2009-10-13, 21:13
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Hej.

De senaste dagarna har BBB bråkat och mitt internet stängts av i nån minut runt 19:30 med följden av att min debianserver tappar nätet.

För att kunna komma ut på nätet måste jag fysiskt skriva "dhclient" i ett root-skal på datorn. Tidigare har mina debianinstallationer alltid återupptagit kontakten med nätet, vad är felet?
Citera
2009-10-14, 19:42
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Nu hände det igen 19:38.

Jag har två datorer kopplade till mitt modem från bredbandsbolaget. Båda nätförbindelserna dör.
Citera
2009-10-17, 04:11
Medlem
Är ingen expert på det där, men eftersom ingen annan hjälper...
Kolla man-filen för dhclient.conf och kommandona renew och rebind. Dessa är kommenterade som default i min conf-fil i min Debian-installation. Förstår dock inte hur man sätter det datumformatet som en intervall på t.ex. en timma. Jag läste emellertid någonstans att det inte är rekommenderat att ändra på detta, eftersom det tydligen finns en timeout angiven på hur länge en lease gäller i själva leasen som klienten får från ISP:ns DHCP-server.
Citera
2009-10-18, 21:47
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Hej.

De senaste dagarna har BBB bråkat och mitt internet stängts av i nån minut runt 19:30 med följden av att min debianserver tappar nätet.

För att kunna komma ut på nätet måste jag fysiskt skriva "dhclient" i ett root-skal på datorn. Tidigare har mina debianinstallationer alltid återupptagit kontakten med nätet, vad är felet?

Vad står det i syslog?
Citera
2009-10-21, 12:55
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Ett fulhack kan ju vara att dra in dhclient som ett cronjob runt 19:45 (eller när du tror passar).
Citera
2009-10-21, 15:32
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Kom fram till att dhclient fixade det på mellan 10-20 minuter. Alltså måste det gå att ställa in uppdateringsfrekvens i Debian någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in