• 1
  • 2
2009-10-10, 20:27
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst känns det som en klump i mellangärdet när du får samvetskval? Så eftersom forskarna ännu inte lyckats förstå hur vår hjärna skapar känslor så är det nog där den sitter. Eller har vi ingen själ och bedrar vi bara oss själva med tanken?
Citera
2009-10-10, 20:31
Bannlyst
Det är väl snarare vår förmåga att kunna föreställa oss en själ som gör att själen existerar? Alltså sitter den i hjärnan säger jag.
Citera
2009-10-10, 20:32
Medlem
Jake88s avatar
Den sitter i ditt sinne.Om du psykar dig riktigt hårt och intalar dig själv att den inte fins så skulle du nog inte känna nått.Dock skulle du nog sluta va mäniska då också.
Citera
2009-10-10, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Den sitter i ditt sinne.Om du psykar dig riktigt hårt och intalar dig själv att den inte fins så skulle du nog inte känna nått.Dock skulle du nog sluta va mäniska då också.

Fast vaddå, att intala sig själv att den inte finns, är väl mer att bekräfta dess existens? Sålänge man tänker på den så finns den.
Citera
2009-10-10, 20:37
Moderator
Psilosophers avatar
Enligt Descartes sitter själen i tallkottskörteln.
Citera
2009-10-10, 20:50
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
Fast vaddå, att intala sig själv att den inte finns, är väl mer att bekräfta dess existens? Sålänge man tänker på den så finns den.

Ja du har en poäng där.Men jag tänker att om man lyckas få det ur sitt sinne typ hjärntvättad/hjärnskada.
Citera
2009-10-10, 21:06
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Visst känns det som en klump i mellangärdet när du får samvetskval?

Jag tror att människor har ett "samvete" för att vi ska kunna fungera i grupp. Förstår inte varför en eventuell "själ" skulle ha någonting med det att göra?

Har vargar själ?
Citera
2009-10-10, 21:11
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Jag tror att människor har ett "samvete" för att vi ska kunna fungera i grupp. Förstår inte varför en eventuell "själ" skulle ha någonting med det att göra?

Har vargar själ?
Tror att alla levande varelser har en slags själ även om vi är dom enda som är medvetna om det. Har själv varit med om en nära döden upplevelse som fått mig att inte vara rädd för döden som något hemskt.
Citera
2009-10-10, 21:20
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
vi är dom enda som är medvetna om det. .

Tala för dig själv.
Citera
2009-10-10, 21:23
Medlem
Ullriks avatar
Citat:
t. Har själv varit med om en nära döden upplevelse som fått mig att inte vara rädd för döden som något hemskt.

Kemikaliska reaktioner i vår kropp som gör så vi ser sånt, ja jag har varit nära och dött.
Citera
2009-10-10, 21:28
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullrik
Kemikaliska reaktioner i vår kropp som gör så vi ser sånt, ja jag har varit nära och dött.
Och hur många har kunnat lämna in klagomål hittills? Sedan får var och en tro vad han/hon vill.
Citera
2009-10-10, 21:48
Medlem
adequates avatar
Själen sitter i rymden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto