Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Du läser ju inte ett ord av det jag sade. Var har jag ens nämnt derivat? Dags för lite Nationalekonomi 101...
Även fast de sparade pengarna förstås går tillbaka till ekonomin, blir det en fördröjning eftersom de som tar sparbesluten inte är samma människor som tar investeringsbesluten. Annars skulle alla stimulanspaket lika gärna kunna vara i form av skattesänkningar, fattar du väl?
Konsumtion (privat som offentlig) har alltså en högre multiplier än skattesänkningar/löneökningar, eftersom en del av pengarna i det senare fallet går till sparande, vilket ger en fördröjning innan pengarna kommer ut i systemet igen.
Jag svarade på det du skrev, du däremot svarar inte på mitt inlägg. Hur är derivat INTE ett finansiellt instrument menar du?
Det du inte verkar fatta är att de som sparar är andra människor än de som tar investeringsbeslut just för att de när de sparar sina pengar handlar som privatpersoner. Om de hade shoppat upp pengarna direkt hade de OCKSÅ varit andra än de som tar investeringsbesluten, av en sån enkelt anledning som att A != B.
Vidare är du så jävla dum att du inte fattar att det finns olika typer av konsumtion. Det är INTE skadligt att varje person med ett jobb inte går och köper upp sin ihoptjänade lön på daim och snickers varje kvart, något som är det logiska slutet av din argumentation.
Ibland köper man konsumtionsvaror, ibland kapitalvaror och de SPARAR man ofta till. Man kan också finansiera köp genom avbetalning, det är också i praktiken samma sak som att spara, bara att man erhåller varan innan återbetalningsperioden börjat istället för efter.
Om det inte fanns SPARANDE skulle det inte finnas INVESTERINGAR, din dumma kuksugare.
Din påstådda fördröjning är irrelevant, de reserver som sparats ihop finns istället där att användas och det hade de inte gjort om ingen sparat. Dessutom är det en helt annan sak än multiplikatoreffekt men det går dig rakt över huvudet va.