Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Måste rev-forumet modereras? Trådarna brukar ta sig fram hyggligt trots att moderatorer redan idag mestadels frånvarar.
OT-inläggen är ganska jämnt fördelade på båda lägren. Jämfört med massa andra forum där trådarna ofta urartar till rena chattandet med oneliners så löper revtrådarna OK. Kolla hur det ser ut i skvaller-, sport- och brottsforumen t ex - avsevärt lägre nivå än revtrådarna.
Edit.
I Historiaforumet har jag under årens lopp knappt sett röken av någon moderator. Trådarna där funkar finfint ändå.
Det är svårt att svara på denna frågeställning utan att vara brutalt ärlig. Klarar ni det?
Skillnaden mellan Historia och Revisionisn är att Historia är vederlagt och accepterat. Revisionismen försöker modifiera den gängse uppfattningen. Anhängarna och motståndarna vägrar kategoriskt att acceptera varandras åsikter. Pajerna flyger i luften. Det har för mig, som extremt neutral i frågan, varit hmmm...jobbigt med den dagismentalitet som så kraftigt genomsyrat båda lägren.
Ena sidan kräver svar och bekräftelser från etablerad historiaforskning, samtidigt som motparten försöker övertyga om att det etablerade är fel. Det är givetvis svårt att visa papper på att ditten och datten har hänt (eller icke) och teorierna är många.
Rundgångsfrekvensen i forumdelen har även varit extremt hög. Som det är nu så känns faktiskt ämnet lite uttömt, och inget konkret har framkommit eller försvunnit på den tid jag modererat forumet. Visst, en och annan tråd om någon som dömts för att förnekat förintelsen har det ju blivit. Liksom några trådar om förnekelsebekräftare i skolor och i media. Men substansen är mager.
Kraven på åtgärder har varierat mellan de flesta regler som finns, möjligen undantaget 1.05. Vid uteblivna åtgärder har klagomål inkommit (regel), och vid åtgärd samma sak (regel). Det har även funnit fall där raderade inlägg återställts av användare för att "rätt" åsikt skall kunna framföras.
Och för mig (och kanske även feldgrau), som försökt få lite styr på det, har det nog varit med en inte oförsvarligt mängd ångest man loggat in och funnit halvannat dussin RP's.
Historiaforumet är självgående tack vare att det finns få troll som gillar att slänga in brandfacklor om Freden vid Brömsebro eller Karl IX's påstådda syfilis(?). Ingen blir direkt upprörd och då är det inte heller kul att agitera.