2009-10-14, 10:06
Medlem
Playcontrols avatar
Hej,

Någon på företaget har blockat portarna som MSN använder (tror jag).
Det går ej längre att connecta till MSN...

I alla fall, jag har tillgång till servern men jag vet inte var man går in för att ändra och låsa upp portarna igen.

Så vart går jag in? start->program->admin tools eller nåt?

Skulle uppskattas om någon kunde skriva vart jag behöver gå in, och vad jag ska leta efter, eller om ni kan skicka ett printscreen, så att jag lätt kan låsa upp MSN igen.

Mvh

*EDIT Om ni behöver mer information att gå på så kan jag ge er det, bara skriv vad så går jag och kollar... Hjälp uppskattas verkligen.
Senast redigerad av Playcontrol 2009-10-14 kl. 10:08.
Citera
2009-10-14, 11:10
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla vilken brandvägg ni använder och ställ in i den.

Annars kanske du kan ansluta genom HTTP istället, borde finnas något alternativ i din IM-klient.
Citera
2009-10-14, 11:13
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kolla vilken brandvägg ni använder och ställ in i den.

Annars kanske du kan ansluta genom HTTP istället, borde finnas något alternativ i din IM-klient.

Hur ser jag vilken branvägg vi använder?

Jag kan ansluta via HTTP, men hur gör jag då?

Tack för svar.
Citera
2009-10-14, 11:41
Medlem
Andreasvbs avatar
Det vet nog bara serveradministratören.

Kolla igenom alla inställningar i din IM-klient efter att ansluta via HTTP.
Citera
2009-10-14, 16:23
Medlem
MSN/Windows Live använder port 1863 vid inloggning, är den porten spärrad i tex brandväggen går den automatiskt via HTTP/HTTPS istället.

Är du säker att dom spärrat porten/portarna då? Går även att tex spärra inloggningsservern, login.live.com. Eller om brandväggen kan filtrera/spärra på applikationsnivå kan Windows Live vara spärrad där.
Citera
2009-10-16, 08:48
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
MSN/Windows Live använder port 1863 vid inloggning, är den porten spärrad i tex brandväggen går den automatiskt via HTTP/HTTPS istället.

Är du säker att dom spärrat porten/portarna då? Går även att tex spärra inloggningsservern, login.live.com. Eller om brandväggen kan filtrera/spärra på applikationsnivå kan Windows Live vara spärrad där.

Jag frågade han som hade hand om servern och han säger att inget är blockerat.

Men jag kan fortfarande inte komma in på MSN, och när jag felsöker så är det fel på "nätverksportar", jag har inte ändrat nåt och jag har ingen brandvägg så jag tycker det är skitskumt!
Citera
2009-10-16, 09:14
Medlem
qetuRs avatar
Jag skulle vilja gissa på att det är något i OSet, jag hade en laptop från ett företag jag jobbade på för en tid sedan, och det gick inte att logga in på MSN. Jag provade ett flertal olika applikationer och hade administrators rättigheter i Win XP. Försökte allt, och när inte MSN funkade i hemmet heller, gav jag upp.
Citera
2009-10-16, 09:27
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Jag skulle vilja gissa på att det är något i OSet, jag hade en laptop från ett företag jag jobbade på för en tid sedan, och det gick inte att logga in på MSN. Jag provade ett flertal olika applikationer och hade administrators rättigheter i Win XP. Försökte allt, och när inte MSN funkade i hemmet heller, gav jag upp.

Men det har alltid fungerat innan, det var i tisdags som det helt plötsligt slutade att fungera.

Får felkoden "80072efd" på msn, och med lösningarna att lägga till msn i brandväggen så att den inte blockerar, jag har min brandvägg av (windows brandväggen).

Samt att gå in i internet explorer -> verktyg -> internet alternativ -> anslutningar -> LAN inställningar: och där ta bort krysset i att automatiskt göra nåt, men denna var inte ikryssad (som det ska vara).

Så det har fungerar felfritt innan, men nu så är det tydligen fel på portinställningar utan att jag har gjort någonting!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in