2024-07-08, 21:57
Medlem
Jag har redan ont i magen. Alldeles på tok för mycket ericsson aktier i depån mot vad allt sunt förnuft säger är vettigt, till råga på allt en rejäl vinst att plocka hem samtidigt som en kurs över 100:- inte alls känns omöjligt inom överskådlig tid.
Citera
2024-07-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Tog en liten position igår, pessimistiska banker till trots. Rapporten såg bra ut, så det kändes omotiverat att aktien skulle falla tillbaka till samma nivå som innan.

Håller ett kvartal och så får vi se.

Nu har det väl gått ett kvartal ungefär och du bör ha fått en fin uppgång, hur gör du nu?
Citera
2024-07-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Onekligen mycket trevligt.

Risken är ju att rapporten är en besvikelse och att vi skall ned en vända till.

Investors storköp är en indikator på motsatsen. En annan är att de börjat dra tillbaka varsel.

Absolut. Men jag tycker det tuffar på lite väl bra. Hittar tex inte ens någon förklaring till dagens uppgång, men jag har iofs bara kollat pressmeddelanden.

Fortsätter det i den här taken fram till Fredag känns det nästan som om man krattar för den traditionsenliga rapportbesvikelsen.

Vad har du för målkurser och perspektiv?
Citera
2024-07-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag är iaf lång med ett GAV på 56-57 något sånt.

Jag såg att du inte varit inloggad sedan April hoppas allt är bra och att du inte övergett oss för gott!

Vore kul att höra din syn i dagsläget angående ericsson också.
Citera
2024-07-08, 22:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har redan ont i magen. Alldeles på tok för mycket ericsson aktier i depån mot vad allt sunt förnuft säger är vettigt, till råga på allt en rejäl vinst att plocka hem samtidigt som en kurs över 100:- inte alls känns omöjligt inom överskådlig tid.
Sälj då. Ligger inte kvar över rapporten.
Citera
2024-07-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Sälj då. Ligger inte kvar över rapporten.

Ja, det hade varit väldigt enkelt om vi haft en avvaktande eller rent av sjunkande börs som helhet. Men nu är ju läget tvärtom och det mesta går uppåt. Det är ju som vanligt att man gråter mer över vinster man missar än gläds åt det man får. Men vi får se hur det utvecklar sig närmsta dagarna.
Citera
2024-07-08, 22:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja, det hade varit väldigt enkelt om vi haft en avvaktande eller rent av sjunkande börs som helhet. Men nu är ju läget tvärtom och det mesta går uppåt. Det är ju som vanligt att man gråter mer över vinster man missar än gläds åt det man får. Men vi får se hur det utvecklar sig närmsta dagarna.
Nja, det är i princip ATH på börsen och dessutom sommarbörs, så det finns inte så stort egenvärde att ligga lång 100 % av tiden, speciellt inte över rapporter.
Citera
2024-07-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nja, det är i princip ATH på börsen och dessutom sommarbörs, så det finns inte så stort egenvärde att ligga lång 100 % av tiden, speciellt inte över rapporter.

Jag tänker mer ett scenario av att jag säljer nu för 68:- rapporten tas emot så positivt att aktien går en bit över 70:- och sedan stannar över 70:- fram till att aktiemarknaden som helhet får ny energi och når ännu högre toppar under hösten/vintern och att allt då går upp och att ericsson dessutom går bättre än trenden.

Det bör ju ha funnits något skäl bakom wallenbergarnas enorma köp, tänker jag.

Men vad är din bild av börsen som helhet inför höst och vinter? Tror du vi ska ner när omsättningen ökar igen?
Citera
2024-07-08, 23:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag tänker mer ett scenario av att jag säljer nu för 68:- rapporten tas emot så positivt att aktien går en bit över 70:- och sedan stannar över 70:- fram till att aktiemarknaden som helhet får ny energi och når ännu högre toppar under hösten/vintern och att allt då går upp och att ericsson dessutom går bättre än trenden.

Det bör ju ha funnits något skäl bakom wallenbergarnas enorma köp, tänker jag.

Men vad är din bild av börsen som helhet inför höst och vinter? Tror du vi ska ner när omsättningen ökar igen?
Jag är inte 100 % inläst på ERIC ska medges, men däremot - vid minsta tveksamhet - så ligger jag inte lång över en rapport. Detta har jag förlorat en del pengar på, men framförallt undvikit att förlora betydligt mer pengar.

När det gäller aktiemarknaden i sin helhet så tror jag den har mer att ge i höst. Däremot inte hållbart, utan det blir en sista (för den här gången) ordentlig skjuts uppåt innan det kommer en stor sättning.

Vad gäller ERIC så har jag för dålig koll. Men jag har också en dålig magkänsla över bolaget, trots att jag för tillfället inte har det i mina böcker.
Citera
2024-07-09, 09:22
Medlem
Citat:
Absolut. Men jag tycker det tuffar på lite väl bra. Hittar tex inte ens någon förklaring till dagens uppgång, men jag har iofs bara kollat pressmeddelanden.

Fortsätter det i den här taken fram till Fredag känns det nästan som om man krattar för den traditionsenliga rapportbesvikelsen.

Vad har du för målkurser och perspektiv?

Jag tror vi går upp till 80 på en rapport som visar bättring.

Jag hoppas inte på tresiffrigt i ett första steg.

Nu har Öresund köpt in sig i Eric...
Citera
2024-07-09, 09:28
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Nu har det väl gått ett kvartal ungefär och du bör ha fått en fin uppgång, hur gör du nu?

Sålde på 65 i slutet av Juni och la det i semesterkassan
Citera
2024-07-09, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du förväntar dig alltså att reaktionen på denna ericsson rapport blir väldigt avvikande sett till vilket utfall som är normalt.

Får man fråga hur du motiverar det och framförallt hur du kan ställa den diagnosen nu med tre hela handelsdagar kvar?

Gissar, precis som alla sndra analytiker.
Antar att Ericsson redan komunicerat de största surdegarna och att kursrörelserna på rapportdagen blie +- 1-2%.

För övrigt vidhåller jag att Ericsson är en trött dinosaurie som lever i dödsskuggans dal på minnen av gamla AXE-växlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in