Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 17:49
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
1) Här på nätet finns olika sajter där man kan jämföra försäkringar (du får googla själv). Du kan också mejla ett antal försäkringsbolag och fråga. Tror det eller ej, men de gör allt för att få dig som kund och svarar på alla dina frågor, både smarta och korkade sådana. Vi var alla nybörjare i hemförsäkringsbranschen en gång i tiden.

2) Kostnaden för en försäkring (kallas för premie) varierar beroende på hur hög egen risk du vill betala (kallas för självrisk). Billig premie = hög självrisk, hög premie = låg självrisk.

3) Därefter måste du kolla vilka skador du vill att hemförsäkringen ska täcka. Vill du att den ska täcka slarv, strulighet och att du är en drulle som hela tiden tappar bort din mobiltelefonen = hög premie. Vill du bara att den ska täcka vattenskada, brand och inte har några värdefulla saker = låg premie.

PS - Om du ofta köper en reseförsäkring så innehåller de flesta hemförsäkringar en sådan, så den kostnaden sparar du nu in.

Välj sedan!


Tack för så bra svar! Hittar inte sajterna du syftar på, är du snäll och länkar till sajten?
Citera
2017-03-09, 17:53
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns sidor på nätet som ger dig den billigaste hemförsäkringen när du matar in dina uppgifter. Nu lär ju varken jag eller flera andra med mig tycka att det billigaste alternativet är det du ska välja, men skit samma, välj det billigaste bara du väljer något. Du är oändligt korkad om du inte har en hemföŕsäkring. Du kan i värsta fall bli skyldig miljonbelopp om något händer. Är det värt att riskera det för de hundralappar du tror dig "spara"?

Vet du hur mycket man kommer betala ungefär per månad om man vill ha en hemförsäkring där allt som rör sig om våtrum ingår?
Citera
2017-03-09, 18:28
  #507
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Vet du hur mycket man kommer betala ungefär per månad om man vill ha en hemförsäkring där allt som rör sig om våtrum ingår?
Varför ringer du inte till något försäkringsbolag och frågar?

Det finns även sajter som kan ge dig mer relevanta svar än vad vi kan ge dig här.
Citera
2017-03-09, 18:33
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Vet du hur mycket man kommer betala ungefär per månad om man vill ha en hemförsäkring där allt som rör sig om våtrum ingår?

Jag skulle tro att de flesta hemförsäkringar skulle duga. Kanske alla. Det viktigaste som man bör tänka på är att allt i badrummet/våtrummet ska vara fackmannamässigt utfört. Det brukar nämligen vara ett krav för att man till exempelvis ska få ersättning vid en vattenskada.

Om du någon gång skulle anlita hantverkare, kontrollera att de har en allriskförsäkring samt ansvarsförsäkring. Det kan bli dyrt annars, ifall hantverkare skulle orsaka några skador. Även om du har en hemförsäkring, så ska seriösa hantverkare ha sina egna försäkringar. Be om försäkringsbevis. Är du osäker, fråga ditt framtida försäkringsbolag om de har några krav/regler angående hantverkare och renoveringar, för att din försäkring ska gälla.

Du kan till exempelvis jämföra hemförsäkringar och priser här:
https://www.insplanet.com/forsakring/hem/
https://www.compricer.se/forsakring/hem/
Citera
2017-03-09, 18:35
  #509
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Vet du hur mycket man kommer betala ungefär per månad om man vill ha en hemförsäkring där allt som rör sig om våtrum ingår?

Gå du in och kolla hemförsäkring på t.ex. Compricer, Insplanet, Suredo osv.

"Allt om våtrum" spelar ingen roll i sammanhanget. Du kan liksom inte välja bort våtrum eller försäkra bort en befintlig skada.

Storlek, lösöre, självrisk m.m., m.m. spelar också roll, men vill du absolut ha en väldigt rund och bra siffra säger jag en hundring.
Citera
2017-03-09, 21:32
  #510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför ringer du inte till något försäkringsbolag och frågar?

