Ska bygga en bastu ute på tomten.. har börjat kolla lite på aggregaten men de är så satans dyra.. vill ABSOLUT INTE ha elkamin utan de ska va den vedeldade varianten.. nu kommer min fråga, går det använda en gammal gjutjärnskamin o elda i eller kommer den spricka?
Du har rätt som väljer vedeldat men fel som klagar på kostnaden. Du har ju tomt så du kan alltid låna på huset. Bastu ska byggas med omsorg så lägg lite krut på rätt aggregat istället för snålvarianten. Glöm inte att svetsa på en vattenbehållare ovanför värmekällan. Då får du gratis varmvatten på köpet. Det måste givetvis finnas tappkran på behållaren så det inte fryser vintertid.
Vidare ska du göra ett litet avlopp mitt på det gjutna golvet så att vattnet rinner iväg när ni tvagat er. Med rätt bygge har du en bastu för familj, vänner och bekanta.
Om du inte har råd att köpa en vedkamin, hur fan ska du ha råd med en bastu?
Elvarianten kostar fan så mycket mer utslaget på elkostnader + att det är inte bastu i rätta bemärkelsen, bara ett värmerum.
Ta lån på huset, lägg ner dom pengarna det kostar. Annars lägg ner.
Det handlar inte om att jag inte har pengar.. jag undrar om de går me en vanlig kamin.. Jag har "basturummet" klart ENDAST kaminen/pannan kvar att sätta in..
Jag tror det är stor risk att en gjutjärnskamin spricker då du kastar vatten på den. Dessutom har den väl inget stenmagasin? Eller skall du ta ut plattorna och lägga stenarna där?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!