Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan22
Okej, så jag ska ha ATA disken som jag nu bootar från på MASTER och S-ATA på slave?
Btw hänger jag inte riktigt med i svängarna.
SATA-diskar har egna kanaler/sladdar för varje disk, PATA har två diskar på varje (S som i serial och p som i parallell). Därav följer att master/slave blir meningslösa ord när vi pratar SATA.
Du ska göra såhär om du vill installera operativsystem på din nya SATA:
Starta med endast SATA-disken inkopplad. Installera XP/Vista/whatever. När du är klar, stäng av, koppla in PATA-disken och starta om. Nu ska du kunna hitta den gamla hårddisken och använda den.
Vill du prova att använda din gamla disk och med ditt gamla operativsystem gör samma sak fast med PATA-disken endast inkopplad först. Brukar fungera ibland, men rekommenderas inte eftersom din nya disk garanterat är snabbare och bättre som systemdisk.
PATA-disken sätter du i master-IDE-kontakten (de brukar vara märkta, IDE är den där tjocka sladden med två uttag i som sitter i den gamla hårddisken) och byglar som "master" alldeles oavsett vilket av alternativen ovan du kör. Ibland tjorvar det sig iallafall, då kan du prova att bygla som "cable select".
Jag hade ett P965-moderkort (P5B-E Plus eller nåt liknande) som totalvägrade att starta när jag kopplade in mina gamla IDE-diskar. Hade tre stycken men ingen ville samarbeta hur jag än kopplade. Löste det aldrig. Om jag fulkopplade in dem med systemet uppbootat kom jag åt dem men med otroligt låg hastighet, typ ett par procent av vad det borde vara. Antagligen hade det fungerat med en såndär USB-docka. Fungerar inget för dig kan det vara sista utvägen.
/Hast