2024-01-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Naivt att tro att dom inte kan styra lite riktkurser och någon nyhet i deras favör. Klart dom vill att det ska gå bra för deras bolag men vad exakt menar du att dom tjänar på att kursen står i 160 istället för 60 om utdelningen är densamma och dom inte ska sälja av ?
Du måste förstå att total avkastningen är summan av utdelning + aktiens utveckling över tid. Det gäller naturligtvis för Investor med även om utdelningen är "billig" givet ett lägre GAV från första start. För ett Investmentbolag spelar den underliggande portföljens utveckling stor roll även exkluderat utdelning. Även om just direktavkastningen kan vara en mer säker källa till kassaflödet.
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-20 kl. 18:01.
Citera
2024-01-20, 18:02
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du måste förstå att total avkastningen är summan av utdelning + aktiens utveckling över tid. Det gäller naturligtvis för Investor med även om utdelningen är "billig" givet ett lägre GAV från första star. För ett Investmentbolag spelar den underliggande portföljens utveckling stor roll även exkluderat utdelning. Även om just direktavkastningen kan vara en mer säker källa till kassaflödet.
Okej, du har rätt! Tänker mer på Wallenberg än Investor som bolag. Självklart bryr dom sig, men tror garanterat att dom kan starta ett helt nytt bolag i valfri sektor imorgon och helt plötsligt är det ett av dom största. Dom är för rika och har för mycket makt för inte kunna göra lite som dom vill.
Citera
2024-01-20, 18:10
Medlem
Citat:
Okej, du har rätt! Tänker mer på Wallenberg än Investor som bolag. Självklart bryr dom sig, men tror garanterat att dom kan starta ett helt nytt bolag i valfri sektor imorgon och helt plötsligt är det ett av dom största. Dom är för rika och har för mycket makt för inte kunna göra lite som dom vill.
De är bra på business och inget annat. Därför har familjen och deras medarbetare byggt upp Investor under generationer till vad det är idag.
Det hela började på 1800 talet och är en riktig framgångssaga som alla som vill investera i Investor fortfarande kan bli del av. Det är vad jag kallar generositet och att skapa aktieägare värde över tid.
Citera
2024-01-20, 18:23
Medlem
Citat:
Det är klart du inte kan det, jag gör ju inte ens det fullt ut.
Att den går ner när rapport kommer och sedan bara käkar sig upp sakta tills nästa för att gå ner igen? Jag har fan ingen statistik men är säker på att du kan kolla upp det om du inte tror mig och är nyfiken.

https://imgur.com/a/xRneEXd

inte illa pinkat
Citera
2024-01-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed

inte illa pinkat
Vad vill du säga med den grafen?
Citera
2024-01-20, 18:28
Medlem
Citat:
Vad vill du säga med den grafen?

"Att den går ner när rapport kommer och sedan bara käkar sig upp sakta tills nästa för att gå ner igen?"

hans magkänsla hade rätt
Citera
2024-01-20, 18:33
Medlem
Citat:
"Att den går ner när rapport kommer och sedan bara käkar sig upp sakta tills nästa för att gå ner igen?"

hans magkänsla hade rätt
Okej! Kanske det men en tre års graf säger inte så mycket när fundamenta är starkare nu i och med AT&T avtalet? Naturligtvis väntar marknaden på starka bevis i form av positivt kassaflöde men men. Upp 23 % på 3 månader så inte dåligt.
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-20 kl. 18:36.
Citera
2024-01-20, 18:39
Medlem
Citat:
Okej! Kanske det men en tre års graf säger inte så mycket när fundamenta är starkare nu i och med AT&T avtalet? Naturligtvis väntar marknaden på starka bevis i form av positivt kassaflöde men men.

Gör vad fan du vill.

med tanke på makro och att ha gått från nollränta och extrem QE till 4% så är perioden 21 till 24 en mycket intressant 3-årsperiod.

spaningen på att inte äga denna aktien inom rapportperioden stämde endå rätt bra
Citera
2024-01-20, 18:48
Medlem
Citat:
Gör vad fan du vill.

med tanke på makro och att ha gått från nollränta och extrem QE till 4% så är perioden 21 till 24 en mycket intressant 3-årsperiod.

spaningen på att inte äga denna aktien inom rapportperioden stämde endå rätt bra
Jag kan inte argumentera mot din macro analys men ändå så behöver jag inte vara så bekymrad för Ericssons läge ser bättre ut än på mycket lång tid och dessutom är jag delägare till Ericssons största ägare vill säga Investor. Så det ger mig faktiskt ännu mer förtroende i det stora hela och glädjer mig självklart med Ericssons framgångar.
Citera
2024-01-20, 18:52
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Jag kan inte argumentera mot din macro analys men ändå så behöver jag inte vara så bekymrad för Ericssons läge ser bättre ut än på mycket lång tid och dessutom är jag delägare till Ericssons största ägare vill säga Investor. Så det ger mig faktiskt ännu mer förtroende i det stora hela och glädjer mig självklart med Ericssons framgångar.
Försöker du göra reklam för Investor eller något i hopp om att det ska få den att gå upp någon procent? Du behöver inte bry dig så jättemycket när det är rapport på ett av deras bolag om den inte är dunder eller total katastrof. Är som att äga en fond och inte fan följer man alla bolag i den?
Citera
2024-01-20, 18:58
Medlem
Free12s avatar
Citat:

inte illa pinkat
Man lär sig ju aldrig ändå eller det är rädsla kanske att om man skulle sälja innan för att köpa tillbaka efter så är det såklart den bästa rapporten någonsin..
Citera
2024-01-20, 19:00
Medlem
Citat:
Försöker du göra reklam för Investor eller något i hopp om att det ska få den att gå upp någon procent? Du behöver inte bry dig så jättemycket när det är rapport på ett av deras bolag om den inte är dunder eller total katastrof. Är som att äga en fond och inte fan följer man alla bolag i den?
Du är som en liten pojke och inget fel i det!
Men du behöver lite lärdom innan sängdags och inte tro att du vet allt. Investors kurs kan jag inte påverka här lille du.
Skämt och sido så beror ditt engagemang helt och hållet på dig själv. Varför skriva ens på Flashback om man inte är intresserad av att ha en diskussion om aktier och bolag? Självklart BRYR jag mig om Investors innehav då VI är storägare i tex. Ericsson. Jag är en del av Investor och Ericsson för jag ÄGER en del av det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in