2009-10-11, 02:43
Medlem
Ska bygga en bastu ute på tomten.. har börjat kolla lite på aggregaten men de är så satans dyra.. vill ABSOLUT INTE ha elkamin utan de ska va den vedeldade varianten.. nu kommer min fråga, går det använda en gammal gjutjärnskamin o elda i eller kommer den spricka?
Citera
2009-10-11, 02:52
Bannlyst
Min pappa är ju 100% finne och säger att vedeldad bastu är skönast. Resten räknar väl du ut ganska enkelt mån tro
Citera
2009-10-11, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyklopefeti
Min pappa är ju 100% finne och säger att vedeldad bastu är skönast. Resten räknar väl du ut ganska enkelt mån tro

inget svar på min fråga
Citera
2009-10-11, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paimensalo
inget svar på min fråga

Istället för mitt sjuka svar så säger jag: ja, det kommer att gå.
Citera
2009-10-11, 09:30
Medlem
Kostnad?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=71607.0
Citera
2009-10-11, 09:30
Medlem
Du har rätt som väljer vedeldat men fel som klagar på kostnaden. Du har ju tomt så du kan alltid låna på huset. Bastu ska byggas med omsorg så lägg lite krut på rätt aggregat istället för snålvarianten. Glöm inte att svetsa på en vattenbehållare ovanför värmekällan. Då får du gratis varmvatten på köpet. Det måste givetvis finnas tappkran på behållaren så det inte fryser vintertid.

Vidare ska du göra ett litet avlopp mitt på det gjutna golvet så att vattnet rinner iväg när ni tvagat er. Med rätt bygge har du en bastu för familj, vänner och bekanta.
Citera
2009-10-11, 09:51
Medlem
Reine-Savusiemis avatar
Om du inte har råd att köpa en vedkamin, hur fan ska du ha råd med en bastu?

Elvarianten kostar fan så mycket mer utslaget på elkostnader + att det är inte bastu i rätta bemärkelsen, bara ett värmerum.

Ta lån på huset, lägg ner dom pengarna det kostar. Annars lägg ner.
Citera
2009-10-11, 20:37
Medlem
henkebigs avatar
Tycker inte heller att ett agg. för ett par tre tusen är för mycket. vad kostar inte virket, färgen och isoleringen?!
Citera
2009-10-12, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reine-Savusiemi
Om du inte har råd att köpa en vedkamin, hur fan ska du ha råd med en bastu?

Elvarianten kostar fan så mycket mer utslaget på elkostnader + att det är inte bastu i rätta bemärkelsen, bara ett värmerum.

Ta lån på huset, lägg ner dom pengarna det kostar. Annars lägg ner.

Det handlar inte om att jag inte har pengar.. jag undrar om de går me en vanlig kamin.. Jag har "basturummet" klart ENDAST kaminen/pannan kvar att sätta in..
Citera
2009-10-12, 08:01
Medlem
groovesnuss avatar
Jag tror det är stor risk att en gjutjärnskamin spricker då du kastar vatten på den. Dessutom har den väl inget stenmagasin? Eller skall du ta ut plattorna och lägga stenarna där?

Finns bra kaminer för drygt 2000 kr.

http://www.bastubutiken.se/produkter...irva-12-kW_799
Citera
2009-10-15, 11:59
Medlem
cheringens avatar
Tips

Var och kollade efter vedeldat aggregat, K-Rauta hade hyfsade priser.

Japp! Vedeldat SKA det vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in