• 1
  • 2
2009-10-12, 16:48
Bannlyst
Min broder Esko ansökte om socialbidrag, dom ville han skulle ta med kontoutdrag på dem senaste tre månaderna. Saken var den att Esko månaden innan hade sparat 12000 kronor på kontot! Han förde över dem till ett annat konto och fifflade med kontoutdraget (vet inte hur men tror han klippte och klistrade). Socialen upptäckte det hela och har nu anmält Esko för "bidragsfusk". Kommer min broder nu få böter eller är det risk för att han får skaka galler?

Jag vet inte hur socialen upptäckte det då vi har banksekretess i Sverige och dom borde inte kunna dubbelkolla kontoutdraget med banken i fråga.
Citera
2009-10-12, 16:49
Medlem
Jake88s avatar
Lura staten på pengar är värre än mord i sverige. Bered dig på det värsta.
Citera
2009-10-12, 16:52
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flen
Min broder Esko ansökte om socialbidrag, dom ville han skulle ta med kontoutdrag på dem senaste tre månaderna. Saken var den att Esko månaden innan hade sparat 12000 kronor på kontot! Han förde över dem till ett annat konto och fifflade med kontoutdraget (vet inte hur men tror han klippte och klistrade). Socialen upptäckte det hela och har nu anmält Esko för "bidragsfusk". Kommer min broder nu få böter eller är det risk för att han får skaka galler?

Jag vet inte hur socialen upptäckte det då vi har banksekretess i Sverige och dom borde inte kunna dubbelkolla kontoutdraget med banken i fråga.
Esko är körd
Citera
2009-10-12, 16:54
Bannlyst
självklart så fort man ansöker om socialbidrag så godtjäner man att dom kollar med banken etc.
Citera
2009-10-12, 16:54
Bannlyst
Nej..

Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Lura staten på pengar är värre än mord i sverige. Bered dig på det värsta.

Nej men Esko får kanske bereda sig på det värsta Dock har jag svårt att tro det blir något större av det. Visst är det bedrägeri men att fiffla med "egna" kontoutdrag för att få ut 3000 kr och hyra av Soc tror jag inte man hamnar på kåken för. Men vad vet jag, det var egentligen därför jag frågade
Citera
2009-10-12, 16:57
Bannlyst
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av kompaniet
självklart så fort man ansöker om socialbidrag så godtjäner man att dom kollar med banken etc.

Jag är tacksam för att du försöker, men nej, du har helt fel här. Ingen från socialen kan ringa till din bank och be om uppgifter som rör ditt konto eller ekonomi. Det skulle inte ens fungera OM dom fick ett papper med ditt medgivande. Det är endast polisen som efter ett speciellt beslut kan kolla dina konton, tror det ska röra sig om grovt organiserad brottsligeht då.

Och i övrigt så ger man inte soc några "tillstånd" att kolla bankinfo.
Citera
2009-10-12, 16:58
Bannlyst
Ha Ha Ha...

Citat:
Ursprungligen postat av Namter
Esko är körd

Vilken jäkla grym bild du har som "profilbild" . Ja Esko är nog körd. Han är en misslyckad typ min broder
Citera
2009-10-12, 17:31
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompaniet

Varför klippa och klistra på den typen av handling i det läget?

är man så osmart förtjänar man att åka dit

Bättre han kommit med någon annan bättre förklaring till
överföringen av 12000 kr.
Citera
2009-10-12, 17:55
Bannlyst
Svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Varför klippa och klistra på den typen av handling i det läget?

är man så osmart förtjänar man att åka dit

Bättre han kommit med någon annan bättre förklaring till
överföringen av 12000 kr.

1. Socialen kan ALDRIG få ut någon som helst information om privatpersoners konton eller saldon på dessa.

2. Esko klippte och klistrade för att der var enda sättet.

3. Ingen förklaring skulle funkat angående dom 12 kkr, har han haft dom på kontot skulle dom användas till att leva för enligt socialen.

4. Esko är en idiot, han har alltid varit det. Du ska inte tro detta är första gången Esko gjort något liknande
Citera
2009-10-12, 18:01
Medlem
Messerschmitts avatar
Nu är det ju inte frågan om bedrägeri eftersom han aldrig fick några pengar, däremot försök till bedrägeri. Min gissning är att klarar sig från fängelse.
Citera
2009-10-12, 18:08
Bannlyst
Tack..

Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Nu är det ju inte frågan om bedrägeri eftersom han aldrig fick några pengar, däremot försök till bedrägeri. Min gissning är att klarar sig från fängelse.

Tack för din åsikt. Det skulle ju onekligen vara skönt om Esko inte behövde skaka galler nu igen.
Citera
2009-10-12, 18:27
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flen
Tack för din åsikt. Det skulle ju onekligen vara skönt om Esko inte behövde skaka galler nu igen.

Det är alltså inte första gången Esko försöker sig på det här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in