Både generellt och i detta specifika fallet är det precis som Thiessen säger. Kan man undvika att skriva kommentarer i tråden och istället rapporter så är det bäst på alla plan. Dels tröttnar ofta troll en smula om de inte får respons, och dels blir det mindre att radera för modsen.
Ibland har jag också varit nära, och en RP är inte samma sak som ett inlägg tyvärr...men som sagt försök behärska er. De små liven blir ju bara glada av svarsinlägg.
RP är som sagt rätta vägen att gå, jag brukar ibland bifoga länken med posthistoriken, just för att uppmärksamma på att användaren postar mestadels skit.
Jag tror att detta kan vara uppskattat och vilket fall så är det ingen nackdel att göra så.
Sedan är det skillnad på troll och troll också.
Det finns troll som enbart producerar skittrådar, dessa är ganska lätt att komma åt.
Den andra typen av troll är de som har en "märklig" fråga eller en kontroversiell åsikt som postar ett inlägg och sedan inte diskuterar frågan utan låter andra göra det.
Den tredje typen är de som tillsammans med någon kommer överens med någon via tex PM att diskutera ett ämne som många deltar i. Ibland kan jag tänka mig att just 1.07 missbruk av multipla konton är inblandat i de fallen.
Så kort sagt det är nog inte helt lätt att hantera troll.
Om man eventuellt vill komma åt tramsiga trådstarter, så kunde man kunna införa att personer som har mellan 50 - 100% av sina trådstarter låsta/papperskorgade, endast kan posta nya trådar efter förhandsgranskning tills att de har tillräcklig standard.
Nu menar jag inte dem som får sina trådar låsta/papperskorgade pga andras tramsande