2009-10-12, 21:59
Medlem
zizzles avatar
Hej,

Jag har en uppgift på en tenta som jag ej kan lösa eller resonera kring på ett bra sätt. Ber er kunniga i området om hjälp då.

Frågan lyder:

"Direkt efter din utbildning får du jobb på ett företag som tillverkar pinnstolar och köksbord i furu. Företaget har uppenbara marknadsproblem då alla i området redan har de köksmöbler de behöver. Man kan säga att produkten håller på att bli en "byracka"

Inom släkten som äger företaget finns flera företagare: en logistik firma med kontaktnät över Europa och en med kontaktnät i Sverige, en design firma samt två försäljnigsföretag - ett med inriktning interiör i Sverige och ett med interiör i Europa.

Företagets resurser är mycket begränsade men du kan få LITE hjälp från de övriga bolagen. Resurserna räcker endast till en satsning för att få bolaget på fötter. Vilka möjligheter ser du och hur gör du för att utreda vilken av dessa du ska satsa på?"

Så, det där var frågan. Jag kräver inget direkt svar på frågan, men hjälp gärna lite till med resoneringen kring det hela. BCG-matrisen kan vara till hjälp. Det kan bli mycket svårt att svara på detta om man inte är insatt i ämnet, men försök gärna. Uppskattar er hjälp.
Citera
2009-10-12, 22:17
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizzle
Hej,

Jag har en uppgift på en tenta som jag ej kan lösa eller resonera kring på ett bra sätt. Ber er kunniga i området om hjälp då.

Frågan lyder:

"Direkt efter din utbildning får du jobb på ett företag som tillverkar pinnstolar och köksbord i furu. Företaget har uppenbara marknadsproblem då alla i området redan har de köksmöbler de behöver. Man kan säga att produkten håller på att bli en "byracka"

Inom släkten som äger företaget finns flera företagare: en logistik firma med kontaktnät över Europa och en med kontaktnät i Sverige, en design firma samt två försäljnigsföretag - ett med inriktning interiör i Sverige och ett med interiör i Europa.

Företagets resurser är mycket begränsade men du kan få LITE hjälp från de övriga bolagen. Resurserna räcker endast till en satsning för att få bolaget på fötter. Vilka möjligheter ser du och hur gör du för att utreda vilken av dessa du ska satsa på?"

Så, det där var frågan. Jag kräver inget direkt svar på frågan, men hjälp gärna lite till med resoneringen kring det hela. BCG-matrisen kan vara till hjälp. Det kan bli mycket svårt att svara på detta om man inte är insatt i ämnet, men försök gärna. Uppskattar er hjälp.
Efter frågeställningen låter det som att du skall kombinera en utveckling av produktportföljen med en ökad geografisk försäljning.

Ditt företag kan exempelvis diversifiera sin produktportfölj till andra saker gjorda av furu alt. Göra bord/stolar av ett annat träslag än furu.

Om detta inte är lämpligt eller går så kan du försöka öka den geografiska spridningen på dina produkter genom att använda logistikföretagen. Istället för att enbart sälja till hemmamarknaden kan du göra en hemsida och transportera produkterna över sverige/europa

Om inget av de ovanstående förslagen fungerar så kan du ta din nuvarande produktportfölj och föra den "up-market". D.vs du kan skapa bättre kvalitetsstolar/bord för att kränga dem till högre pris. Troligtvis genom interiörsfirmorna som du har till din hjälp. Sälja färre, men till högre pris.
Eller så kan du föra produkterna "down-market" genom att dumpa priset. Sälja fler, men billigare.

Vilken metod du skall välja kan du få reda på genom exempelvis marknadsundersökningar.

Hoppas det är till ngn hjälp.
Citera
2009-10-12, 22:25
Medlem
zizzles avatar
Det var till mycket bra hjälp. Satte igång tankarna i olika banor, precis vad jag behövde. Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in