• 1
  • 2
2009-10-12, 22:04
Medlem
Jag har ett stort problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Min hund blir livrädd när vi kommer in till stan. Vet inte om det kan bero på allt ljud runt omkring. man kollar runt överallt med svansen mellan benen. börjar bli lite jobbigt att gå med honom när han beter sig så. har gjort det i 5 månaders tid nu utan förbättring. köpte honom när han vad 5 månader och visste redan då att det skulle bli mycket jobb med honom. men detta behöver jag nå tips för.

Han är Amstaff/labbe. 1 år i dec. Ej kastrerad.

??
Citera
2009-10-12, 22:06
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan0498
Jag har ett stort problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Min hund blir livrädd när vi kommer in till stan. Vet inte om det kan bero på allt ljud runt omkring. man kollar runt överallt med svansen mellan benen. börjar bli lite jobbigt att gå med honom när han beter sig så. har gjort det i 5 månaders tid nu utan förbättring. köpte honom när han vad 5 månader och visste redan då att det skulle bli mycket jobb med honom. men detta behöver jag nå tips för.

Han är Amstaff/labbe. 1 år i dec. Ej kastrerad.

??

Lugn. Du har en hel del jobb framför dig med miljöträning. Det behöver inte vara värre än så. Han bits inte när han blir orolig? Det kan däremot bli ett problem medans du tränar honom.

Ta med dig godis ut och fundera lite på hur du kan belöna honom när ni är ute bland folk?

Fin ras det där
Citera
2009-10-12, 22:08
Medlem
ganglere2s avatar
Säkert alla ljud och rörelser. När han en gång börjat vara rädd det så fortsätter han varje gång ni vistas i den miljön. Kan du inte försöka promenera på andra ställen en tid? I mer natur? Kanske det vore en ide att ta med en annan hund så han ser att det inte är något att vara rädd? Har du ingen kompis med hund som kan följa med?
Citera
2009-10-12, 22:09
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Säkert alla ljud och rörelser. När han en gång börjat vara rädd det så fortsätter han varje gång ni vistas i den miljön. Kan du inte försöka promenera på andra ställen en tid? I mer natur? Kanske det vore en ide att ta med en annan hund så han ser att det inte är något att vara rädd? Har du ingen kompis med hund som kan följa med?

Visst kan du ha en poäng. Men samtidigt behöver en unghund utsättas för vardagen för att kunna få bli lugn och harmonisk.

Annars kommer han ju alltid vara rädd när han är ute bland folk och liv.
Citera
2009-10-12, 22:10
Medlem
Nej han bits inte. Han är en jättego grabb när han är på hemmaplan. möter vi tex 2 personer som går mot oss när vi är ute och går tar han avstånd.
ja han e riktigt fin. synd att han ska vara sån ''mes'' bara =/
men det kanske blir bättre med åren?

Han älskar att gå i skogen.
har 1 till hund som älskar att knalla runt i stan. men det gör ingen skillnad när hon är med.
Senast redigerad av Kronan0498 2009-10-12 kl. 22:12.
Citera
2009-10-12, 22:13
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan0498
Nej han bits inte. Han är en jättego grabb när han är på hemmaplan. möter vi tex 2 personer som går mot oss när vi är ute och går tar han avstånd.
ja han e riktigt fin. synd att han ska vara sån ''mes'' bara =/
men det kanske blir bättre med åren?

Ja, det kan jag garantera dig att det blir.

Men hundar kan få fixa ideér. Och sånt ska man undvika.

Jag tycker att du ska satsa på miljöträning ett tag. Ta med dig godis och någon annan som din fyrbenta kompis litar på. Ett tips är att sitta ett tag på offentliga platser. Det brukar ge med sig med tiden. Det är ju knappt en valp ju
Citera
2009-10-12, 22:16
Medlem
okej ja jag brukar sätta min i en busskur straxt intill vägen och cyckelbanan.

Tack för svar =)
Citera
2009-10-12, 22:26
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Kan han ha dålig syn? Hundar som ser dåligt är ofta fenomenala på att navigera sig i hemmet och närmiljön. Men kan bli skrämda av att gå på nya platser eftersom de inte har full kontroll på omgivningen.

Miljöträning är överskattat.
Citera
2009-10-12, 22:50
Medlem
Molson Canadians avatar
Miljöträning är snarare underskattat.

Har du testat att sätta dig någonstans i stan i lugn och ro med hunden istället för att gå runt med den?
Citera
2009-10-12, 22:51
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Miljöträning är snarare underskattat.

Har du testat att sätta dig någonstans i stan i lugn och ro med hunden istället för att gå runt med den?

Vilket ÄR miljöträning.
Citera
2009-10-12, 23:11
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Vilket ÄR miljöträning.

Erh... ja?
Citera
2009-10-12, 23:19
Medlem