2009-10-12, 21:24
Medlem
Davy.Joness avatar
Godkväll.

Jag sitter just nu och läser om försäkringar, då jag pajjade nacken för två år sedan nu. Så till frågan. Kommer försäkringsbolaget (länsförsäkringar) bara skratta åt mig då det nu gått två år? Anledningen att det dragit ut på tiden är att mina besvär började något halvår efter olyckan och kom krypande tills runt ett år efter. Sedan har min kompis varit väldigt bra på att skjuta upp det hela.

All info finns dokumenterad då jag varit till läkare två ggr, ena gången dagen efter olyckan och även till sjukgymnast.

Så vad säger någon som har mer kunskap än jag? Ligger tråden för övrigt i fel forum ber jag mod om ursäkt och vägledning.
Citera
2009-10-13, 18:30
Medlem
Messerschmitts avatar
Nu framgår det inte riktigt varför du tror att bolaget skulle skratta åt dig. Jag tolkar det dock så att du råkade ut för en olycka för två år sedan och har någon form av olycksfallsförsäkring, stämmer det? Om du inte har anmält det till bolaget ännu så är det åtminstone inte för sent.

Däremot kan du nog få svårt att visa att dina besvär beror på olyckan! Observera att det är du som har bevisbördan och måste visa för bolaget att det finns ett samband.

Vad har din kompis med det hela att göra förresten? Är du inte kapabel att sköta dina egna affärer?
Citera
2009-10-13, 20:25
Medlem
Davy.Joness avatar
Jag skrev karenstid i trådsnamnet, så jag tänkte det skulle gå fram. Men det var det faktum att det gått två år, vilket ändå är en del. Att bevisbördan ligger hos mig är ingen nyhet.

Och att min kompis är inblandad är ju pga det faktum att bilförsäkringen stod på honom, vilket jag tycker att man kunnat gissa.
Citera
2009-10-13, 20:54
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag antar att du egentligen menar preskriptionstid? Karenstid är något helt annat!

Och att min kompis är inblandad är ju pga det faktum att bilförsäkringen stod på honom, vilket jag tycker att man kunnat gissa.

Inte helt lätt eftersom det inte framgick att det rörde sig om en bilolycka!

Men lycka till i alla fall!
Citera
2009-10-13, 22:17
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Jag skrev karenstid i trådsnamnet, så jag tänkte det skulle gå fram. Men det var det faktum att det gått två år, vilket ändå är en del. Att bevisbördan ligger hos mig är ingen nyhet.

Du menar preskriptiontid. Den är 3 år från det att du borde insett att du hade
rätt till ersättning (kan i vissa fall vara sträckas ut till 10 år).
Citera
2009-10-13, 23:30
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag antar att du egentligen menar preskriptionstid? Karenstid är något helt annat!

Inte helt lätt eftersom det inte framgick att det rörde sig om en bilolycka!

Men lycka till i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Du menar preskriptiontid. Den är 3 år från det att du borde insett att du hade
rätt till ersättning (kan i vissa fall vara sträckas ut till 10 år).

AH! Självklart menade jag preskripstionstid. Det är min dyslexi. Jag kastade om bokstäverna.

Tror förövrigt att jag måste varit full när jag skrev, jag var helt övertygad om att jag skrivit att det handlade om en bilolycka.

Anyhow, då har jag koll på tidsramarna. Är det någon som har koll på hur processen brukar gå till i såna här fall? Efter att jag/vi anmält olyckan, vad behöver jag göra sen? bevisbördan ligger ju som hos mig, men vad betyder det i praktiken?
Citera
2009-10-14, 10:02
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Efter att jag/vi anmält olyckan, vad behöver jag göra sen? bevisbördan ligger ju som hos mig, men vad betyder det i praktiken?

Du skall gör lämna ett tillräckligt bra underlag till FB om försäkringsfallet.

I vissa avseenden måste vissa omständigheter styrkas och i vissa avseenden
är bevisbördan mycket lägre.

Det är ju till nackdel att du har väntat så länge.

Gör en skadeanmälan och lämna så mkt uppgifter och underlag du kan
och sen får du se vad FB säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in