• 4
  • 5
2009-10-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Den senaste finanskraschen har skärpt motsättningarna mellan de ekonomiska skolorna, och i och med att den neoklassiska skolan skämt ut sig så oerhört börjar man höra viskningar om att we're all Keynesians now. Se bara på stimulansprojekten alla regeringar lanserat, precis för att komma ur Keynes liquidity trap. Konstigt att alla driver Keynesiansk politik om ingen tror på den, eh?

För övrigt är inte Keynesianismen i sig utopisk eller ens normativ. Den är ett vetenskapligt sätt att beskriva verkligheten, och den bästa vetenskapliga teorin är den som beskriver verkligheten bäst. Och som sagt, alla regeringar agerar i dag efter Keynes recept...

Sen är det ingen hemlighet att personer som gillar Keynes ofta är mer vänster i ekonomiska frågor, men man kan lika gärna säga att det är neoklassikerna som är utopiska högerideologer.

jag är inte neoklassiker utan österrikare. att sen alla är keynesianer nu gör det inte rätt. vänta tills du ser resultaten av det.
Citera
2009-10-12, 19:07
Medlem
Starvids avatar
Sen när är alla finansiella instrument derivat? Jag syftade på aktier och obligationer...

Och om du ska hålla en så oerhört låg nivå ("kuksugare") så finns det ingen som helst anledning att ens försöka ha en seriös debatt med dig. Jag låter läsarna avgöra vem av oss som har rätt och vem som har fel, och vem som byter till grova förolämpningar när argumenten tryter.
Citera
2009-10-12, 19:09
Medlem
Anis avatar
Hur har han räknat ut att det, att 1% har 25%?
Citera
2009-10-12, 19:09
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
jag är inte neoklassiker utan österrikare.
Ur askan i elden.

Citat:
Ursprungligen postat av flirk
att sen alla är keynesianer nu gör det inte rätt. vänta tills du ser resultaten av det.
Det håller jag gärna med om. Ett idiotiskt stimulansprojekt är till exempel "Cash for clunkers".
Citera
2009-10-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Sen när är alla finansiella instrument derivat? Jag syftade på aktier och obligationer...

Och om du ska hålla en så oerhört låg nivå ("kuksugare") så finns det ingen som helst anledning att ens försöka ha en seriös debatt med dig. Jag låter läsarna avgöra vem av oss som har rätt och vem som har fel, och vem som byter till grova förolämpningar när argumenten tryter.

När du skriver finansiella instrument syftar du på finansiella instrument, varav derivat är ett. Det är inte heller relevant vilket instrument jag använder i min argumentation, exakt samma sak gäller för aktier.

Den som har rätt är jag och det är tydligt. Min argumentation blandar jag med personangrepp eftersom du är någon som förtjänat det osedvanligt mycket.
Än en gång är du svarslös och det är kanske svar nog egentligen.
Citera
2009-10-12, 19:31
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det måste ju vara något allvarligt fel i världen om USA och många andra i-länder fortsätter att överkonsumera år efter år med lånade pengar samtidigt som många u-länder inte har råd att importera tillräckligt med varor för att hålla befolkningen friska.

Som du rimligen borde förstått så kan inte alla i-länder överkonsumera för vi lånar knappast från uländerna. De producerar inte tillräckligt. Om du eventuellt tycker att vi stjäl från uländerna så får du förklara hur detta påverkar ländernas balansräkningar negativt så det uppstår ett reellt lånebehov.
Många länder går dock genom perioder av obalans innan de får ordning på utgifter och inkomster och i fallet USA så tar balansen längre tid att finna men finna den kommer de att göra, t.ex. när Kina inte längre tror på dollarn som användbar valuta.
Citera
2009-10-12, 20:00
Medlem
milofos avatar
Guillou är en idiot med grandiosa mått men i det här fallet har han en poäng; det är fan skrämmande att se hur medgörliga folk blivit vad gäller att ställa ordentliga krav på politiker och kapital. De flesta tycks inte kunna se längre än sin egen partipolitiska "support" och den gemene Svensson är alldeles för korkad för att inse att det inte finns något att tjäna på att bjäbba med sina medborgare i kampen mot överhögheten.

Tyvärr går dock Guillou i samma nyreligösa fälla när han stämplar problematiken med "kapitalismen"... och så är det igång igen... rött mot blått... Huxley gråter... Orwell sliter sig i håret...
Citera
2009-10-15, 19:24
Medlem
Genom tiderna, genom kolonialism och imperialism, har den rika delen av världen och de mest tekniskt avancerade nationerna gjort anspråk på områden och resurser världen över. Orättmätigt. Faktum är att det inte är så stor skillnad på hur den rika delen av världen systematiskt exploaterade de fattiga länderna under kolonialismen från idag. Idag flyttar våra nationella företag till låg-intensiv konfliktområden, och utnyttjar lokalbefolkningen för utvinning av naturtillgångar (tex metaller, ädelstenar, olja) och samtidigt göder korruptionen vilket leder till att freden underbyggs i många fattiga länder. Eftersom inga skyddsnät existerar i en korrupt regim blir civilbefolkningen extremt utsatt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in