2004-01-10, 01:22
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Frågan är lite udda, när det går dubbelt så snabbt att testa själv som att skriva i forumet.
Är det udda att fråga vad andra haft för erfarenheter av det? Det är ju sånt som är kul att veta. Att testa själv har jag ju tänkt göra oavsett.
Citera
2004-01-10, 01:26
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Va? Stolichnaya Kristal är i alla fall dyr så det räcker.

Dyr? 249:- är väl inget att bråka om. Fast det är klart, 250 pix för en pava sårtvätt är väl i saftigaste laget.
Citera
2004-01-10, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Dyr? 249:- är väl inget att bråka om. Fast det är klart, 250 pix för en pava sårtvätt är väl i saftigaste laget.

Jo men en vanlig flaska Vodka kostar ju bara några kronor mindre. Själv har jag inga smakupplevelser när det gäller vodka, men däremot smaken av whisky eller cognac kan jag ha uppfattning om. Men inte om vodka...
Citera
2004-01-10, 02:27
Bannlyst
Stolichnaya verkar inte finnas kvar i sortimentet, eller så är det jag som är blind... Vad som skiljer den från andra vodkor vet jag väl inte riktigt, förutom att det är den enda vodka som jag kunnat dricka ren utan att vilja kräkas. Gillar inte Absolut, Finlandia, Koskenkorva och dylika drycker. Moskovskaya går an, och den är ju faktiskt lite billigare (205:- tror jag).

EDIT: Sen finns det en polsk vodka, med björngräs i flaskan. Vad heter den, den smakar ju rätt gott har jag för mig. Har inte druckit den sedan jag blev bjuden på den på tåget på väg till regementet när jag gjorde lumpen.
Citera
2004-01-10, 02:36
Bannlyst
ouzo ska man ju blanda med vatten är du så snål att du inte har råd att köpa groggvirke? sno saft av din morsa
Citera
2004-01-10, 03:40
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Stolichnaya verkar inte finnas kvar i sortimentet, eller så är det jag som är blind... Vad som skiljer den från andra vodkor vet jag väl inte riktigt, förutom att det är den enda vodka som jag kunnat dricka ren utan att vilja kräkas. Gillar inte Absolut, Finlandia, Koskenkorva och dylika drycker. Moskovskaya går an, och den är ju faktiskt lite billigare (205:- tror jag).

EDIT: Sen finns det en polsk vodka, med björngräs i flaskan. Vad heter den, den smakar ju rätt gott har jag för mig. Har inte druckit den sedan jag blev bjuden på den på tåget på väg till regementet när jag gjorde lumpen.

Jodå. Beställningssortimentet. Varunummer 70722. Och de har den nästan alltid i Nordstan. Var nere där idag och köpte lite skumpa. Extremt brett sortiment och extremt trevlig personal.
Citera
2004-01-10, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jodå. Beställningssortimentet. Varunummer 70722. Och de har den nästan alltid i Nordstan. Var nere där idag och köpte lite skumpa. Extremt brett sortiment och extremt trevlig personal.

Aha, trodde beställningssortimentet var med när man sökte. Tji fick jag...borde jag veta ju, morsan jobbar ju på Systemet...
Citera
2004-01-10, 09:44
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken
Cold dead hands: finsprit är för mig en definition som betyder att alkoholhalten ligger runt 96%, högre halt kan du inte få.

