2009-10-14, 14:12
Medlem
skotersafaris avatar
Plockade fram min mors gamla Minolta SRT101B-systemare för att fota lite,och jag upptäckte ganska fort att det satt ett glaslöst skylight-filter på det. Problemet är att ringen är rätt så inbucklad, och jag får inte bort ringen, för att kunna slänga på ett nytt filter. Hur ska jag gå till väga ? Att skicka den på rep känns omständigt, eftersom jag bor x antal mil från närmaste fotoaffär. Tack på förhand!
Citera
2009-10-14, 14:26
Medlem
tzjs avatar
Du kan använda en rörtång om du gör det FÖRSIKTIGT.
Annars en vanlig tång som du får bättre grepp med än med bara fingrarna.

Se till att sätta objektivet i manuell fokus om den har en switch.
Citera
2009-10-14, 16:25
Medlem
coffes avatar
Har råkat ut för typ samma problem också och då har jag löst det, som tzj skriver, med en tång så jag fick bättre grepp
Citera
2009-10-14, 16:51
Medlem
burrowss avatar
polygrip brukar funka
Citera
2009-10-14, 19:02
Medlem
sceptics avatar
Bäst effekt får man om man kan applicera tryck runt hela filtret, är man oförsiktig kan man råka klämma ihop filtret med en tång eller polygrip. Då jävlar sitter det. Om du har möjlighet att få tag på en sån här är du nog så gott som säker på att kunna få loss filtret.
Senast redigerad av sceptic 2009-10-14 kl. 19:05.
Citera
2009-10-15, 01:04
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nu kan jag inte se sceptics länk, men jag antar att den visar en rund filteravdragare med ett band som applicerar jämnt tryck runt om. En sådan har säkerligen din lokala fotohandlare, och om du går in där och ber snällt kan de säkert hjälpa dig att få loss filtret.
Citera
2009-10-19, 12:14
Medlem
skotersafaris avatar
Tack för tipsen! Nu är det så att min lokala fotohandlare känns lite epa, men jag ska gå och kolla om dom kan hjälpa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in