2009-10-14, 12:16
  #1
Medlem
Sergantens avatar
Tja.
Har haft problem med ryggen när jag sparrats. Så jag började träna för 2 veckor sedan med ryggen. Har bara kört superman övning och böjt ryggen med lite vikter men undrar om det finns lite andra övningar?
Jag vill kunna göra snabba rörelser utan att få ont så basera övningarna på det.

Nacken behöver också tränas, Har tränat musklerna på sidorna av nacken (traps) men vill träna självaste nacken.

Behöver lite information! Kan ryggen skadas av snabba rörelser inom boxning? ect.
Citera
2009-10-14, 13:38
  #2
Avslutad
jag hade mycket rygg problem förr när jag körde boxing, men det var faktiskt för att jag gjorde fel på slagen och rörelser, det viktigaste när du slår är att du har med kroppen i slaget, altså följ med med fötterna.

det handlar om att när man har mycket vrid på slagen men tyngdpunkten är fel så belastar man fel muskler, det blir väldigt storvikt på ömtåliga ställen. Istället för at försöka undvika slag så börja med ha en jävligt solid guard som kan ta allt samt börja plocka slag. att undvika slag kommer sen, det är mycket små rörelser du använder

nuförtiden har jag inge problem med ryggen, dock så försvann det när jag började träna mma

obs om du har problem med ryggen, börja fan inte göra massa stretch övningar osv. Om du redan har sträckt skiten så finns det bara en sak att göra, vila och låt bli o överansträng den. det var det enda som hjälpte mej och jag använde massa jävla krämer, gick till kiropraktor några gånger men det ironiska var att det enda som hjälpte var att vila
__________________
Senast redigerad av Robin:D 2009-10-14 kl. 13:43.
Citera
2009-10-14, 15:05
  #3
Medlem
Sergantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin:D
jag hade mycket rygg problem förr när jag körde boxing, men det var faktiskt för att jag gjorde fel på slagen och rörelser, det viktigaste när du slår är att du har med kroppen i slaget, altså följ med med fötterna.

det handlar om att när man har mycket vrid på slagen men tyngdpunkten är fel så belastar man fel muskler, det blir väldigt storvikt på ömtåliga ställen. Istället för at försöka undvika slag så börja med ha en jävligt solid guard som kan ta allt samt börja plocka slag. att undvika slag kommer sen, det är mycket små rörelser du använder

nuförtiden har jag inge problem med ryggen, dock så försvann det när jag började träna mma

obs om du har problem med ryggen, börja fan inte göra massa stretch övningar osv. Om du redan har sträckt skiten så finns det bara en sak att göra, vila och låt bli o överansträng den. det var det enda som hjälpte mej och jag använde massa jävla krämer, gick till kiropraktor några gånger men det ironiska var att det enda som hjälpte var att vila

Tack för svaret!
Men jag har märkt att om jag tränar ryggen innan sparringen så känner jag ingenting och blir mycket snabbare, Funkar dock bara ett tag, sen måste jag göra några övningar och efter går det att sparras som mike tyson

Jag tror dock inte att det är bra att inte träna ryggen, generellt, eller?
Citera
2009-10-14, 21:57
  #4
Medlem
Sergantens avatar
Vore inte brottarställning något att pröva på?
Citera
2009-10-14, 22:33
  #5
Bannlyst
ställ dig i brygga sen händerna på bröstkorgen och kör fram och tillbaka grymt bra för nacken eller att du ställer dig i brygga och tar en lagom tung stång och kör "bänkpress" gör vi på brottningen grymt jävla dödande för nacken och ryggen
Citera
2009-10-16, 10:29
  #6
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serganten
Vore inte brottarställning något att pröva på?
Japp brottarbrygga är svaret du söker.

http://www.youtube.com/watch?v=Rd8YrWU4OS4
Citera
2009-10-16, 22:03
  #7
Medlem
Sergantens avatar
Ok, verkar vara killingpositions!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in