Citat:
Ursprungligen postat av minador
Då är frågan, ett A, som oftast stäms vid 440hz. Vet inte hur mycket ett A# ligger på men vi säger att den är på 450hz, är isf 445hz en falsk ton eller en icke existerande ton?
Det är en ton, men den ingår inte i det västerländska tonförrådet. Men uppdelningen av en oktav i 12 halvtonsteg är en ren konvention.
Däremot finns det väl fysikaliska anledningar till harmoniska resp. dissonanta klanger. Två olika frekvenser kan ju ha toppar/dalar på samma ställe var tredje våg t.ex, då låter det harmoniskt. Är detta inte fallet så låter det disharmoniskt (nu pratar jag iofs om ackord, men tonföjder funkar på samma sätt). En kines tycker alltså också att en treklang låter harmoniskt.
En polare berättade om en film han sätt på youtube om en kille med absolut gehör som lackade ur på vårt tonsystem. Han delade upp varje halvton i fyra eller fem intervall o ch fick därmed ett tonförråd på 44 eller 55 toner. Han var givetvis tvungen att bygga egna intrument också. Jag har inte sätt den själv, men det lät tydligen SKIT om hans musik, min polare hörde liksom ingen skillnad mellan tonerna mer är att det inte var stämt som vanligt. Jag vet tyvärr inte vad filmen heter, om någon vet så tipsa hemskt gärna. Satt hela kvällen igår och letade, men jag är dessvärre handikappad när det gäller sökmotorer

.