2009-10-12, 03:32
Medlem
Tänkte som glad amatörkock försöka mig på en chokladmarängpaj som ser ut ungefär så här: http://www.kokaihop.se/recept/chokladmarangpaj

Nu tycker jag att det är så stiligt med flera lager så jag skulle vilja ha en smal rand av någon slags hallonfyllning mellan chokladen och marängen. Det jag funderar på är om detta ens går att göra på något vettigt sätt med tanke på att smet och maräng ska lagas i ugn. Det andra jag funderar på är om det kanske inte blir så gott att blanda för många saker.

Någon som har några tankar eller tips?
Citera
2009-10-12, 08:48
Medlem
lariotones avatar
Testa. Det värsta som kan hända är att du får göra en till.
Citera
2009-10-12, 10:23
Medlem
amandows avatar
Gör inte marängerna i ugnen utan med en sån liten "brännare". Vet inte vad det kallas. Men det e bättre så slipper du grädda i omgångar å riskera att bränna något lager.
Citera
2009-11-05, 18:13
Medlem
Pajen är sedan länge bakad och uppäten, men om nu någon annan skulle vilja testa kan jag uppdatera med resultat.

Ett lager hallon passar bra för att bryta av den söta chokladen och marängen. Jag använde ljus choklad istället för mörk så det blev väldigt sött. Mosade helt enkelt hallon utan någon sötning och bredde ut på chokladen. Problemet är att de blöta hallonen "kladdade" till chokladen väldigt och fyllningen blev lite grötig och ful. Det bästa vore om man kan blanda i lite gelatin eller liknande för att få hallonen lite stelare så tror jag det blir snyggt och smask.
Citera
2009-11-05, 21:51
Medlem
Jag tycker inte att bär och choklad går ihop.

Det finns massor av recept med kombinationen choklad - hallon, men jag tycker inte om det. Chokladsmaken dränker hallonsmaken och tvärtom.

Choklad och nötter är däremot jättegott.

Någon som håller med?
Citera
2009-11-05, 21:56
Medlem
Octavianuss avatar
kan du inte prova att lägga dit frysta bär, så tinar de sen i ugnen, och förhoppningsvis kladdar de inte ihop i varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in