2009-10-11, 01:29
Medlem
..FAN..s avatar
Ingen av idioterna som har systemkameror för 12k kan ju fota för fan.. räcker inte mobilen?
Citera
2009-10-11, 01:33
Medlem
Hispers avatar
Intetsägande oneliners raderade. Har ni inte mer att tillföra än ett "jaha", skit i posta det och spara er energi.

/Mod
Citera
2009-10-11, 01:40
Medlem
scream2mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvara
Javisst, dom får leka hur mycket fotograf dom vill. Jag undrar bara ifall det är någon annan som har lagt märke till samma sak som jag.

Jag tyckrt mig också ha märkt en ökning av systemkameror. (mig själv inräknat). Men sen läste jag någonstans att det har blivit väldigt mycket billigare med en helt ok! kamera. Att det just är Emo tjejer i fjortonårs åldern är inget jag har reflekterat över alls.
Citera
2009-10-11, 08:41
Medlem
sommarlovs avatar
Vad som irriterar mig är att de fotograferar i "grönt läge" sparar på JPEG och gärna använder den interna blixen.

Lär er era kamror!
Citera
2009-10-11, 09:35
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad som irriterar mig är att de fotograferar i "grönt läge" sparar på JPEG och gärna använder den interna blixen.

Lär er era kamror!

Så att spara på jpg istället för okomprimerat innebär att man är okunnig?
Citera
2009-10-11, 09:55
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Så att spara på jpg istället för okomprimerat innebär att man är okunnig?

I fjortisarnas fall, förmodligen.

Vad fan tror du? Var inte så tråkigt pk-naiv nu!

Förövrigt vill jag berömma trådskaparen för en klockren analys av den stereotypa estet/emotjejen som får allt hon pekar på av far, systemkamera tex., och sedan tar artsy bilder på järnvägsspår eller kompisens conversedojor för att uttrycka all den smärta som finns i hennes hårda liv. Finns inte så mycket mer att tillägga. Eller jo, närbilden på ögat! Klassiker.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2009-10-11 kl. 10:20.
Citera
2009-10-11, 10:28
Medlem
Kylvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
I fjortisarnas fall, förmodligen.

Vad fan tror du? Var inte så tråkigt pk-naiv nu!

Förövrigt vill jag berömma trådskaparen för en klockren analys av den stereotypa estet/emotjejen som får allt hon pekar på av far, systemkamera tex., och sedan tar artsy bilder på järnvägsspår eller kompisens conversedojor för att uttrycka all den smärta som finns i hennes hårda liv. Finns inte så mycket mer att tillägga. Eller jo, närbilden på ögat! Klassiker.

Det är precis det där jag menar, när jag var mindre (16 år ~) så umgicks jag med en del folk som höll på med media/foto. Då var det normala människor, dom hade ett intresse på en (enligt mig) seriös nivå. Och att ha en systemkamera, det var väldigt ovanligt (Kände en polare som hade det). Resten lånade från skolan vi gick på. Nu känns det som varenda flicka får sig en systemkamera och börjar fota massa skitbilder och skryter så hårt över "min systemkamera" och börjar radda upp massa olika egenskaper hos sin kamera för att flasha.

edit. Vid närmare eftertanke kanske denna tråd platsar bättre i "Övrigt" eller liknande forum? Mer jag som är arg på "thug-life-emo"-tjejerna och deras jävla kameror.
Senast redigerad av Kylvara 2009-10-11 kl. 10:33.
Citera
2009-10-11, 11:06
Medlem
burrowss avatar
jag har märkt samma tendens fast i "club/techno kretsar"
själv var jag en av Sveriges första club fotografer o fotade väl 200-300 bilder per kväll.
gick igenom bilderna, redigera dom lite o skickade iväg 60-100st av dom som var bra.

numera så har var o varannan tjej på technofesterna en systemkamera i handen, o sen när dom lägger upp bilderna på "fest sidorna" så lägger dom fanimej upp ALLA bilder dom tagit under kvällen varesig dom är bra eller inte.
brukar röra sig om 250-400 bilder.

problemet är inte att dom fotar men att dom inte kan kolla på sina egna bilder o se vad som är bra o vad som är skit.
Citera
2009-10-11, 11:20
Medlem
PacmanSwes avatar
Tycker inte att det spelar någon större roll om dessa individer springer runt med systemkamera då jag inte tillhör deras kretsar.

Många av dom kan inte ett skit av fotografier och går inte längre än till badrumsspegeln för att få en bra bild.
En duktig fotograf lägger ner mer energi på sina bilder och strävar efter att få bilderna perfekta, medan fjortisar med tar bilder på varandra och sedan lägger på nån effekt som ser "as fräck" ut, men saboterar bildens ljus och kontrast. Nu är jag inte nån fotoexpert, men jag ser definitivt när det är en fotograf som har arbetat mycket för att få till bra ljus och kontrast.

Sumarum är att hur mycket fjortisarna tar bilder med sina systemkameror så kommer inte bilderna ha något större värde eftersom alla fjortisar tar samma bilder och aldrig varierar sig.
Citera
2009-10-11, 12:11
Medlem
kqrs avatar
Systemkameror har förmodligen blivit billigare på senare år, därav ökningen av barn som får tag på dem. Jag tycker det är helt okej, förmodligen uppskattar de sina verk, och inget fel med det: trots allt ÄR det ju väldigt kul att fotografera, det borde vi veta om några! Angående texterna betyder de förmodligen mycket för barnen, även om det är nonsens för dig.

Märker jag av någon slags avundsjuka för att barnen får tag på bra kameror innan de "behöver" dem? Sluta bara kolla på bilderna om det stör dig, tror inte det är positivt på något sätt att må dåligt över det.
Citera
2009-10-11, 12:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrows
o sen när dom lägger upp bilderna på "fest sidorna" så lägger dom fanimej upp ALLA bilder dom tagit under kvällen varensig dom är bra eller inte.

Just det, man måste kunna radera bilder, det är som analog fotografering, jag har betalat för framkallningen, alla bilder ska in i albumet!

(kräks-tecken)

Om jag tar 100 bilder, kanske 20 blir bra, och 5 riktigt bra...
Citera
2009-10-11, 16:07
Moderator
Hamilkars avatar
Fattar inte riktigt basen för gnällandet. Ja, tonårsungar får dyrare presenter av sina föräldrar idag än när de fick när jag var tonåring . (Jag gnetade ihop till min Chinon som jag köpte när jag var 16 själv, och det tog ett år av total försakelse att spara ihop pengarna.) Och kanske, kanske är det så att tonårstjejer har det lättare att tjata sig till en systemkamera i present av pappa än vad det är för tonårskillar. (För övrigt är det inte alls bara svarta emotjejer som springer omkring med systemkamera nuförtiden. Det finns en massa systemkamerabeväpnade blondiner som ser ut som alldeles normala tonårstjejer också.) Och ja, de flesta som börjar plåta med systemkamera har mycket kvar att lära, killar som tjejer, och många kommer aldrig att lära sig så mycket så att det egentligen är värt investeringen.

Men än sen? En del av de där tjejerna kommer att visa sig ha både tillräcklig talang, tillräckligt intresse och tillräcklig envishet för att förkovra sig i fotandet, och växa i sina kameror. Och några stycken kommer till och med att gå hela vägen, och bli framstående professionella fotografer i sin generation. Varför bry sig om alla de som inte har kommit nån vart idag? varför inte bara bli glad över att nya grupper människor har börjat fotografera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in