2009-10-13, 16:55
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Måste rev-forumet modereras? Trådarna brukar ta sig fram hyggligt trots att moderatorer redan idag mestadels frånvarar.
OT-inläggen är ganska jämnt fördelade på båda lägren. Jämfört med massa andra forum där trådarna ofta urartar till rena chattandet med oneliners så löper revtrådarna OK. Kolla hur det ser ut i skvaller-, sport- och brottsforumen t ex - avsevärt lägre nivå än revtrådarna.

Edit.
I Historiaforumet har jag under årens lopp knappt sett röken av någon moderator. Trådarna där funkar finfint ändå.

Att du inte ser dem betyder ju inte att det inte sker någon moderering.

Men helt utan moderering så vore det fritt fram för vilka regelbrott som helst.
Citera
2009-10-13, 17:39
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Att du inte ser dem betyder ju inte att det inte sker någon moderering.
Kanske det, men trådarna är i hög grad självgående.

Citat:
Men helt utan moderering så vore det fritt fram för vilka regelbrott som helst.
Även om tonen ibland är en smula argsint på revforumet är det knappast någon som begår medvetna regelbrott. Det är min uppfattning, andra kanske tycker annorlunda.
Citera
2009-10-13, 19:03
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Måste rev-forumet modereras? Trådarna brukar ta sig fram hyggligt trots att moderatorer redan idag mestadels frånvarar.
OT-inläggen är ganska jämnt fördelade på båda lägren. Jämfört med massa andra forum där trådarna ofta urartar till rena chattandet med oneliners så löper revtrådarna OK. Kolla hur det ser ut i skvaller-, sport- och brottsforumen t ex - avsevärt lägre nivå än revtrådarna.

Edit.
I Historiaforumet har jag under årens lopp knappt sett röken av någon moderator. Trådarna där funkar finfint ändå.

Det är svårt att svara på denna frågeställning utan att vara brutalt ärlig. Klarar ni det?

Skillnaden mellan Historia och Revisionisn är att Historia är vederlagt och accepterat. Revisionismen försöker modifiera den gängse uppfattningen. Anhängarna och motståndarna vägrar kategoriskt att acceptera varandras åsikter. Pajerna flyger i luften. Det har för mig, som extremt neutral i frågan, varit hmmm...jobbigt med den dagismentalitet som så kraftigt genomsyrat båda lägren.

Ena sidan kräver svar och bekräftelser från etablerad historiaforskning, samtidigt som motparten försöker övertyga om att det etablerade är fel. Det är givetvis svårt att visa papper på att ditten och datten har hänt (eller icke) och teorierna är många.

Rundgångsfrekvensen i forumdelen har även varit extremt hög. Som det är nu så känns faktiskt ämnet lite uttömt, och inget konkret har framkommit eller försvunnit på den tid jag modererat forumet. Visst, en och annan tråd om någon som dömts för att förnekat förintelsen har det ju blivit. Liksom några trådar om förnekelsebekräftare i skolor och i media. Men substansen är mager.

Kraven på åtgärder har varierat mellan de flesta regler som finns, möjligen undantaget 1.05. Vid uteblivna åtgärder har klagomål inkommit (regel), och vid åtgärd samma sak (regel). Det har även funnit fall där raderade inlägg återställts av användare för att "rätt" åsikt skall kunna framföras.

Och för mig (och kanske även feldgrau), som försökt få lite styr på det, har det nog varit med en inte oförsvarligt mängd ångest man loggat in och funnit halvannat dussin RP's.

Historiaforumet är självgående tack vare att det finns få troll som gillar att slänga in brandfacklor om Freden vid Brömsebro eller Karl IX's påstådda syfilis(?). Ingen blir direkt upprörd och då är det inte heller kul att agitera.
Citera
2009-10-13, 19:18
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det är svårt att svara på denna frågeställning utan att vara brutalt ärlig. Klarar ni det?

Skillnaden mellan Historia och Revisionisn är att Historia är vederlagt och accepterat. Revisionismen försöker modifiera den gängse uppfattningen. Anhängarna och motståndarna vägrar kategoriskt att acceptera varandras åsikter. Pajerna flyger i luften. Det har för mig, som extremt neutral i frågan, varit hmmm...jobbigt med den dagismentalitet som så kraftigt genomsyrat båda lägren.

Ena sidan kräver svar och bekräftelser från etablerad historiaforskning, samtidigt som motparten försöker övertyga om att det etablerade är fel. Det är givetvis svårt att visa papper på att ditten och datten har hänt (eller icke) och teorierna är många.

