• 1
  • 2
2009-10-13, 12:22
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjeta
Nej det räcker inte med färdigt lån utan vid auktionstillfället ska du om du köper ett hus betala 10% av köpeskillingen vid auktionstillfället. Så du måste ha 10% av köpeskillingen liggandes på kontot men det borde inte stoppa särskillt många spekulanter. Pä bostadsrätter måste man betala 25% vid auktionstillfället och det stoppar säkert en del personer på de dyrare objekten. Men de dyrare är ju i storstäderna så där finns tillräckligt stor grupp köpare med tillräckliga ekonomiskaresurser att de ändå borde kunna få ok betalt.
Jo jag vet att man ska betala en del med en gång.
Går det inte att förklara läget för banken, så man får ha en del av pengarna på kontot?
Citera
2009-10-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Det drar säker ner priset.

Just detta skulle man ju kunna göra något åt.
Avhys de som bor i lägenheten och hyr in möbler för visningen som en riktig mäklare skulle ha gjort.
Jag läste om ett skräckexempel på exekutiv auktion. Ett gammalt par, där mannen var sängligande på grund av sitt tillstånd, var kvar i längenheter vid visningen.

Visst drar det ned priset men då fordringsägarna kanske tar allt från försäljningen så kan man ju annars ha en motpart som inte kan göra rätt för sig om man upptäcker dolda fel.

Vem ska låna ut pengar till de kostnaderna? Sedan måste man göra om hela regelverket för att få avhysa innan visning, överklagande tid, mm. Däremot har det diskuterats att använda mäklare till att hålla i visningarna och då blir de kanske på kvällar/ helger istället för som nu på dagtid.
Citera
2009-10-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Jo jag vet att man ska betala en del med en gång.
Går det inte att förklara läget för banken, så man får ha en del av pengarna på kontot?

Är du tillräckligt kreditvärdig är det nog inga problem men är inte alla som är det. Det man gör är att man lägger upp en kontokredit. Köper man ett objekt för 1 000 000 och själv har 130 000 så skulle det kanske inte varit några problem at fixa en kontokredit på 120 000. Men köper du ett objekt för 5 000 000 och har 650 000 kanske du kan ha svårt att få en kontokredit på 600 000 då bankerna är försiktiga med att ge stora kontokrediter.
Citera
2009-12-22, 22:43
Medlem
kfm undviker att sälja fast egendom om det inte täcker hela skulden..
är man skyldig 1 mille, har en tillgång för 1.3.. så kommer man som jag förstått det inte sälja den för under 1 mille.. jag satt med på en exek auktion av nyfikenhet (var dessutom själv där.. men men..) dom satt o babbla siffror.. den kåken var värd 1.4 tror jag.. banken har rätt till sina pengar genom pantbreven dom har, sen skulle pengarna till fordringsägarna (typ 20000 i det här fallet.) och kfms kostnade tas med. dom kallade det för "skyddsbelopp."
jag vill minnas att den kåken kunde dom släppa för 440000 ungefär, då skulle banken få sitt, kfm sitt och de som bett kfm om hjälp sitt.. dumt nog hade jag inte 45000 i fickan, hade ju vart smidigt att köpa den för 440000, fixa till lite o sälja den för 1.4-1.5 några månader senare..

Men som jag förstod när jag pratade med en bekant på kfm, så skulle dom inte mätt ut huset i fråga om det varit frågan om skulder på 2 miljoner...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in