2009-10-12, 21:20
Medlem
Stoxozs avatar
Hej. Jag har frsk googla och leta p studera.nu fr att ta reda p mer om hur distansutbildningar gr till. Men jag tycker inte informationen har varit tillrcklig fr att ge mig ktt p benen.
Finns det ngon hr p forumet som kan rekommendera att lsa p kurser p distans? Hur gr det till rent praktiskt med bde frelsningar och prov?

Jag jobbar heltid hela veckorna, kan jag hinna med studier p distans? r det s krvande att det inte gr o kombinera? Spelar det nn roll om man vljer 30 pongs-kurser eller mindre? Helfart/halvfart? Kan ni kanske upplysa mig lite och kanske sknka lite utav eran erfarenhet av distansutbildningar?
Citera
2009-10-12, 21:34
Medlem
AquaRegias avatar
Kan inte sga hur det funkar verallt. Men dr jag gr s har vi en portal vi loggar in p, dr ligger alla frelsningar i mp3-format och/eller som power point-presentation. Anvisningar till alla uppgifter och labbar ligger p samma sida, samt en sida dr man laddar upp dom.

Dessutom finns det ett forum fr varje kurs, plus en chat.

EDIT: Glmde en sak, d och d trffas distansstudenterna genom ngot program som jag tror heter Marratech. D har dom chans att stlla frgor och snt till lrare.
Senast redigerad av AquaRegia 2009-10-12 kl. 21:37.
Citera
2009-10-12, 21:35
Medlem
Hofmanns avatar
Det beror nog helt och hllet p vem som anordnar kursen. Jag lste 20p/30hp distans p Uppsala universitet fr ett par r sedan, och planeringen sg ut shr:

-Trff fr frelsningar och seminarier en gng i mnaden. Hela dagen gick t till dessa.
-Inlmningsuppgifter till varje delkurs. Dessa lmnades in vid varje mnadstrff.
-Tentor vid terminens slut. (endast tv av delkurserna hade salstenta som examination, s dessa gjordes samma dag)
-Hlften av pongen var uppsats, som skrevs under terminens gng och oppponerades vid terminens slut.

Du kan vl kontakta den som str som kursansvarig fr kursen? Om det inte str p studera.nu s str det sannolikt p lrostets hemsidan. Kolla runt lite. Vad gller jobbet s kommer det bli knepigt. Jag skulle rekommendera tminstone 4-5 timmar plugg/dag, och om du inte kan maxa pluggandet under helgerna kan det bli svrt.
Citera
2009-10-12, 21:45
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Det beror nog helt och hllet p vem som anordnar kursen. Jag lste 20p/30hp distans p Uppsala universitet fr ett par r sedan, och planeringen sg ut shr:

-Trff fr frelsningar och seminarier en gng i mnaden. Hela dagen gick t till dessa.
-Inlmningsuppgifter till varje delkurs. Dessa lmnades in vid varje mnadstrff.
-Tentor vid terminens slut. (endast tv av delkurserna hade salstenta som examination, s dessa gjordes samma dag)
-Hlften av pongen var uppsats, som skrevs under terminens gng och oppponerades vid terminens slut.

Du kan vl kontakta den som str som kursansvarig fr kursen? Om det inte str p studera.nu s str det sannolikt p lrostets hemsidan. Kolla runt lite. Vad gller jobbet s kommer det bli knepigt. Jag skulle rekommendera tminstone 4-5 timmar plugg/dag, och om du inte kan maxa pluggandet under helgerna kan det bli svrt.

Kan bara instmma.

Jag gissar genom att du skriver "30 pong ,30 hp 1 termin osv " att du ska plugga p universitetsniv.

Pluggar sjlv p universitet och avstter ver 8 h om dagen fr att kunna ha helgerna ngot fria. (litteraturpaket p ca 1500-1700 sid per mnad)

Jag jobbar ungefr 40h i vecka extra fr att f det och g runt.

Och det r tufft vill jag lova.

Om du kommer jobba heltid, s freslr jag att du kr halvfart, om du inte r en jvel p att plugga eller vljer ltta mnen (allt r relativt dock)
Citera
2009-10-12, 21:53
Medlem
Stoxozs avatar
shit ja det lter inte speciellt enkelt...
Jag har ju dessutom fritid som r viktig som tar ngra dagar i veckan frn mig.
Men kanske om man lser en relativt lugn kurs?
Jag fr se om det blir nt av detta. Jag hade som sagt planer p att lsa nt program men frst till nsta hst, d jag fortfarande har anstllning fram till sommaren 2010, tnkte att en liten kurs p sidan av jobbet kunde va trevligt o ge mig lite erfarenhet och frberedelse...
Citera
2009-10-12, 21:58
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoxoz
shit ja det lter inte speciellt enkelt...
Jag har ju dessutom fritid som r viktig som tar ngra dagar i veckan frn mig.
Men kanske om man lser en relativt lugn kurs?
Jag fr se om det blir nt av detta. Jag hade som sagt planer p att lsa nt program men frst till nsta hst, d jag fortfarande har anstllning fram till sommaren 2010, tnkte att en liten kurs p sidan av jobbet kunde va trevligt o ge mig lite erfarenhet och frberedelse...

