Resultat: Hur skall forumet delas upp?
Två subfora; Avancerad resp. Vardaglig filosofi
25,00%
5 röster
Som ovan, fast Akademisk resp. Vardaglig filosofi
20,00%
4 röster
Ett subfora, som i IT-säk; Avancerad filosofi
50,00%
10 röster
Som ovan, fast Akademisk filosofi
5,00%
1 röster
  • 1
  • 2
2009-10-14, 09:03
Medlem
adequates avatar
Detta förslag har varit på tal tidigare och har tydligen kommit upp igen. Så, vilka subkategorier skulle ni vilja se under Filosofi?

Eder moderator

EDIT: Första omröstningen gällde huruvida forumets subfora ska gälla nivå eller filosofiskt område, och det förstnämnda fick flest röster. Omröstningen är ändrad till att gälla hur exakt det ska implementeras.

Densamme
Senast redigerad av adequate 2009-11-02 kl. 21:36.
2009-10-14, 10:02
Medlem
Det är svårt att komma på något som inte också ringaktar någon av delarna. Vad jag tror många vill är att skilja på kvalificerade diskussioner och icke-kvalificerade. Ord som avancerad, akademisk på den ena och allmän, egna funderingar, eller annat som den andra ger vid handen att den ena är att värdera högre än den andra. Ändå är det väl det som man vill åt. Jag tror det blir svårt att dela upp ämnena på ett rättvist sätt om delforumet med avancerad filosofi inte fick ha frågeställningar som "hur bör man leva", "vad är meningen med alltihop" och den andra sådant som "vad är tid", "vad är sanning" genom att säga att den ena behandlar *metafysik *epistemologi *etik *vetenskapsteori och *logik och den andra övriga ämnen som mer behandlar gemene mans filosofiska frågeställningar. Jag tror inte att det är det som vi riktigt vill åt även om det säkert kommer att visa sig så.

Mitt förslag är helt enkelt att låta det ena heta "Filosofi" eller "Filosofi allmänt" och det andra "Avancerad Filosofi" eller "Akademisk Filosofi", för det är väl trots allt det som många vill åt. Så bägge får innehålla frågeställningar som platsar i de bägge delforumen, men att det ger signaler om vilken "nivå" diskussionen bör ligga på givet placeringen av tråden med frågeställningen.

Sedan vet jag inte om det här är den bästa lösningen. För vad vi behöver är fler av de bättre trådstarterna och inläggen och för det krävs det någotsånär kunniga, engagerade och flitiga användare - frågan är om det finns tillräckligt många av den sorten. Om en uppdelning skulle få fler av dessa att söka sig hit vore uppdelningen lyckad, om inte misslyckad. Det bör enligt mig vara syftet. Det är det som vi egentligen behöver.

Hoppas någon kommer med bättre förslag än mig...
2009-10-14, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Mitt förslag är helt enkelt att låta det ena heta "Filosofi" eller "Filosofi allmänt" och det andra "Avancerad Filosofi" eller "Akademisk Filosofi"

Det kan jag skriva under på.

Citat:
Sedan vet jag inte om det här är den bästa lösningen. För vad vi behöver är fler av de bättre trådstarterna och inläggen och för det krävs det någotsånär kunniga, engagerade och flitiga användare - frågan är om det finns tillräckligt många av den sorten.

Behöver och behöver. Gilla läget. Om det skulle finnas tre riktigt slipade (och empatiska) filosofer så skulle väl det "räcka"? Att klaga på innehållet är patetiskt. Jag tycker också att vissa delforum håller en undermålig klass, men inte fan skulle jag skriva det där och provocera folk som säkerligen gör sitt bästa.
2009-10-14, 10:09
Medlem
Metafysik
Moral och etik
Kunskaps- och vetenskapsteori
Allmän filosofi
2009-10-14, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det kan jag skriva under på.

Behöver och behöver. Gilla läget. Om det skulle finnas tre riktigt slipade (och empatiska) filosofer så skulle väl det "räcka"? Att klaga på innehållet är patetiskt. Jag tycker också att vissa delforum håller en undermålig klass, men inte fan skulle jag skriva det där och provocera folk som säkerligen gör sitt bästa.

Jaa, alltså jag skrev ju redan i inledningen att "Det är svårt att komma på något som inte också ringaktar någon av delarna", med det menar jag också att vi inte bör se ner på den ena eller den andra. Vad jag istället säger är att vi som gärna vill ha lite mer avancerade diskussioner vill ju gärna ha en viss typ av diskussioner och trådar som faller oss på läppen. Men man ska ju inte ta ifrån någon rätten att starta en tråd bara för att denne är en nybörjare, inte alls.
2009-10-14, 15:51
Medlem
inglroriouss avatar
Låter som en bra ideé men som någon skrev tidigare är frågan om det verkligen finns tillräckligt många användare för att fylla alla de ovanstående delforumen.
Jag tycker det här är bra att ta upp för jag personligen är inte så intresserad av "Min livsfilosfi" och "Min filosofi är att inte äta djur" - trådarna.

Hoppas vi kommer frma till något konstruktivt nu som organiserar upp forumet!
2009-10-14, 16:58
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Mitt förslag är helt enkelt att låta det ena heta "Filosofi" eller "Filosofi allmänt" och det andra "Avancerad Filosofi" eller "Akademisk Filosofi", för det är väl trots allt det som många vill åt.
Något i den stilen i alla fall, för att skilja trådar av typen "jag tänkte på en snurrig grej idag" från de med mer, skall vi säga, seriöst innehåll.
2009-10-14, 17:36
Medlem
Juntaneinens avatar
akademisk filosofi = litteraturhänvisning och källor,
B_forum = emo och idioter utan impulskontroll som längtar efter att känna sig speciella.
Senast redigerad av Juntaneinen 2009-10-14 kl. 18:15.
2009-10-14, 17:44
Bannlyst
Definitivt epistemologi/metafysik i en särskild hylla.

Jag skulle heller inte per se avfärda folk som vill ha hjälp med skoluppgifter och dylikt med jag vet inte riktigt vad en sån avdelning skulle kallas och så vet jag inte heller om det är möjligt rent moraliskt, juridiskt or what have we.

Man kan även tänka sig etik/estetik i ett eget skrå.
Senast redigerad av Tinman 2009-10-14 kl. 17:46.
2009-10-14, 20:17
Bannlyst
En avdelning för metafysik låter som ett bra val.
2009-10-14, 20:22
Medlem
user_21s avatar
Antropologi o dylikt kankse inte direkt passar in här men det är en avdelning som saknas i alla fall.
2009-10-14, 20:33
Medlem
adequates avatar
Så, hur tycker ni att nedanstående förslag ser ut?

- Metafysik och epistemologi
- Etik och estetik
- Logik och vetenskapsteori
- Vardagsfunderingar

Eder moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem