2009-10-13, 08:58
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Forumet Revisionism är temporärt stängt för postning på grund av moderatorbrist.

admin4
Citera
2009-10-13, 09:03
Medlem
526s avatar
Åååå neeej hur ska det nu gå med yttrandefriheten
Citera
2009-10-13, 10:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Numer är det ju ett tämligen lugnt och städat forum, med flera nya intresserade och intressanta tvivlare, så det borde rimligen inte vara omöjligt att hitta ett par dugliga moderatorer till Revisionism. Att delforumet också principiellt är av högsta vikt i yttrandefrihetshänseende är helt klart - lägg märke till hur ängsliga och ursinniga och villrådiga etablissemangsmedia är inför den Holocaustrevisionism som Adelskoghs föreläsningar under arrangemang av Mohamed Omar i Uppsala representerar.
Citera
2009-10-13, 11:43
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Numer är det ju ett tämligen lugnt och städat forum, med flera nya intresserade och intressanta tvivlare, så det borde rimligen inte vara omöjligt att hitta ett par dugliga moderatorer till Revisionism. Att delforumet också principiellt är av högsta vikt i yttrandefrihetshänseende är helt klart - lägg märke till hur ängsliga och ursinniga och villrådiga etablissemangsmedia är inför den Holocaustrevisionism som Adelskoghs föreläsningar under arrangemang av Mohamed Omar i Uppsala representerar.

Yttrandefriheten kräver att någon vill försvara den.
Förhållandevis få anser att revisionismen bör vara tillåten. En betydande del av Europas länder har redan förbjudit revisionismen, och kastar människor med dessa åsikter i fängelse.
Detta samtidigt som vi vet att historien hela tiden skrivs om, och att länder tiger om sin historia är ganska vanligt.

Men ... samtidigt kan vi inte ha forumet öppet utan någon som frivilligt modererar avdelningen. Vi sänker inte heller kraven för vilka vi tar in som moderatorer, och även om de flesta tycker att frågan är viktig, så är det färre som är beredda att lägga sin fritid åt att moderera en avdelning som de helt saknar intresse kring.

Vår förhoppning är givetvis att hitta en lösning på detta, men tills vi kan hitta någon som vi anser lämplig att moderera avdelningen, så kommer den vara stängd.

admin
Citera
2009-10-13, 12:04
Medlem
Krappfiskarns avatar
Ett förslag är väl att flytta över några av seniormoderatorerna (dvs, de som varit med länge och som kan spelet) dit, och samtidigt låta dem avlastas från andra forum där det kan te sig enklare att hitta nya mods.
Citera
2009-10-13, 13:04
Medlem
d00rkeys avatar
Oj-oj.. Nå, det här var väl bara en tidsfråga ändå?

Att moderera en så pass "spretig" forumdel kan inte vara lätt eftersom trådar som ska handla om en viss specifik sak tämligen snabbt förs OT i och med att man (även jag) ganska lätt följer upp delar av inlägg som egentligen går helt OT men som man inte tycker ska få stå oemotsagda. Detta är nog den i särklass vanligaste anledningen till att trådar spårar ur och jag tror nog att båda "sidorna" är ungefär lika goda kålsupare härvidlag..

Vore jag moderator i revisionistforumet (dock utan att eftersträva en sådan betungande post) så skulle jag nog vilja gå in och redigera en hel del i själva inläggen. Allt som går OT, även om inlägget i övrigt håller sig OnT, bör raderas.. En sådan uppgift måste dock ske näst in till momentant så att det inte uppstår OT-uppföljningar, -utsvävningar och allmänt jidder.

Hoppas dock att det hela löser sig och att lämpliga kandidater för uppgiften kan vaskas fram!

/ mvh d00rkey

PS: Kanske borde det skapas en "jidder- och tramstråd" i revisionistforumet där det skulle vara fritt fram (nåväl, inom rimliga gränser kanske) att jiddra helt i OT-anda!? Där skulle man fritt få lufta sina fördomar om motståndarna och sväva ut tämligen långt i den diffusa och anonyma cyberrymden. DS
Citera
2009-10-13, 13:06
Medlem
Har verkligen folk på Flashback så svårt att hålla en objektiv syn på revisionism? Det har jag svårt att tro admin, bara leta lite till så hittar ni nog ett par finfina moderatorer till den avdelningen.
Citera
2009-10-13, 13:40
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ett förslag är väl att flytta över några av seniormoderatorerna (dvs, de som varit med länge och som kan spelet) dit, och samtidigt låta dem avlastas från andra forum där det kan te sig enklare att hitta nya mods.

Utan att i övrigt gå in på varför jag valde att inte längre stanna kvar i revisionism så kan jag åtminstone svara på ovanstående. Jag får väl anses vara en seniormoderator (med snart 2½ års moderering i ryggsäcken) och likaså WGk2 (med drygt 1½ års erfarenhet).

Men jag har inte någon lust att vara moderator om jag inte ska moderera det jag verkligen brinner för (i mitt fall sporten) och istället bara ska moderera ett forum som jag egentligen hatar att moderera (av ett antal anledningar). Det motverkar liksom hela idén med kunniga moderatorer om man avlastar mig från sporten för att kasta in mig i ett forum jag inte vill vara i.

Jag tycker också det är synd att revisionism är stängt för jag håller med om att det är ett viktigt forum ur yttrandefrihetssynpunkt, men att detta sker kanske är ett litet tecken på hur jävligt revisionism är att moderera.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2009-10-13 kl. 13:42.
Citera
2009-10-13, 13:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Utan att i övrigt gå in på varför jag valde att inte längre stanna kvar i revisionism så kan jag åtminstone svara på ovanstående. Jag får väl anses vara en seniormoderator (med snart 2½ års moderering i ryggsäcken) och likaså WGk2 (med drygt 1½ års erfarenhet).

Men jag har inte någon lust att vara moderator om jag inte ska moderera det jag verkligen brinner för (i mitt fall sporten) och istället bara ska moderera ett forum som jag egentligen hatar att moderera (av ett antal anledningar). Det motverkar liksom hela idén med kunniga moderatorer om man avlastar mig från sporten för att kasta in mig i ett forum jag inte vill vara i.

Det var ett förslag för att hålla forumet igång under tiden som man letar lämpliga mods. Dessutom finns det en del mods (jag nämner inga namn) som modererar forum de inte skriver i särskilt ofta vid sidan av just modinläggen (ja jag vet att modererandet tar upp mycket tid).
Senast redigerad av Krappfiskarn 2009-10-13 kl. 13:58.
Citera
2009-10-13, 14:07
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Det var ett förslag för att hålla forumet igång under tiden som man letar lämpliga mods. Dessutom finns det en del mods (jag nämner inga namn) som modererar forum de inte skriver i särskilt ofta vid sidan av just modinläggen (ja jag vet att modererandet tar upp mycket tid).

Problemet är att jag och WGk2 har varit just en sådan nödlösning. I nästan ett år. Rev stängdes nämligen ned i januari i år på grund av att ingen ville modda där. Då hoppade först WGk2 in och strax därefter även jag, för att temporärt hålla ett av FB:s (principiellt) viktigaste forum vid liv. Sedan dess har det letats kandidater lite från och till, utan framgång.

Revisionism har i princip överlevt enbart tack vare just sådana inhopp. Jag tror inte det har funnits någon moderator sedan TB-303 som verkligen varit intresserad av att moderera forumet. Jag har varit där i två omgångar utan egentligt intresse, t ex, och jag tror mig veta att även mina olika medmoderatorer vid de tillfällena inte heller varit där för att de varit intresserade.

/feldgrau
Citera
2009-10-13, 15:42
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
...för att temporärt hålla ett av FB:s (principiellt) viktigaste forum vid liv.
Det är bra att en moderator skriver detta!
Och stort tack för att ni ställt upp.
Givetvis blir forumet lidande om det inte finns en hyfsat intresserad moderator, åtminstone när det gäller ett så pass känsligt ämne som förintelserevisonism (som det till 99% handlar om). Det har vi ju märkt på sistone, och även när moderatorer varit aktiva. Jag skulle själv bli duktigt trött om det hela tiden ramlade in RP:s som måste kontrolleras och som "tvingar" en att sätta sig in i en diskussion som man inte har det minsta intresse av, så en eloge till de som pallat så långt.

Att det måste vaskas fram en eller två moderatorer hoppas jag FB-administrationen ser som en prioriterad uppgift. Antalet gånger som ordet "yttrandefrihet" nämnts i samband med Flashback lär ju inte ens gå att räkna...
Citera
2009-10-13, 16:35
Medlem
Månsans avatar
Måste rev-forumet modereras? Trådarna brukar ta sig fram hyggligt trots att moderatorer redan idag mestadels frånvarar.
OT-inläggen är ganska jämnt fördelade på båda lägren. Jämfört med massa andra forum där trådarna ofta urartar till rena chattandet med oneliners så löper revtrådarna OK. Kolla hur det ser ut i skvaller-, sport- och brottsforumen t ex - avsevärt lägre nivå än revtrådarna.

Edit.
I Historiaforumet har jag under årens lopp knappt sett röken av någon moderator. Trådarna där funkar finfint ändå.
Senast redigerad av Månsan 2009-10-13 kl. 16:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in