• 1
  • 2
2009-10-12, 19:14
Medlem
Ni vet sådana här vita "grindar" av plast som står vid utgångarna i Åhlens och liknande. Senast jag var på ICA upptäckte jag att de också har börjat med det. Det finns (väl) inget som den här magneten (på grinden) kan läsa av från ett mjölkpaket - men jag förstår om ICA-handlarn sätter fast ett chip på en oxfilé.
Häromdagen tog jag friheten att "själv-scanna" mina varor och då slog mig tanken - vad kan datorn läsa på oxfilén så att den får statusen: "den här är betald - låt den passera."

Något luddig frågeställning men hoppas ni fattar. Feel free to flytta tråden.
Citera
2009-10-12, 19:23
Medlem
antonftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salastie
Ni vet sådana här vita "grindar" av plast som står vid utgångarna i Åhlens och liknande. Senast jag var på ICA upptäckte jag att de också har börjat med det. Det finns (väl) inget som den här magneten (på grinden) kan läsa av från ett mjölkpaket - men jag förstår om ICA-handlarn sätter fast ett chip på en oxfilé.
Häromdagen tog jag friheten att "själv-scanna" mina varor och då slog mig tanken - vad kan datorn läsa på oxfilén så att den får statusen: "den här är betald - låt den passera."

Något luddig frågeställning men hoppas ni fattar. Feel free to flytta tråden.
Vad för ICA-affär var det?
På ICA Maxi har de ju tv-spel, tv-apparater etc etc som är stöldbegärliga.
Citera
2009-10-12, 19:52
Medlem
STHLM2009s avatar
Lätt att sno saker på ICA..

Men är man dum och ska ta hårdvara så är man ju bra dum!
Citera
2009-10-12, 20:12
Medlem
antonftw: Relativt liten, lokala ICA supermarket, utan tv-apparater om man säger så.

Men till frågan nu.
Citera
2009-10-12, 20:16
Medlem
Tror knappast det finns larm eller något liknande i oxfiléer och andra matvaruprodukter. Men det måste ju finnas någon anledning till att dem satt upp s.k. grindar på din lokala ICA. Är du säker på att det inte finns något av relativt högt värde att köpa?
Citera
2009-10-12, 20:24
Medlem
antonftws avatar
Det måste som sagt finnas någon anledning att de satt upp dom, något i sortimentet som befogar detta tilltag!
Citera
2009-10-12, 20:31
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Larmen reagerar väl endast på larmdosorna?
Citera
2009-10-12, 20:34
Medlem
Kanske det är fejkbågar, dvs att dom bara finns där för att skrämmas?
Citera
2009-10-12, 20:35
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Larmen reagerar väl endast på larmdosorna?

Om du menar de vita sakerna som brukar sitta på oköpta kläder så nej, jag köpte ett par skor i utlandet (Indonesien) en gång och går in på Stadium hemma i Sverige med dem och det piper. Kassörskan hjälpte mig att "avmagnetisera" dem, jag vet itne vad hon egentligen gjorde men hon viftade dem framför vad som kan ha varit en magnet.
Citera
2009-10-12, 20:53
Medlem
KollaEnHink: Jag tror inte heller att det finns larm på t ex ett smörpaket som är billigare en själva chippet, men annat är det ju med oxfilé på aprox 300 spänn kilot. Annat dyrbart som jag kan komma på just nu är stekpannor och dyl.

Theomnipotent: That's my point.

robban3: Möjligt, har tänkt i de banorna själv.
Citera
2009-10-12, 21:00
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbban3
Kanske det är fejkbågar, dvs att dom bara finns där för att skrämmas?

På mitt ica maxi fungerar bågarna. Tjuter som fan har jag upptäckt.
Citera
2009-10-12, 21:51
Medlem
call3s avatar
på min locala ica fungerar bågarna.
Larmen sitter främst på schampoo och deo.
Larmet är en platt pappersbit med en järnspiral i mitten. kan ta en bild om det behövs.

Dock har inte det icat någom "självbetalning" utan bara kassor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in