• 1
  • 2
2009-10-10, 22:26
Medlem
hokoris avatar
Vill bara höra hur ni FBare förhåller er till Ubuntus nya ide om "Software store"?
För så jag förstod det var att sakerna där skulle kosta pengar.
Är inte det emot själva iden och hela Ubuntus ideal?
Senast redigerad av hokori 2009-10-10 kl. 22:28.
Citera
2009-10-10, 22:27
Medlem
Vad är Sotware?
Citera
2009-10-10, 22:29
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besus
Vad är Sotware?

Tack för rättningen, blir nog att skylla på tröga tangenter.
Nu OnT igen tack
Citera
2009-10-10, 22:56
Medlem
är det inte bara en ersättning för "add/remove"?

http://news.softpedia.com/news/Ubunt...0-120355.shtml
Citera
2009-10-10, 23:27
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
är det inte bara en ersättning för "add/remove"?

http://news.softpedia.com/news/Ubunt...0-120355.shtml

Som jag förstod det skulle det även gå för utvecklare att ta betalt för sina varor
Citera
2009-10-10, 23:33
Medlem
Holger Meinss avatar
"Free" i "free software" står inte för gratis, det står för fri. Det finns inget hinder för att sälja fri programvara så länge man håller sig till licenserna.
Citera
2009-10-10, 23:37
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
"Free" i "free software" står inte för gratis, det står för fri. Det finns inget hinder för att sälja fri programvara så länge man håller sig till licenserna.

Jag vet att det står för fri inte för gratis men fri brukar i dessa sammanhang vanligen betyda gratis
Citera
2009-10-10, 23:43
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Jag vet att det står för fri inte för gratis men fri brukar i dessa sammanhang vanligen betyda gratis
Ja, men det behöver inte göra det. RHEL är fri men kostar pengar.
Citera
2009-10-10, 23:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Förstår jag detta rätt om jag antar att de fått för sig att vanligt folk kommer att betala för Ubuntu?
Isåfall kan vi nog redan nu börja planera begravningen...
Citera
2009-10-11, 00:38
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Förstår jag detta rätt om jag antar att de fått för sig att vanligt folk kommer att betala för Ubuntu?
Isåfall kan vi nog redan nu börja planera begravningen...

Inte för själva Ubuntu men för en del applikationer i ubuntu
Citera
2009-10-11, 01:57
Medlem
Sproxxs avatar
Ubuntu Software Store kommer mest fungera som en väldigt förenklat Synaptic. De som är lite vana vid Linux behöver egentligen inte Software Store, då allt till en början kommer kunna gå att göra i Synaptic.

Här kommer de flesta fria (och gratis) program att finnas lätt tillgängliga för installation och avinstallation. Program som GIMP, Firefox, Google Chrome, emesene, osv. osv. Tänk er alla program på Sourceforge i princip.

Istället för att surfa in på GIMPs hemsida eller gå genom Synaptic ska du kunna installera GIMP genom Software Store.

Software Store heter förövrigt Software Center sedan betan.

Tänk er det som App Store för iPhone, fast för Linux-program och spel. Till en början kommer det i princip endast finnas Open-source program, och eventuella freeware program. Men ja, i framtiden kommer det gå att köpa program och spel, precis som på app store. Exakt om dessa kommer ha en "fri" licens eller inte vet jag faktiskt inte, och tycker inte det är särskilt viktigt heller.

Jag ser detta som en jättebra idé, och får de utvecklarna med sig kan de kanske fixa en App Store, fast för Linux. Det skulle bli en rejäl fördel mot andra operativsystem.
Citera
2009-10-11, 02:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sproxx
Ubuntu Software Store kommer mest fungera som en väldigt förenklat Synaptic. De som är lite vana vid Linux behöver egentligen inte Software Store, då allt till en början kommer kunna gå att göra i Synaptic.

Här kommer de flesta fria (och gratis) program att finnas lätt tillgängliga för installation och avinstallation. Program som GIMP, Firefox, Google Chrome, emesene, osv. osv. Tänk er alla program på Sourceforge i princip.

Istället för att surfa in på GIMPs hemsida eller gå genom Synaptic ska du kunna installera GIMP genom Software Store.

Software Store heter förövrigt Software Center sedan betan.

Tänk er det som App Store för iPhone, fast för Linux-program och spel. Till en början kommer det i princip endast finnas Open-source program, och eventuella freeware program. Men ja, i framtiden kommer det gå att köpa program och spel, precis som på app store. Exakt om dessa kommer ha en "fri" licens eller inte vet jag faktiskt inte, och tycker inte det är särskilt viktigt heller.

Jag ser detta som en jättebra idé, och får de utvecklarna med sig kan de kanske fixa en App Store, fast för Linux. Det skulle bli en rejäl fördel mot andra operativsystem.
Det du pratar om är alltså en länksamling/alt. en sida som lägger upp ett antal program på ett ställe?
På vad vis skulle detta vara något nytt och framförallt, varför skulle någon vara villig att betala för det istället för att ladda ner det från ex.vis skaparens hemsida?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in