2009-10-10, 12:46
Medlem
Typoopies avatar
Hej

Jag älskar att salta lite extra när jag lagar mat och bryr mig inte alls om fett, kalorier etc utan lagar det som faller mig in.

En väns mamma är viktväktare och käkar bara low fat/diet saker, MEN dessa low fat sakerna saltar hon alltid när hon ska äta. Även om maten smakar salt ska det saltas på tallriken.

Undrar främst om det är dåligt ur en gå-ner-i-vikt-synpunkt att äta för mycket salt? Jag vet att det är nödvändigt att käka salt, vad det nu är rekommenderat (6g om dagen?) och farligt att få i sig alldeles för mycket. Men som sagt, för att gå ner i vikt, är salt bra eller dåligt?
Citera
2009-10-10, 13:06
Medlem
Tjohildas avatar
Inte särskilt bra, eftersom salt binder en massa vätska i kroppen som ökar vikten (även om det inte är fett). Man kan se onödigt plufsig ut. Sen på sikt är för mycket salt inte så bra för njurarna och blodtrycket.

Jag är också saltmaniac, dock försöker jag trappa ner eftersom mitt blodtryck konstrat lite. Precis som med socker kan man bli rätt beroende. Börja med att använda örtsalt istället, att aldrig salta en massa extra (dagens mat innehåller en massa socker och salt och skit redan från början om man inte lagar allt från scratch).

Börja experimentera med andra kryddor och verkligen försöka njuta av smaken. Köp/odla färska kryddor, laga mer stark mat med chili och curry.
Citera
2009-10-10, 14:59
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Inte särskilt bra, eftersom salt binder en massa vätska i kroppen som ökar vikten (även om det inte är fett). Man kan se onödigt plufsig ut. Sen på sikt är för mycket salt inte så bra för njurarna och blodtrycket.

Jag är också saltmaniac, dock försöker jag trappa ner eftersom mitt blodtryck konstrat lite. Precis som med socker kan man bli rätt beroende. Börja med att använda örtsalt istället, att aldrig salta en massa extra (dagens mat innehåller en massa socker och salt och skit redan från början om man inte lagar allt från scratch).

Börja experimentera med andra kryddor och verkligen försöka njuta av smaken. Köp/odla färska kryddor, laga mer stark mat med chili och curry.

Jag använder endast bra råvaror och lagar så mycket som möjligt från scratch. Jag föredrar havssalt före örtsalt i matlagning men tar gärna på örtsalt på tallriken. Känns fräschare liksom ^^

Tack för svaret
Citera
2009-10-10, 15:17
Medlem
Trolldockans avatar
Jag har ett enormt saltsug. Nästan så att min kropp skriker efter det. Sött är jag i stort sett nästan aldrig sugen på. Kan inte påstå att jag märkt några nackdelar dock.
Har väl konstaterats att alla de där lightprodukterna som din kompis mamma stoppar i sig isf är mer onyttiga än saltet.
Citera
2009-10-10, 15:24
Medlem
Wictorixs avatar
märkligt... personligen har jag aldrig fattat konceptet med salt... tycker inte det ökar smaken det minsta

vad är det med salt ni tycker är så gott?

hmmm...
Citera
2009-10-10, 16:58
Bannlyst
Salt är faktiskt lika beroendeframkallande som socker (har jag hört). Dock finns det ju natriumfria alternativ för storkonsumenten.

F.ö. brukar jag vara ganska snål med saltet vid tillagningen för att senare salta på, vid behov. På det viset får gästen ochså ett alternativ att själv avgöra vilken salthalt denne föredrar i den aktuella rätten.
Citera
2009-10-10, 18:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wictorix
märkligt... personligen har jag aldrig fattat konceptet med salt... tycker inte det ökar smaken det minsta

vad är det med salt ni tycker är så gott?

hmmm...
Salt, socker, syra, fett, umami och alkohol är smakbärare. Om du inte fattar konceptet med smakbärare så kan du heller inte fatta konceptet med matlagning .

~Paul~
Citera
2009-10-10, 18:23
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Salt, socker, syra, fett, umami och alkohol är smakbärare. Om du inte fattar konceptet med smakbärare så kan du heller inte fatta konceptet med matlagning .

~Paul~

Ouch! Haha.

Om det inte är så att man äter en halv dl salt om dagen tycker jag man kan skita ganska hårt i det, livet är till för att levas och mat är en av de viktigaste komponenterna! Själv gillar jag salt och drar gärna på en del (framförallt om jag äter kokt ägg, har nog en halv tsk på varje sked ägg! ). Självklart bör man ta en funderar om man märker att dieten har direkta konsekvernser på hälsan, men annars, pff!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in