Rundgångsfrekvensen i forumdelen har även varit extremt hög. Som det är nu så känns faktiskt ämnet lite uttömt, och inget konkret har framkommit eller försvunnit på den tid jag modererat forumet. Visst, en och annan tråd om någon som dömts för att förnekat förintelsen har det ju blivit. Liksom några trådar om förnekelsebekräftare i skolor och i media. Men substansen är mager.

Kraven på åtgärder har varierat mellan de flesta regler som finns, möjligen undantaget 1.05. Vid uteblivna åtgärder har klagomål inkommit (regel), och vid åtgärd samma sak (regel). Det har även funnit fall där raderade inlägg återställts av användare för att "rätt" åsikt skall kunna framföras.

Och för mig (och kanske även feldgrau), som försökt få lite styr på det, har det nog varit med en inte oförsvarligt mängd ångest man loggat in och funnit halvannat dussin RP's.

Historiaforumet är självgående tack vare att det finns få troll som gillar att slänga in brandfacklor om Freden vid Brömsebro eller Karl IX's påstådda syfilis(?). Ingen blir direkt upprörd och då är det inte heller kul att agitera.
Det kan du ha rätt i.
Citera
2009-10-13, 20:11
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Revisionism är numera öppet igen.

admin4
Citera
2009-10-13, 20:14
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4

admin4
All hail Xploit, yttrandefrihetens vite riddare.
Citera
2009-10-13, 21:01
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4

admin4

Trevligt!
Vore verkligen synd att ha det nedstängt då revisionism, (vilket Ezzelino påpekar) med draghjälp från Mohamed Omar, blivit lite på tapeten senaste tiden.
Citera
2009-10-14, 00:47
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Yttrandefriheten kräver att någon vill försvara den.
Förhållandevis få anser att revisionismen bör vara tillåten. En betydande del av Europas länder har redan förbjudit revisionismen, och kastar människor med dessa åsikter i fängelse.
Detta samtidigt som vi vet att historien hela tiden skrivs om, och att länder tiger om sin historia är ganska vanligt.

admin

En betydande del av europas länder kastar människor med revisionistiska åsikter i fängelse?
Jaha. Det var som attan.
Vad har du som styrker detta påstående?
Vilka är dessa betydande andel av europas stater och hur många människor har kastats i fängelse för enbart dessa åsikters skull?

Ok ok. Inte här kanske. Men välkommen till revisionistdelen för att backa upp ditt påstående som jag tror inte tål att synas rejält i sömmarna alls.

/VV
Citera
2009-10-14, 13:41
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Inte för att revisionistforumet ska ha andra regler men skulle inte moderatorerna helt enkelt kunna få strunta i alla RP´s och diverse gnäll och helt köra sitt eget race, för att spara tid och mental energi?

Den tuffare tonen från moderatorer på senare tid har trots allt fungerat hyggligt tycker jag. Ingen tycker om att bli bortplockad men "bakläxan" får väl de flesta att skärpa sig. Och vi är mer än medvetna om varningar och avstängningar. Alla svingar till trots tycker jag att forumet ändå är hyggligt fritt från "jävla idiot"-tilltal. Det är knappast någon underdrifta att påstå att det är den åsikten som ligger och pyr på båda sidor om motdebattörer men att man trots allt försöker att undvika den nivån.
Citera
2009-10-14, 16:35
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
En betydande del av europas länder kastar människor med revisionistiska åsikter i fängelse?
Jaha. Det var som attan.
Vad har du som styrker detta påstående?
Vilka är dessa betydande andel av europas stater och hur många människor har kastats i fängelse för enbart dessa åsikters skull?

Ok ok. Inte här kanske. Men välkommen till revisionistdelen för att backa upp ditt påstående som jag tror inte tål att synas rejält i sömmarna alls.

/VV

http://www.rense.com/general59/isrevisionismlegal.htm

Citat:
In several European countries, Holocaust Revisionism is considered to be a serious crime. In France, people can be sent to jail for up the a year; in Switzerland up to three years; in Germany--as in Israel--for five years; in Austria, a prison term up to 10 years is possible.

http://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_denial#Laws_against_Holocaust_denial

Citat:
Holocaust denial is explicitly or implicitly illegal in 13 countries: Austria, Belgium, Czech Republic, France, Germany, Israel, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Poland, Portugal, Romania, and Switzerland. Slovakia made Holocaust denial a crime in late 2001 but repealed the legislation in May 2005. Spain decriminalized Holocaust denial in October 2007.[147] Italy rejected a draft Holocaust denial law proposing a prison sentence of up to four years in 2007, the Netherlands rejected a draft law proposing a maximum sentence of one year in 2006 and before this the United Kingdom twice rejected a Holocaust denial law. Denmark and Sweden also have rejected Holocaust denial legislation.[148]

En hel artikel här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_against_Holocaust_denial

Så visst är detta ett av FB's "viktigaste" forum principiellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in