Har du tidigare erfarenheter av universitetsstudier?

Vad r det du vill plugga?
Senast redigerad av Gudfadern_Sthlm 2009-10-12 kl. 22:03.
Citera
2009-10-12, 22:19
Medlem
Stoxozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Har du tidigare erfarenheter av universitetsstudier?

Vad r det du vill plugga?

Jag har inga tidigare erfarenheter av studier. Jag r vl mest fundersamt p lsa nt inom humanoria eller sammhllskunskaps-aktigt.
Citera
2009-10-12, 22:30
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoxoz
Jag har inga tidigare erfarenheter av studier. Jag r vl mest fundersamt p lsa nt inom humanoria eller sammhllskunskaps-aktigt.

Dessa r rtt tunga mnen, om man inte pluggat tidigare, rkna med MINST 1300 sidor p en 5 veckorsperiod... 10 veckor om du kr halvfart.

Mycket litteratur r p engelska, som r rtt komplicerad i brjan om man bara har gymnasieerfarenhet.

Men samtidigt, om du har ambitionerna att plugga s terfinner du ven motivationen
Citera
2009-12-29, 14:05
Bannlyst
Vanliga kurser mste man anmla sig till i tid, men hur funkar det med distanskurser? Har ftt hra att man kan anmla sig till dessa nr man vill.

Hur funkar det med distanskurser om man bor i Europa under ngra mnader men lser distans frn Stockholm universitet, Sdertrn etc?

Fr man lpande bidrag och ln frn csn varje mnad, dvs 7800 kr?
Citera
2009-12-29, 19:59
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Dessa r rtt tunga mnen, om man inte pluggat tidigare, rkna med MINST 1300 sidor p en 5 veckorsperiod... 10 veckor om du kr halvfart.

Mycket litteratur r p engelska, som r rtt komplicerad i brjan om man bara har gymnasieerfarenhet.

Men samtidigt, om du har ambitionerna att plugga s terfinner du ven motivationen
Vet inte vilja kurser du avser, men har inte ftt uppfattningen att mnen som r inom "humanoria eller sammhllskunskaps-aktigt" ska vara speciellt svrt. D avser jag grundkurser inom t ex;
- Juridik 15hp (juridisk introduktionskurs, juridisk introduktionskurs eller handelsrttslig grundkurs)
- Ekonomi 30hp (nationalekonomi A eller fretagsekonomi A)
- Statsvetenskap 30hp (statsvetenskap A)

r det jag som har ftt en felaktig uppfattning av vilka mnen du menar eller av deras svrighetsgrad?

Fr vrigt har jag direkt dliga erfarenheter av distansstudier. Svrighetsgraden var lg och utbildningens kvalit lmnade i vrigt mycket att nska. Dessa sikter baseras dock p ett minst sagt bristflligt material (~5 kurser).
Citera
2009-12-29, 20:09
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Fr vrigt har jag direkt dliga erfarenheter av distansstudier. Svrighetsgraden var lg och utbildningens kvalit lmnade i vrigt mycket att nska. Dessa sikter baseras dock p ett minst sagt bristflligt material (~5 kurser).

Vart lste du dessa distanskurser? Jag funderar sjlv p att lsa FEK p distans parallellt med andra studier, sg att jag kom in p ngra distanskurser p MIUN, men vervger om jag ska skita i det och kanske ska till ngra distanskurser p BTH till hstterminen istllet. Upplevde du tentorna som svrare eller lttare?
Citera
2009-12-29, 20:35
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Vet inte vilja kurser du avser, men har inte ftt uppfattningen att mnen som r inom "humanoria eller sammhllskunskaps-aktigt" ska vara speciellt svrt. D avser jag grundkurser inom t ex;
- Juridik 15hp (juridisk introduktionskurs, juridisk introduktionskurs eller handelsrttslig grundkurs)
- Ekonomi 30hp (nationalekonomi A eller fretagsekonomi A)
- Statsvetenskap 30hp (statsvetenskap A)

r det jag som har ftt en felaktig uppfattning av vilka mnen du menar eller av deras svrighetsgrad?

Statsvetenskapen r rtt tung, om man ska gra det ordentligt, om man bara r ute efter att f godknt s r det rtt lugnt. Svrt? allt r relativt men om man inte har ett direkt intresse blir det snabbt krngligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in