Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Nja, att fler skulle skrämmas iväg tror jag inte.
Har M gått i en sådan riktning?
Ja, det är min uppfattning. Inför förra valet så talades det om invandringspolitik och t o m i början av Billströms period som minister så talades det om några småsaker, men inget har blivit gjort. Snacka om beröringsrädsla.
Så jag tror att det finns allvarlig skepsis bland moderatväljare och presumtiva diton gentemot nytt tomt "snack".
Sedan är det väl knappast M-väljare som utgör stommen i SD? Visserligen har det kommit litegranna från samtliga partier, men det stora flertalet är från S. I Landskrona, Trelleborg och Malmö (tre gamla S-fästen) så är partisympatibytet ganska kraftigt.
Därför vill jag hävda att M fram till idag förlorat relativt få röster till SD i Landskrona, desto fler förmodligen till fp i förra valet.
Men om Billström lanserar M:s nya invandringspolitik och den inte faller de lokala m-väljarna i smaken finns risken att tappa dom på riktigt. Det gäller f ö inte bara Landskrona utan större delen av Skåne där även folk som ännu inte tagit steget till SD ändå är ytterst medvetna om invandringens negativa konsekvenser med allt vad det innebär. Något som jag fått uppfattningen av är fullkomligt okänt i Rosenbad, MUF och andra autonoma enklaver i 08:a-trakterna.
Citat:
Samhällsklimatet inklusive moderaternas politik går ju i motsatt riktning i syfte att marginalisera SD. Just att man diskuterar detta var ju något vars brist på som tidigare fått väljare att gå till SD.
Kan du beskriva för mig vad det är i moderaternas politik som skulle marginalisera SD? Det diskuterades innan förra valet, men efter det så gjordes bevisligen ingenting. Ska det
diskuteras nu igen?
Ursäkta mig, men jag tror inte ens m-väljare går på att köpa grisen i säcken två gånger.
Citat:
Men jag har svårt att se att någon moderatväljare helt plötsligt börjar tycka illa om M efter detta för att istället gå till SD.
De som lever i berikade områden, i områden som angränsar till berikning, har barn som går i berikade skolor eller som ser de tydliga nedskärningarna i vård, skola och omsorg så att skattepengen ska räcka till att livstidsförsörja nysvenskarna har nog inga större problem med att fokusera på en enskild fråga och byta parti. Betänk att du har hela den skånska Gazaremsan (Malmö, Lund, Landskrona och Hbg) med folk och utanför de värsta ghettona finns en hel del m-röster. Eller har i vart fall funnits tidigare.
Citat:
SD är än så länge fortfarande ett missnöjesparti vilket ger Landskrona lite av stämpeln som en svensk motsvarighet till USA:s swing states. Att då inte satsa där ve helt galet.
Att lansera sin "nya" invandringspolitik Landskrona är ur 08:a-perspektiv helt korrekt, jag är skeptisk till att det är rätt sätt för att säkra framtida skånska m-röster. Givetvis beroende på vad som kommer sägas då.
Att SD är ett missnöjesparti räcker. Ingen av de sju systrarna i riksdagen tar denna fråga på allvar, Stockholmarna har stämplat skåningarna som en bunt rednecksrasister för längesedan (precis som danskar) - och det skiter skåningar i sen länge. De som pendlar mellan Nacka/Täby/Södermalm/Vasastan/Östermalm och Rosenbad dagligen har inte en susning om hur det är att försöka leva på ganska många ställen i Skåne. Och den von oben-attityd som hittills varit allenarådande bland rikspolitrukerna har imponerat föga.