• 1
  • 2
2004-01-09, 15:13
Medlem
Gurras avatar
Någon som vet varför vissa toner i en tonföljd kan låta falska, och bara vissa toner efter varandra låter harmoniskt?
Citera
2004-01-09, 15:15
Bannlyst
Det har väl med det som på engelska heter "release" att göra? Vissa toner låter för ett mänskligt (i alla fall ett västerländskt) öra som om de är "oavslutade". Någon som är kunnigare inom musikteori kan säkert förklara det bättre.
Citera
2004-01-09, 15:34
Medlem
Gurras avatar
Ja, någon får gärna berätta mer!
Men caine, menar du när du säger "för ett västerländskt öra" att uppfattningen av harmonin i tonerna inte är medfött, utan det är något man vänjer sig vid?
Citera
2004-01-09, 15:45
Medlem
T.R.I.C.s avatar
är ingen expert på ämnet men skulle vilja påstå att även takten spelar in mycket på hur tonföljden kommer låta. lyssna exempelvis på gammal svensk folkmusik o ta det o jämför med kinesisk folkmusik, båda låter flum men harmoniskt. galna kineser...
Citera
2004-01-09, 16:19
Medlem
dIRe_s avatar
Här finns det ganska bra beskrivet:

http://www.musicmasterworks.com/Wher...eetsMusic.html
Citera
2004-01-09, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra
Ja, någon får gärna berätta mer!
Men caine, menar du när du säger "för ett västerländskt öra" att uppfattningen av harmonin i tonerna inte är medfött, utan det är något man vänjer sig vid?

Ja, det skulle jag vilja påstå. Arabisk folkmusik, till exempel, kan många tycka låter "halvfalskt" på grund av de kvartstons- och mikrointervaller som ingår i musiken. De intervallen finns överhuvudtaget inte på västerländska instrument, om man inte böjer strängarna på en gitarr, till exempel. Och det dröjde länge innan det blev accepterat.
Citera
2004-01-09, 21:01
Bannlyst
Ja, vi är vana vid uppdelning i 12 toner/oktav. Dur-skalan ligger ju till grund för allting och därför låter vissa intervall inom den bra för oss. Tex terser, vilket är det vanligaste när det gäller harmonier (lyssna bara på Iron Maiden!).

Sen finns det ju 7 grundläggande ackord inom varje tonart. Vissa av dem skapar spänning och andra "release" som någon annan nämnde.
Citera
2004-01-09, 22:20
Medlem
GreenManalishis avatar
Vad betyder atonal musik?

Det är ett begrepp jag sett nämnas tillsammans med kompostitörsnamnet Schönberg
Citera
2004-01-09, 22:55
Medlem
Gurras avatar
Atonal: http://www.susning.nu/Atonal

Sen vad t.ex. tonalt centrum betyder.. det vet jag inte.

EDIT: Mer info hittar man annars här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Atonal_musik
Citera
2004-01-11, 03:42
Medlem
ja

Har såvitt jag förstått även med det subharmoniska innehållet i tonerna att göra.. Dvs att vissa övertoner påverkar psyket så att man väntar sig vad som skall följa på osv.
Citera
2010-03-06, 17:53
Medlem
Då är frågan, ett A, som oftast stäms vid 440hz. Vet inte hur mycket ett A# ligger på men vi säger att den är på 450hz, är isf 445hz en falsk ton eller en icke existerande ton?
Citera
2010-03-07, 18:01
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Då är frågan, ett A, som oftast stäms vid 440hz. Vet inte hur mycket ett A# ligger på men vi säger att den är på 450hz, är isf 445hz en falsk ton eller en icke existerande ton?

Det är en ton, men den ingår inte i det västerländska tonförrådet. Men uppdelningen av en oktav i 12 halvtonsteg är en ren konvention.

Däremot finns det väl fysikaliska anledningar till harmoniska resp. dissonanta klanger. Två olika frekvenser kan ju ha toppar/dalar på samma ställe var tredje våg t.ex, då låter det harmoniskt. Är detta inte fallet så låter det disharmoniskt (nu pratar jag iofs om ackord, men tonföjder funkar på samma sätt). En kines tycker alltså också att en treklang låter harmoniskt.

En polare berättade om en film han sätt på youtube om en kille med absolut gehör som lackade ur på vårt tonsystem. Han delade upp varje halvton i fyra eller fem intervall o ch fick därmed ett tonförråd på 44 eller 55 toner. Han var givetvis tvungen att bygga egna intrument också. Jag har inte sätt den själv, men det lät tydligen SKIT om hans musik, min polare hörde liksom ingen skillnad mellan tonerna mer är att det inte var stämt som vanligt. Jag vet tyvärr inte vad filmen heter, om någon vet så tipsa hemskt gärna. Satt hela kvällen igår och letade, men jag är dessvärre handikappad när det gäller sökmotorer .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in