Detta borde väl egentligen ligga under tråden "Saker som folk....", men nu är den här. En vanlig missuppfattning att 96% är den högsta renhet man kan få. Den högsta etanolhalt som kan uppnås genom destillering är 96(vol.)%, egentligen 95,6(vol.)%. Detta beror på att en 96% blandning etanol och vatten har en lägre kokpunkt (78,15°C) än ren etanol (78,3°C).
Destillerar man en etanol/vatten blandning så värms först blandningen upp och ånga bestående av etanol och vatten bildas. Ångan kommer att ha en högre halt etanol än vätskan den kommer i från och så länge etanolhalten i ångan är högre än etanolhalten i vätskan är destillering möjlig. Destillerar man en vätska med sammansättningen 95,6 vol.% etanol, kommer ångan och vätskan att ha samma sammansättning och destillering är inte längre möjlig. Man säger att etanol och vatten bildar en azeotrop.
Vill man ha högre koncentration på etanolen måste den renas på ett annat sätt, vanligtvis genom att tillsätta ett vattenabsorberande ämne som t ex kalciumoxid (bränt kalk) och sedan destillera spriten igen.
Det är även möjligt att sänka trycket vid destillationen, så kallad vakuumdestillering. Sänkes trycket till 95mmHg (12,7kPa, 0,125 atm) bildar vatten och etanol azeotrop vid 99,5 vol.% etanol.
Så kallad absolut alkohol/etanol (förväxla ej med varumärket Absolut!) har en etanolhalt på minst 99,5(vol.)%. Etanol i så höga koncentrationer absorberar mycket gärna vatten i från omgivningen, t o m från luften. Sådan sprit används i karburatorsprit som hälls i bensintanken för att bli kvitt vatten som finns i bensinen.
Petimeteraktigt, jag vet.
Citera
2004-01-10, 18:24
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cold dead hands
Är det udda att fråga vad andra haft för erfarenheter av det? Det är ju sånt som är kul att veta. Att testa själv har jag ju tänkt göra oavsett.

Det är ju inte direkt som att skjuta heroin....
Citera
2004-01-10, 22:59
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Detta borde väl egentligen ligga under tråden "Saker som folk....", men nu är den här. En vanlig missuppfattning att 96% är den högsta renhet man kan få. Den högsta etanolhalt som kan uppnås genom destillering är 96(vol.)%, egentligen 95,6(vol.)%. Detta beror på att en 96% blandning etanol och vatten har en lägre kokpunkt (78,15°C) än ren etanol (78,3°C).
Destillerar man en etanol/vatten blandning så värms först blandningen upp och ånga bestående av etanol och vatten bildas. Ångan kommer att ha en högre halt etanol än vätskan den kommer i från och så länge etanolhalten i ångan är högre än etanolhalten i vätskan är destillering möjlig. Destillerar man en vätska med sammansättningen 95,6 vol.% etanol, kommer ångan och vätskan att ha samma sammansättning och destillering är inte längre möjlig. Man säger att etanol och vatten bildar en azeotrop.
Vill man ha högre koncentration på etanolen måste den renas på ett annat sätt, vanligtvis genom att tillsätta ett vattenabsorberande ämne som t ex kalciumoxid (bränt kalk) och sedan destillera spriten igen.
Det är även möjligt att sänka trycket vid destillationen, så kallad vakuumdestillering. Sänkes trycket till 95mmHg (12,7kPa, 0,125 atm) bildar vatten och etanol azeotrop vid 99,5 vol.% etanol.
Så kallad absolut alkohol/etanol (förväxla ej med varumärket Absolut!) har en etanolhalt på minst 99,5(vol.)%. Etanol i så höga koncentrationer absorberar mycket gärna vatten i från omgivningen, t o m från luften. Sådan sprit används i karburatorsprit som hälls i bensintanken för att bli kvitt vatten som finns i bensinen.
Petimeteraktigt, jag vet.

Det fanns något som hette fotospectrografsprit 99,5% såldes av vin och sprit, kommer ihåg att det fanns på ett tidigare jobb, 1979....
Citera
2004-01-10, 23:05
Medlem
Fat bastards avatar
På ett tidigare jobb hade vi ett 200 litersfat med 96% tvättsprit, när jag jobbade nattskift en gång snöt jag med mig en 5-litersdunk hem till garaget för att tvätta grejer i.
Vad jag inte visste var att företaget var tvungen att raportera varenda tappad liter till en myndighet(minns inte vilken) för att få köpa nytt fat varje gång, det blev lite rabalder när det fattades nästan 60 liter i papperen då fatet var tomt.
Citera
2004-01-10, 23:10
Medlem
Men herregud. Vad är det för laxerade snobbtjomar som huserar här! Jag blir riktigt förskräckt!

Vodka+mineralvatten är ju kungligt. Det dricker jag alltid på krogen. Och det går alldeles utmärkt att blanda i lite kallvatten i din vodka. Sedan är det faktiskt stor skillnad på vodka och vodka. Själv har jag lite svårt för t.e.x Absolut och Patron. Men dricker mer än gärna Stolichnaya eller Svensk vodka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in