2013-11-17, 21:00
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Skulle gissa på att NasdaqOMX makulerar det på fredag.

Så blev det också.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/15/ericsson-aktien-har-fatt-fnatt/
Citera
2014-10-25, 14:27
Medlem
Woooqes avatar
Ericsson - ERIC A - ERIC B

tjena, det är så att jag har ärvt 1500 st Ericsson B aktier och jag tvekar på om jag ska sälja eller behålla dem.

jag är ny inom aktier därför kan jag inte analysera aktier och vad gäller Ericsson har jag nästan ingen koll på deras verksamhet.

tyckte jag läste att fjärde kvartalet är deras starkaste och jag kanske borde vänta till dess innan jag isf säljer? eller vänta till efter utdelningen.

vad tycker ni här på forumet? sälja eller behålla? motivera gärna varför med
Citera
2014-10-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
tjena, det är så att jag har ärvt 1500 st Ericsson B aktier och jag tvekar på om jag ska sälja eller behålla dem.

jag är ny inom aktier därför kan jag inte analysera aktier och vad gäller Ericsson har jag nästan ingen koll på deras verksamhet.

tyckte jag läste att fjärde kvartalet är deras starkaste och jag kanske borde vänta till dess innan jag isf säljer? eller vänta till efter utdelningen.

vad tycker ni här på forumet? sälja eller behålla? motivera gärna varför med

Jag skulle behållt aktierna på längre sikt och återinvesterat utdelningarna så länge du kan.

4500kr/år i utdelning, tänk dig att du återinvesterar i 10-20-30år. Räkna ränta på ränta.

Mvh
Citera
2014-10-25, 14:46
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasros92
Jag skulle behållt aktierna på längre sikt och återinvesterat utdelningarna så länge du kan.

4500kr/år i utdelning, tänk dig att du återinvesterar i 10-20-30år. Räkna ränta på ränta.

Mvh
jag vet inte hur mycket man ska lägga vid det men tex danske bank har en riktkurs på ca 75 kr eller nåt sånt, och dom tycker man ska sälja. hur mycket vikt ska man lägga vid sånt? det känns som alla banker osv har olika analyser om man ska köpa eller sälja.

tror ni att det finns en efterfrågan för deras produkter i framtiden?

E: när man får utdelningen.. är det först när man tar ut utdelningen som man beskattar den? alltså om jag återinvesterar i nån aktie/fond så behöver jag inte beskatta innan?
Senast redigerad av Woooqe 2014-10-25 kl. 14:49. Anledning: .
Citera
2014-10-25, 14:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
jag vet inte hur mycket man ska lägga vid det men tex danske bank har en riktkurs på ca 75 kr eller nåt sånt, och dom tycker man ska sälja. hur mycket vikt ska man lägga vid sånt?
Ingen vikt alls.
Citat:
Jag tror personligen inte att Ericsson kommer att bli en kursraket direkt, men liksom du är jag inte överdrivet insatt i hur skickligt de sköter sin verksamhet.
Citat:
E: när man får utdelningen.. är det först när man tar ut utdelningen som man beskattar den? alltså om jag återinvesterar i nån aktie/fond så behöver jag inte beskatta innan?
Nej, du skattar 30% direkt om du inte har dem i en ISK eller KF.

Hur stor del av din totala förmögenhet utgörs av dessa aktier? Jag antar att det var om dessa du frågade om schablonbeskattning?
Citera
2014-10-25, 15:00
Medlem
Citat:
jag vet inte hur mycket man ska lägga vid det men tex danske bank har en riktkurs på ca 75 kr eller nåt sånt, och dom tycker man ska sälja. hur mycket vikt ska man lägga vid sånt? det känns som alla banker osv har olika analyser om man ska köpa eller sälja.

Bry dig inte om deras riktkurs, eftersom du håller aktien i flera år (mitt tips) så spelar det ingen roll om kursen är 75kr eller 70kr idag. Tänk om x antal år.

Har du aktierna i ett ISK så skattas inte utdelningarna. Annars är det 30% om du har ett vanligt Aktie-konto.
Citera
2014-10-25, 15:07
Medlem
Om jag hade varit du, hade jag sålt allt och investerat i ett par högutdelande aktier och behållt dem. Men eftersom du inte var insatt kanske det är säkrare att likvidera ditt innehav och eventuellt placera dem på ett vanligt bankonto.
Citera
2014-10-25, 15:09
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ingen vikt alls.
man ska inte göra det på någon sån analys eller? hur är det med riktpris och köprekomendation då? ska man ta det på allvar eller ska man strunta i det med då det skiljer från bank till bank?

Citat:
Hur stor del av din totala förmögenhet utgörs av dessa aktier? Jag antar att det var om dessa du frågade om schablonbeskattning?

ganska liten del, 5-10 % ungefär. aa precis förstår att det är svårt att uttala sig om men hade du behållit dom och kanske återinvesterat? jag kommer inte behöva pengarna på ett bra tag så kan lätt behålla aktierna 5-10 år om det skulle vara så.
Citera
2014-10-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olof.Olofsson
Om jag hade varit du, hade jag sålt allt och investerat i ett par högutdelande aktier och behållt dem. Men eftersom du inte var insatt kanske det är säkrare att likvidera ditt innehav och eventuellt placera dem på ett vanligt bankonto.

Ericsson delar ut 3kr/aktie vid en kurs på 80kr vilket är en bra utdelning.

Vi vet dock inte om TS har aktierna på ett ISK eller ej.

Har han ISK så tycker jag att han har kvar aktierna och återinvesterar så länge han bara kan.
Annars sälj av och köp t.ex H&M i ett ISK och återinvestera utdelningarna där. Kom bara ihåg skattesmällen du kommer att få.
Citera
2014-10-25, 15:12
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Bry dig inte om deras riktkurs, eftersom du håller aktien i flera år (mitt tips) så spelar det ingen roll om kursen är 75kr eller 70kr idag. Tänk om x antal år.

Har du aktierna i ett ISK så skattas inte utdelningarna. Annars är det 30% om du har ett vanligt Aktie-konto.
aktierna har jag på ett vanligt aktiekonto, dom är ärvda och köpta för 19 kr st! så en ganska stor skattesmäll

tycker ni jag borde lägga in dom på ett ISK(då jag har ett) och skatta å se glad ut eller är det lika bra att ha kvar dom där dom är nu?
Citera
2014-10-25, 15:16
Medlem
Behåll för utdelningen, sälj bara vid förlust av annan aktie så du kan slå ut skatten med dessa.
Eller om
Citera
2014-10-25, 15:19
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ericsson delar ut 3kr/aktie vid en kurs på 80kr vilket är en bra utdelning.

Vi vet dock inte om TS har aktierna på ett ISK eller ej.

Har han ISK så tycker jag att han har kvar aktierna och återinvesterar så länge han bara kan.
Annars sälj av och köp t.ex H&M i ett ISK och återinvestera utdelningarna där. Kom bara ihåg skattesmällen du kommer att få.
i min portfälj i ISK:n har jag H&M och ICA-aktier.

jag har även en del fonder jag jag kan passa på att höra med er om

KPA Etisk Blandfond 2 (som jag köpt själv)
SEB världenfond
Handelsbanken Sverige Index
Handelsbanken Sverige/Världen

de sista 3 har mormor sparat i sen jag föddes, jag funderar på att sälja iaf 2 av dom då dom har såpass höga förvaltningsavgifter (1,25% och 1,50 %)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in