Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Tror ni majoriteten politiker vill vinna för sin egen vinnings skull - alltså, för att få lön och makt som politiker. Eller tror ni politiker vill vara en folkets representant? Om det är det sistnämnda så förstår jag inte varför de sitter och debatterar och argumenterar och drar på sanningar etc. Säg vad er grej är, så får de som håller med rösta och de som inte håller med struntar i att rösta.
Jag är övertygad om att merparten av dom som har ambitioner inom politiken och vill ägna sig åt politik på heltid gör det med dom godaste av intentioner och med ett genuint intresse av att förändra samhället.
Problemen hopar sig dock snabbt när denne ideolog tvingas att kompromissa och ägna sig åt kohandel för att, om denne har tur, lyckas få till stånd en förändring, dessutom så märks det tydligt vilka politiker som suttit "för länge" på sina respektive positioner, dom har ofta svårt att knyta an till verkligheten och har blivit alltför färgade av politikens rävspel.
Som en parentes så tycker jag att det partipolitiska systemet kan ifrågasättas, kanske har partierna spelat ut sin roll.