Det finns även sajter som kan ge dig mer relevanta svar än vad vi kan ge dig här.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag skulle tro att de flesta hemförsäkringar skulle duga. Kanske alla. Det viktigaste som man bör tänka på är att allt i badrummet/våtrummet ska vara fackmannamässigt utfört. Det brukar nämligen vara ett krav för att man till exempelvis ska få ersättning vid en vattenskada.

Om du någon gång skulle anlita hantverkare, kontrollera att de har en allriskförsäkring samt ansvarsförsäkring. Det kan bli dyrt annars, ifall hantverkare skulle orsaka några skador. Även om du har en hemförsäkring, så ska seriösa hantverkare ha sina egna försäkringar. Be om försäkringsbevis. Är du osäker, fråga ditt framtida försäkringsbolag om de har några krav/regler angående hantverkare och renoveringar, för att din försäkring ska gälla.

Du kan till exempelvis jämföra hemförsäkringar och priser här:
https://www.insplanet.com/forsakring/hem/
https://www.compricer.se/forsakring/hem/

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gå du in och kolla hemförsäkring på t.ex. Compricer, Insplanet, Suredo osv.

"Allt om våtrum" spelar ingen roll i sammanhanget. Du kan liksom inte välja bort våtrum eller försäkra bort en befintlig skada.

Storlek, lösöre, självrisk m.m., m.m. spelar också roll, men vill du absolut ha en väldigt rund och bra siffra säger jag en hundring.

constant, är det inte så att de drivs på det sättet så att de vill att man ska betala så mycket som möjligt för lite som möjligt? Är inte okunniga de optimala kunderna för försäkringsbolagen? Så det är bättre att jag skall fråga här innan jag vänder mig dit.

Koiho, tempeZZt, när jag hade försäkring innan så var det via facket och jag behövde inte göra särskilt mycket så jag har lite frågor om hur man ska fylla i de olika punkterna:

Försäkringsbelopp /
100 000-1 900 000

självrisk 1200-3000

Allrisk/otur
Ja/nej

Avbeställningsskydd
Ja/nej

Gallergrind / Säkerhetsdörr
Ja/nej

Larm
Ja/nej

Golfförsäkring
Ja/nej

Fritidsolycksfall
Ja/nej

Skadefrihet
0-5 år
Citera
2017-03-12, 20:06
  #511
Medlem
Snälla hjälp, vilken av de här 4 skulle ni valt? Det är 2 bilder, skrolla ner efter första bilden så ser ni den andra.

http://imgur.com/a/Ok9df
Citera
2017-03-13, 16:28
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Snälla hjälp, vilken av de här 4 skulle ni valt? Det är 2 bilder, skrolla ner efter första bilden så ser ni den andra.

http://imgur.com/a/Ok9df

Ingen som kan?
Citera
2017-03-30, 11:35
  #513
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
...
Du verkar kunnig så citerar dig

Beställde villaförsäkring på nätet, när fakturan kommer är den ett par hundringar dyrare
Vad kan det bero på?
Får flumsvar av fb
Citera
2017-04-09, 09:37
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monogami
Fick min laptop och mobil stulen idag på gymmet, på Sats tillomed av alla ställen gäller vanlig hemsförsäkring dessa? tacksam för svar. Har redan polisanmält händelsen.

Vad lägligt har polisen gripit dig för våldtäktshoten?
Citera
2017-06-27, 11:51
  #515
Medlem
loxas avatar
Min lägenhet har en yta på 54,5 kvm.
Borde jag skriva 54 eller 55 kvm när jag tecknar en försäkring?
Citera
2017-06-27, 16:24
  #516
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Min lägenhet har en yta på 54,5 kvm.
Borde jag skriva 54 eller 55 kvm när jag tecknar en försäkring?
Lär inte skilja något i pris så jag skulle angett 55 kvm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback