• 1
  • 2
2009-10-11, 02:43
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det du pratar om är alltså en länksamling/alt. en sida som lägger upp ett antal program på ett ställe?
På vad vis skulle detta vara något nytt och framförallt, varför skulle någon vara villig att betala för det istället för att ladda ner det från ex.vis skaparens hemsida?

Såvitt jag har förstått det, så kommer software center att sköta installationen och göra det möjligt för utvecklaren att ta betalt via software center på nåt vis...
En annan intressant funktion är att man kommer kunna recensera olika program
Program som är gratis, lär dom inte försöka ta betalt för, utan det är naturligtvis redan komersiella program som kommer att säljas.

Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Vill bara höra hur ni FBare förhåller er till Ubuntus nya ide om "Software store"?
För så jag förstod det var att sakerna där skulle kosta pengar.
Är inte det emot själva iden och hela Ubuntus ideal?

Vad jag vet så kommer inte allt att kosta pengar utasn endast vissa program, software center är tänkt att på sikt ersätta både synaptic och add / remove software i ubuntu.

Hur jag ställer mig till det, beror helt på hur lätt man gör det att filtrera/sortera allt efter vad som är gratis och betalprogram, samt om dom börjar kapa bort användbara gratis-program till förmån för betal-program (gör dom det är det nog tack och adjö med Ubuntu för min del, men fortsätter dom att lägga till gratis-program så, ser jag inget problem).
Senast redigerad av X_surfer 2009-10-11 kl. 02:52.
Citera
2009-10-11, 10:44
Medlem
Mekanisks avatar
Känns som en mycket tråkig utveckling på det hela. Samtidigt verkar den oundviklig. Hur kul kan det vara att utveckla gratisprogram för Linux när man ser iPhone-utvecklarna tjäna pengar på sina skapelser? Misstänker att det är därifrån idén kommer i alla fall.
Citera
2009-10-11, 12:04
Moderator
rancors avatar
Men hallå!! Träskallar! Är ni dumma eller gör ni ert bästa för att vägra förstå?

Det är PRECIS som innan, närmre 30 000 "gratis"-paket i en blandning av stängda och öppna licenser-former.

Det man sedan har gjort är att man har lagt till ny funktionalitet för att enklare kunna erbjuda redan i dagsläget kommersiella programvaror som finns på marknaden men som måste hämtas och installeras från respektive företags hemsida. Detta är ett hinder och något som kan ses som ett problem och då vill man förenkla installationsförfarandet så att man kan göra allt från ett och samma ställe och Software Center uppstod.

Här kan ni läsa mer om detta: https://wiki.ubuntu.com/SoftwareCenter

// rancor
Citera
2009-10-11, 15:22
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Men hallå!! Träskallar! Är ni dumma eller gör ni ert bästa för att vägra förstå?

Det är PRECIS som innan, närmre 30 000 "gratis"-paket i en blandning av stängda och öppna licenser-former.

Det man sedan har gjort är att man har lagt till ny funktionalitet för att enklare kunna erbjuda redan i dagsläget kommersiella programvaror som finns på marknaden men som måste hämtas och installeras från respektive företags hemsida. Detta är ett hinder och något som kan ses som ett problem och då vill man förenkla installationsförfarandet så att man kan göra allt från ett och samma ställe och Software Center uppstod.

Här kan ni läsa mer om detta: https://wiki.ubuntu.com/SoftwareCenter

// rancor

Frågan är som sagt bara hur lätt dom gör det att sortera mjukvaran efter pris t ex
Citera
2009-10-11, 15:27
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Frågan är som sagt bara hur lätt dom gör det att sortera mjukvaran efter pris t ex
Jag kan tänka mig att man kan filtrera bort programvara som kostar, precis som man tex. kan filtrera bort allt utom öppen-källkods-program i "Lägg till/Ta bort" nu.
Citera
2009-10-12, 14:18
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Det kan locka till sig utvecklare som normalt bara gör sina program/spel för Windows om de ser att de lika enkelt kan ta betalt för dem under Linux.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in