• 1
  • 2
2009-10-16, 20:21
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Vill också påpeka att slutsatsen återfinns i premiss 4, varför din argumentation inte håller. Det blir ett cirkelresonemang.

Absolut.
Citera
2012-02-18, 08:11
Medlem
KoettFaerss avatar
Kul att du drar upp ett citat saxat från pedofiliforumet, men falskt påstår att den kommer från zoofiliforumet. Var inte du en av de mest störda där om jag inte missminner mig?

I alla fall var det ganska roande att driva med er psykiskt störda (ja, för det kan man säkerställa att ni pedofiler är) och använda sådant dravel som det du citerade var roligt att använda.

Återigen, du tar ut ett stycke ur ett större sammanhang, vilket bara bevisar vilken idiot du är.

Använd argumentationsanalysen på dig själv pedofiljävel, försök att hitta ett enda argument till varför barn ska kunna bli förgripna av dig.
Citera
2012-02-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Tjo-tjing!

Så sitter man här, sömnlös efter nattjobbet och filosofitenta imorrn. Vid det här laget borde jag vara ganska så beläst inom argumentationsanalys, men det återstår att se

För er som inte är bekanta med argumentationsanalys så är det en metod för att bryta ner argument till en överskådlig och neutral form, som skrivs som en lista. Att gå igenom det noggrant skulle ta alldeles för lång tid, men jag tänkte ändå ge ett exempel på hur en rekonstruktion av ett argument kan se ut.

(Obs! Alla spexord markerade med fetstil är termer avsedda för enbart den förklaringen som ges. Om man använder ord som "undermindering" och "giltigt" som till vardags när man sysslar med argumentationsanalys så blir allting väldigt rörigt )

Vi börjar med att försöka hitta argumentets slutsats. I det här fallet är det inte så svårt.

Men en slutsats på egen hand är inte ett välformulerat argument. Det krävs angivna skäl till varför man ska tro på argumentet. Hurvida de är logiska eller inte spelar ingen roll riktigt än, huvudsaken är att de finns. Dessa kallas premisser.

Skulle vi skriva det här i den klassiska schematiska formen som kännetecknar argumentationsanalys så skulle det se ut såhär:

(EP) står för explicit premise och betyder att premissen står skriven i orginaltexten. Det är egentligen inte jätteviktigt, men likväl underlättande. Och inte så svårt att komma ihåg

Detta duger dock inte alls. För att ett argument ska vara välbildat så krävs det att slutsatsen är en logisk följd av premisserna. Vi har nämligen missat att skriva ut en underförstådd premiss.

((1, 2, 3) skrivs efter slutsatsen för att förtydliga att det är dessa premisser som direkt leder fram till slutsatsen. Detta är viktigare när man skriver många premisser.)

Nu har vi ett logiskt argument! Med logiskt menar jag inte att slutsatsen eller premisserna är sann, enbart att argumentet har en struktur som är logisk, dvs.

1. P
2. Q
3. Om P och Q så R
---
4. R

Formen ovan anses vara giltig. Giltig kan vara ett förvirrande ord, men inom argumentationsanalys betyder giltid enbart (!) att premisserna nödvändiggör slutsatsen. Alltså - om premisserna stämmer så är slutsatsen sann, period.

Läser ni fortfarande? Jag hoppas det.

Giltiga argument är bara en sort av två sorters välbildade argument. Den andra sorten är bärande argument.

Med bärande argument avses argument där premisserna troliggör slutsatsen.

Om vi utgår ifrån att alla premisser ovan är sanna så låter det väldigt troligt att Pelle borde dö, trots att hans namn är oförklarligt svenskt Den här formen av argumentation är också välbildad. Den kan dock undermineras, vilket innebär att även om det är statistiskt troligt att pelle är neger så kanske jag har evidens (vi återkommer med om evidens) som talar för att pelle faktiskt är en blek malmöbo. Alla premisser må fortfarande vara sanna (vi låtsas det för exemplets skull), men eftersom jag kan underminera slutsatsen så kan jag ändå förkasta argumentet som felaktigt.

Vakna än? Nu har vi lärt oss kort om att rekonstruera argument till en överskådlig form och ta reda på om de är välbildade (dvs. följer ett logiskt mönster) eller inte. Dags att lära sig om värdering av argument! Jaaaa!!!

Först trodde jag att detta skulle vara någon epa-filosofi men sedan läste jag det och det var riktigt intressant. Jag tycker också att det var småkomiskt att du tog ett så uppseendeväckande argument som exempel men analyserade det på ett så allvarligt sätt. Väldigt bra gjort.
Citera
2012-02-18, 14:57
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Väldigt bra trådstart, lärde mig en del och även om valet av exempel måhända var osmakligt så fungerade det väldigt bra för mig, förstod klart och tydligt vad du menade med dina två första inlägg TS.

(Vet att det är en liten chans att TS läser detta)
Citera
2012-02-27, 23:08
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Kul att du drar upp ett citat saxat från pedofiliforumet, men falskt påstår att den kommer från zoofiliforumet. Var inte du en av de mest störda där om jag inte missminner mig?

I alla fall var det ganska roande att driva med er psykiskt störda (ja, för det kan man säkerställa att ni pedofiler är) och använda sådant dravel som det du citerade var roligt att använda.

Återigen, du tar ut ett stycke ur ett större sammanhang, vilket bara bevisar vilken idiot du är.

Använd argumentationsanalysen på dig själv pedofiljävel, försök att hitta ett enda argument till varför barn ska kunna bli förgripna av dig.

Har aldrig hängt särskilt mycket på något utav forumen och jag tror absolut att du har förväxlat mig med någon annan. Ditt inlägg gjorde sig utmärkt som exempel dock, stundom skitdålig argumentation! Dock så får jag medge att min argumentationsanalys haltade lite på vissa premisser, men det är riktigt svårt att rekonstruera längre texter, speciellt med spretig argumentation.

Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Väldigt bra trådstart, lärde mig en del och även om valet av exempel måhända var osmakligt så fungerade det väldigt bra för mig, förstod klart och tydligt vad du menade med dina två första inlägg TS.

(Vet att det är en liten chans att TS läser detta)

Hehe, nädå, än är gubben vid liv!
Citera
2012-09-27, 16:05
Medlem
Jonirls avatar
Sitter i samma situation som dig och tänkte fylla på din start här med lite ytterligare information:

Deduktivt och induktivt starka argument:

Deduktivt starka argument:

Giltigt
Har premisser som är rimliga att tro på

Skulle argumentet vara giltigt men utan rimliga premisser skulle argumentet vara svagt, och därmed anledning att förkasta det.

Induktivt starka argument:

Bärande argument
Rimliga premisser
Argumentet är inte underminerat av tidigare evidens, alltså man har inte vetenskap om något som motbevisar argumentet.

Är inte premisserna rimliga så är argumentet svagt och du bör förkasta det.
Har du evidens som underminerar argumentet så gör även det argumentet svagt.

Varje starkt argumentet är således antingen deduktivt starkt eller induktivt starkt.
Citera
2012-09-28, 22:50
Medlem
Rois avatar
Skulle någon våga ge sig på det här inlägget: https://www.flashback.org/sp38880883

En orgie i retoriska frågor, där man egentligen bara kan attackera de många implicita premisserna. Det implicita slutsatsen är att "rasism är rätt", men eftersom rasism är ett så vagt begrepp lämnas dörren öppen för saker som inte alls finns med i de explicita premisserna.
Citera
2012-09-28, 23:18
Medlem
Rois avatar
Gör ett försök själv.

Delen om raser:
1. Raser är ett användbart begrepp för kategorisering av genetiska kluster (EP)

2. Olika raser har olika genomsnittliga kognitiva förmågor (EP)

3. Rasernas genetik har en signinfikant* inverkan och kan inte helt förklaras med miljöfaktorer. (EP)

4 Om (1),(2) och (3), borde personer ur rasgrupper som har oönskade genomsnittliga kognitiva funktioner hållas utanför Sverige. (IP)

*Stor nog för att ha relevans för en diskussion om policy. En prioriteringsfråga med andra ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in