2009-10-10, 12:46
Medlem
Typoopies avatar
Hej

Jag lskar att salta lite extra nr jag lagar mat och bryr mig inte alls om fett, kalorier etc utan lagar det som faller mig in.

En vns mamma r viktvktare och kkar bara low fat/diet saker, MEN dessa low fat sakerna saltar hon alltid nr hon ska ta. ven om maten smakar salt ska det saltas p tallriken.

Undrar frmst om det r dligt ur en g-ner-i-vikt-synpunkt att ta fr mycket salt? Jag vet att det r ndvndigt att kka salt, vad det nu r rekommenderat (6g om dagen?) och farligt att f i sig alldeles fr mycket. Men som sagt, fr att g ner i vikt, r salt bra eller dligt?
Citera
2009-10-10, 13:06
Medlem
Tjohildas avatar
Inte srskilt bra, eftersom salt binder en massa vtska i kroppen som kar vikten (ven om det inte r fett). Man kan se ondigt plufsig ut. Sen p sikt r fr mycket salt inte s bra fr njurarna och blodtrycket.

Jag r ocks saltmaniac, dock frsker jag trappa ner eftersom mitt blodtryck konstrat lite. Precis som med socker kan man bli rtt beroende. Brja med att anvnda rtsalt istllet, att aldrig salta en massa extra (dagens mat innehller en massa socker och salt och skit redan frn brjan om man inte lagar allt frn scratch).

Brja experimentera med andra kryddor och verkligen frska njuta av smaken. Kp/odla frska kryddor, laga mer stark mat med chili och curry.
Citera
2009-10-10, 14:59
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Inte srskilt bra, eftersom salt binder en massa vtska i kroppen som kar vikten (ven om det inte r fett). Man kan se ondigt plufsig ut. Sen p sikt r fr mycket salt inte s bra fr njurarna och blodtrycket.

Jag r ocks saltmaniac, dock frsker jag trappa ner eftersom mitt blodtryck konstrat lite. Precis som med socker kan man bli rtt beroende. Brja med att anvnda rtsalt istllet, att aldrig salta en massa extra (dagens mat innehller en massa socker och salt och skit redan frn brjan om man inte lagar allt frn scratch).

Brja experimentera med andra kryddor och verkligen frska njuta av smaken. Kp/odla frska kryddor, laga mer stark mat med chili och curry.

Jag anvnder endast bra rvaror och lagar s mycket som mjligt frn scratch. Jag fredrar havssalt fre rtsalt i matlagning men tar grna p rtsalt p tallriken. Knns frschare liksom ^^

Tack fr svaret
Citera
2009-10-10, 15:17
Medlem
Trolldockans avatar
Jag har ett enormt saltsug. Nstan s att min kropp skriker efter det. Stt r jag i stort sett nstan aldrig sugen p. Kan inte pst att jag mrkt ngra nackdelar dock.
Har vl konstaterats att alla de dr lightprodukterna som din kompis mamma stoppar i sig isf r mer onyttiga n saltet.
Citera
2009-10-10, 15:24
Medlem
Wictorixs avatar
mrkligt... personligen har jag aldrig fattat konceptet med salt... tycker inte det kar smaken det minsta

vad r det med salt ni tycker r s gott?

hmmm...
Citera
2009-10-10, 16:58
Bannlyst
Salt r faktiskt lika beroendeframkallande som socker (har jag hrt). Dock finns det ju natriumfria alternativ fr storkonsumenten.

F.. brukar jag vara ganska snl med saltet vid tillagningen fr att senare salta p, vid behov. P det viset fr gsten ochs ett alternativ att sjlv avgra vilken salthalt denne fredrar i den aktuella rtten.
Citera
2009-10-10, 18:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wictorix
mrkligt... personligen har jag aldrig fattat konceptet med salt... tycker inte det kar smaken det minsta

vad r det med salt ni tycker r s gott?

hmmm...
Salt, socker, syra, fett, umami och alkohol r smakbrare. Om du inte fattar konceptet med smakbrare s kan du heller inte fatta konceptet med matlagning .

~Paul~
Citera
2009-10-10, 18:23
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Salt, socker, syra, fett, umami och alkohol r smakbrare. Om du inte fattar konceptet med smakbrare s kan du heller inte fatta konceptet med matlagning .

~Paul~

Ouch! Haha.

Om det inte r s att man ter en halv dl salt om dagen tycker jag man kan skita ganska hrt i det, livet r till fr att levas och mat r en av de viktigaste komponenterna! Sjlv gillar jag salt och drar grna p en del (framfrallt om jag ter kokt gg, har nog en halv tsk p varje sked gg! ). Sjlvklart br man ta en funderar om man mrker att dieten har direkta konsekvernser p hlsan, men annars, pff!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in