag att man bara har sig själv att skylla. Ingen annan!.
Citera
2009-10-14, 14:46
Medlem
AFIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Nu är det så att Flashback har reklam för SMS-lån.
Jag har egentligen inget emot någon annan reklam, även om den ofta är moraliskt förkastlig enligt majoriteten, det skiter jag i fullständigt.

Men SMS-lån och de som sysslar med det är hundar av det värsta slaget.
Efter nu två kriser som beror på överlåning till folk som ej har råd så har dessa satjävlar expanderat, trots varningar från både banker, stat, företag och NGO's.

Detta är möjligt genom att de får annonsplatser på stora sajter som unga besöker, likt Flashback.
Jag anser på ett sätt att Flashbacks ledning borde visa prov på större ansvarstagande vad gäller detta. Medan yttrandefrihet är vikitigt så borde de som står bakom yttrandefriheten stå där med gott exempel.

Visa att man stödjer yttrandefrihet men att man även tar sitt ansvar.
Saker som chockar eller är motbjudande för vissa är en sak.
Men saker som direkt skadar samhället med förödande konsekvenser, mycket tack vare folks naivitet är dåliga.

Spicenordic till exempel varnar och skriver objektivt om det mesta de säljer.
Rakebacklovers är inte något basementföretag med kluriga avtal som kommer blåsa användarna.

Men sms-lån blåser per definition användaren.

Tack på förhand.

PS: Det här innebär självklart inte att jag ställer mig kritisk till diskussion om SMS-lån eller ens "hjälp, vart kan jag fixa sms-lån"-trådar. Men FB som företag borde ta ett större ansvar.

Slipp då?! https://www.flashback.org/showthread.php?t=853363
Citera
2009-10-14, 14:48
Medlem
LFEs avatar
Jag behöver och vill inte slippa. Jag hoppas på att FB tar sitt ansvar och väljer att ej stödja utsugare som dessa.

Annars älskar jag FB.
Citera
2009-10-14, 14:52
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Jag behöver och vill inte slippa. Jag hoppas på att FB tar sitt ansvar och väljer att ej stödja utsugare som dessa.

Annars älskar jag FB.

skall FB ta sitt ansvar å bli moraliska & diskriminera ??? njae, slår sej inte rätt tycker jag.

sen att dessa är idioter & utsugare är en annan femma. där håller jag med

Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Är man nu så dum att man tar sms lån trots allt som skrivits och sagts om detta. Då tycker jag att man bara har sig själv att skylla. Ingen annan!.

exakt
Citera
2009-10-14, 14:54
Medlem
Ja!s avatar
Du kommer få "yttrandefriheten får inte begränsas, då har vi snart ett 100%-igt storebrorssamhälle"-maffian på dig.
Citera
2009-10-14, 14:57
Medlem
LFEs avatar
Jag trodde att jag tillhörde den mafian :S De måste ha kickat ut mig
Seriöst så måste folk väll inse att detta ej handlar om att begränsa yttrandefriheten utan att ta ansvar och då försvara yttrandefriheten.
Citera
2009-10-14, 15:02
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag trodde att jag tillhörde den mafian :S De måste ha kickat ut mig
Seriöst så måste folk väll inse att detta ej handlar om att begränsa yttrandefriheten utan att ta ansvar och då försvara yttrandefriheten.

Vilken jävla kullerbytta alltså... Försvara yttrandefriheten genom att inte tillåta fullt lagliga verksamheter att göra reklam? Låter ungefär som att skydda demokratin genom att inte tillåta SD att ställa upp i val.

Är det verkligen FB:s jobb att förklara saker för vuxna människor som deras föräldrar borde förklarat för dem?
Citera
2009-10-14, 15:08
Medlem
DanteAlighieris avatar
Jag kan hålla med att SMS-lån-företag är riktiga svin. Men sen ligger ju mestadelen av ansvaret på den som lånar.

Jag tycker inte Flashback ska ta bort deras reklam, de vill ju inte vara som Aftonbladet.
Citera
2009-10-14, 15:08
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vilken jävla kullerbytta alltså... Försvara yttrandefriheten genom att inte tillåta fullt lagliga verksamheter att göra reklam? Låter ungefär som att skydda demokratin genom att inte tillåta SD att ställa upp i val.

Är det verkligen FB:s jobb att förklara saker för vuxna människor som deras föräldrar borde förklarat för dem?

Jag anser att varje företag i Sverige och speciellt de som sysslar med media (gränsfall) har ett ansvar gentemot samhället. Detta för att just frihetliga idéer ska kunna blomstra.

Som haggan Thatcher sa "freedom is inseparable from responsibility". Nu håller ju detta uppenbarligen inte alltid, men det skulle väll vara trevligt om det höll?

De kan välja att neka företaget annonsrum på grund av verksamheten som ingen utom utsugarna själva kan stödja. Även om man säger att denna verksamhet har rätt att existera så är det bedrövligt att stödja den.

Förstår du skillnaden?
Citera
2009-10-14, 15:11
Medlem
JackArrows avatar
Sms:a låna, sms:a låna, sms:a låna! Seriöst vad den där reklamen låter så jävla desperat. Lånen har blivit populära, det finns i dagsläget femton företag med mycket snarlik verksamhet. Mobillån Sverige är ett av de större. De uppger själva att de under 2006 behandlade över 110.000 ansökningar och lånade ut omkring 120 miljoner kronor. Alla företagen gör intensiv reklam för sina lån. Kan ni tänka er hur mycket folk dem utnyttjar pga finanskrisen? Tror att dem här företagen växer sig bara större och större pga dem höga räntorna.

Det här är en unik produkt, det handlar om små belopp och snabb återbetalning med en effektiv ränta på flera hundra procent. Risken är att enkelheten och snabbheten gör att många som är desperata missar att det finns bättre sätt att låna pengar. Men så mycket som det har skrivits i media förut och alla varningar som har kommit ut så borde väl folk ändå ta sig till det?
Senast redigerad av JackArrow 2009-10-14 kl. 15:16.
Citera
2009-10-14, 15:12
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Men så mycket som det har skrivits i media förut och alla varningar som har kommit ut så borde väl folk ändå ta sig till det?

sorligt nog inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in