2004-01-09, 23:34
Medlem
Bingos avatar
det jag alltid dricker är vodka is.
Citera
2004-01-09, 23:39
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Renat och vatten, detta kallas silvergrogg!

Är det inte sockerdricka man skall ha? Rätta mig om jag har fel, har en tvivelaktig källa: SOS - en segelsällskapsresa
Citera
2004-01-10, 00:19
Medlem
Pellenezs avatar
Innebär finsprit att det är typ 96%? Isf så bör du ju späda med vatten.
Är det vanlig sprit så ska du inte göra det eftersom det bara blir mer men smakar lika illa.

Den enda sprit man ska skvätta i lite vatten är whisky. I det fallet för att frigöra fler smakämnen.
Citera
2004-01-10, 00:27
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Är det inte sockerdricka man skall ha? Rätta mig om jag har fel, har en tvivelaktig källa: SOS - en segelsällskapsresa
Djävlar, där satt man som en idiot igen, självklart skall det vara sockerdricka i en silvergrogg... Ber om ursäkt *backar in i granen*
Citera
2004-01-10, 00:30
Medlem
Azraels avatar
Precis. De flesta whiskysorter gör sig bäst med ca 30-50% vatten i. Inte för kallt, inte för varmt och ABSOLUT inte som is.
Även en del romsorter passar bra med vatten.
Finsprit = 96%? I så fall vatten! Absolut. Annars blir det bara äckligt. Tycker gränsen går någonstans vid 60% (cask strength).
Citera
2004-01-10, 00:32
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Hehe, med finsprit menade jag dyrsprit, inte de vanliga zaranoff, rachmaninoff och bolanow man sätter i sig ibland.
Citera
2004-01-10, 00:43
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cold dead hands
Hehe, med finsprit menade jag dyrsprit, inte de vanliga zaranoff, rachmaninoff och bolanow man sätter i sig ibland.

Vad brännvin/vodka anbelangar så finns det väl ingen dyr sprit? Och vem dricker sånt?
Citera
2004-01-10, 00:52
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Vad brännvin/vodka anbelangar så finns det väl ingen dyr sprit? Och vem dricker sånt?
Allt är relativt. Mycket sprit är dubbelt så dyrt som de sorter jag nämnde ovan. Och det är dyrt för mig.
Citera
2004-01-10, 01:07
Medlem
MADs avatar
Helt allvarligt....
Ta sprit blanda med vatten.
Smaka
Om det är gott fortsätt blanda med vatten
Om det inte är det blanda med var du nu brukar blanda med i vanliga fall
Frågan är lite udda, när det går dubbelt så snabbt att testa själv som att skriva i forumet.
Citera
2004-01-10, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

Va? Stolichnaya Kristal är i alla fall dyr så det räcker. Tyvärr är det ju också världens godaste vodka. Anjutes utan några tillsatser, förutom en isbit eller två. Synd att förstöra den goda smaken med juice eller annat groggvirke. Sånt finns Absolut till...
Citera
2004-01-10, 01:14
Medlem
Cold dead hands: finsprit är för mig en definition som betyder att alkoholhalten ligger runt 96%, högre halt kan du inte få. Den spriten kan man använda till mycket, bl.a. till att använda som rengöringsmedel och sårtvättning inom sjukvården, m.m. I Danmark och diverse andra länder säljs den också på flaska eftersom det inte finns någon alkoholhaltsgräns för vad vanliga medborgare får köpa. Ibland har det hänt att turister har köpt hem finsprit och trott att det varit som snaps. Dom har gladeligen tagit sig en hutt till sillen i tron att det skulle smaka som vanligt svenskt brännvin. Stackars dom....
Men får man tag i finsprit eller tar med sig hem från utlandet, så skall man antingen spä ut det och använda det som vanligt brännvin, eller också gör man
diverse drycker, t.ex. likörer, eller kryddad sprit, då är det helt Ok i smaken.

Förresten, så bestod spolarvätskorna till våra bilar för ca 20 år sen av finsprit och en ofarlig men illasmakande tillsats. Det var bara att gå ner till macken o köpa en dunk, hem till spisen och värma den i några minuter och sen ta bort skummet med en slev. Tillsatsämnena försvann vid ca 60 grader och alkoholen har ju högre kokpunkt. Men myndigheterna kom på det där och sen var det roliga slut.

Förresten så är silvergrogg detsamma som brännvin och sockerdricka.
Mahognygrogg är detsamma som cognac och sodavatten.
Båda dom här groggarna dracks i stor mängd av våra pappor, morfar och farfar på 40-50 talet. Fråga dom får ni se.

Cold dead hands: Drick den för fasen inte bara med vatten, utan spä ut den först och sen litet sockerdricka eller cola. Har du problem att få ner skiten så kan jag hjälpa till *hä hä*
Citera
2004-01-10, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Va? Stolichnaya Kristal är i alla fall dyr så det räcker. Tyvärr är det ju också världens godaste vodka. Anjutes utan några tillsatser, förutom en isbit eller två. Synd att förstöra den goda smaken med juice eller annat groggvirke. Sånt finns Absolut till...

Vodka som vodka tycker jag i alla fall.... Men förklara gärna hur Stolichnaya Kristal smakar och var den kommer från. Testar gärna, men än så länge är vodka som vodka....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in