2009-10-12, 18:12
Medlem
Hejsan har en Thaisås-pulverpåse som man gör genom att "vispa ner påsens innehåll i 2½ dl mjölk, koka sedan upp såsen under omrörning och låt sjuda i 3-4 min. nu är det så här att jag tyvärr inte har mjölk hemma men har baksmör, funkar det att köra smör istället för mjök? någon som har någon aning om hur mkt isf?
Senast redigerad av Gerlan 2009-10-12 kl. 18:18.
Citera
2009-10-12, 18:17
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerlan
Hejsan har en Thaisås-pulverpåse som man gör genom att "vispa ner påsens innehåll i 2½ dl mjölk, koka sedan upp såsen under omrörning och låt sjuda i 3-4 min. nu är det så här att jag tyvärr inte har mjölk hemma men har baksmör, funkar det att köra smör istället för smör? någon som har någon aning om hur mkt isf?
Ska du ha i smör istället för smör?
Citera
2009-10-12, 18:19
Medlem
woofers avatar
Citat:
Hejsan har en Thaisås-pulverpåse som man gör genom att "vispa ner påsens innehåll i 2½ dl mjölk, koka sedan upp såsen under omrörning och låt sjuda i 3-4 min. nu är det så här att jag tyvärr inte har mjölk hemma men har baksmör, funkar det att köra smör istället för smör? någon som har någon aning om hur mkt isf?

Baksmör? Vanligt smör eller nån skum margarinhistoria?

Nja smör och mjölk kommer ju från samma djur och produkt men är ju väldigt olika saker. Du kan säkert göra såsen på vatten istället för mjölk men smak och färg kommer inte att bli som såsfabrikören tänkt. En klick smör lyfter dom flesta såser så det kan man alltid ha i vilket fall.
Citera
2009-10-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Baksmör? Vanligt smör eller nån skum margarinhistoria?

Nja smör och mjölk kommer ju från samma djur och produkt men är ju väldigt olika saker. Du kan säkert göra såsen på vatten istället för mjölk men smak och färg kommer inte att bli som såsfabrikören tänkt. En klick smör lyfter dom flesta såser så det kan man alltid ha i vilket fall.

Tack så mycket får pröva mig fram helt enkelt, har dock bara en påse. men men.

Edit:http://kolhydrater.ifokus.se/Sites/d.../sm%C3%B6r.jpg sådant smör.
Senast redigerad av Gerlan 2009-10-12 kl. 18:31.
Citera
2009-10-12, 18:43
Medlem
woofers avatar
Ahh, riktigt schmööör då alltså. Ja det är en viktigt ingrediens i dom flesta såser. Du har förstås inte någon cremfraish eller grädde ståendes i kylen? Även mjölkpulver funkar i brist på annat.
Citera
2009-10-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Ahh, riktigt schmööör då alltså. Ja det är en viktigt ingrediens i dom flesta såser. Du har förstås inte någon cremfraish eller grädde ståendes i kylen? Även mjölkpulver funkar i brist på annat.

Exakt fixade biffen så att säga, använde 2dl vatten några klickar smör och en skvätt majzena så löste det sig, blev rätt så fin Tack för tipset med vattnet.
Citera
2009-10-12, 21:21
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Exakt fixade biffen så att säga, använde 2dl vatten några klickar smör och en skvätt majzena så löste det sig, blev rätt så fin Tack för tipset med vattnet.
Man kan ju skita i att göra sås och bara röra ihop såspulvret med rumsvarmt smör, och därefter kyla det igen; voilá! Kryddsmör som kan få smälta ut på tjyttabiten eller vad du nu vill ha till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in