2009-10-10, 09:28
Medlem
Ljungan22s avatar
Nu såhär när det börjar bli vintertider är det dags för mig att införskaffa mig en ny dator, och bland delarna jag valt ligger en S-ATA hårddisk som känns som det bästa valet.

Dock så har jag, på min nuvarande och extremt uråldriga dator en ATA-Hårddisk på 500GB och vill gärna ha kvar denna på grund av att jag har alla program, spel, dokument, bilder osv. här i. Dock vet jag inte riktigt hur jag kan kolla att det verkligen är en ATA hårddisk. Men det är i alla fall en sådan med stor tjock grå sladd vilket inte känns så modernt ()

Kan tillägga att den nya hårddisken är en 640GB.

Så nu mina frågor:
  • Hur kollar jag att det är en ATA hårddisk?
  • Ska jag behålla ATA-hårddisken och köra med två hårddiskar?
  • Ska jag på något sätt lägga över all information från ATA hårddisken till S-ATA:aren och bara köra med en?

Citera
2009-10-10, 09:42
Medlem
Kolla sladden till disken, ATA har en bred sladd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA
Du kan säker kolla det med SIW också om du inte pallar öppna datorn.
http://www.gtopala.com/

Om du ska behålla båda diskarna eller inte är mest en fråga om hur mycket plats du behöver, jag hade satt in båda i den nya datorn alt köpt en andra SATA disk till lagring. Man kan köpa en 1.5TB SATA disk för cirka en tusenlapp.

https://www.inet.se/datorkomponenter...ta-ii/4303581/
Citera
2009-10-10, 09:52
Medlem
serbers avatar
Ska inte vara några problem då dom flesta nya moderkort har en ATA kontakt för äldre diskar/optiska enheter och du har köpt både SATA disk och optisk enhet dock är dom inte vackra att titta på men spela roll?

Glöm inte att ställa om pinnsen till slave på IDE/ATA disken om du nu använt den som primär disk, har du haft den som slave/lagringsdisk innan så är det bara å koppla in.
Citera
2009-10-10, 09:57
Medlem
Ljungan22s avatar
Nu har jag kollat HDD:en och det verkar vara en ATA
(http://data.fuskbugg.se/skalman01/HD...llel%20ATA.JPG)

Jag tror jag gör så att jag behåller båda två, Båda den nya 640GB S-ATA och den gamla 500GB ATA.

Men nu har jag tänkt lite på Upplägget, ska jag fortsätta spara på min 500GB och sen när den börjar bli full gå över till 640GB?

Eller ska jag spara viktigare saker som tex. dokument, bilder osv. på den nya 640GB?

Jag har oxå tänkt på en sak, är alla moderkort kompatibla med ATA-hårddiskar?
Citera
2009-10-10, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Glöm inte att ställa om pinnsen till slave på IDE/ATA disken om du nu använt den som primär disk, har du haft den som slave/lagringsdisk innan så är det bara å koppla in.

Om hårddisken sitter ensam på sin IDE kontakt ska det vara MASTER och inget annat. Har inget att göra med om man ska boota på den eller inte.
Citera
2009-10-10, 10:02
Medlem
Hur du vill spara är en smaksak. Om det är saker du är rädd om så ha det på båda diskarna.

Nej alla moderkort har inte PATA stöd men det du har köpt har det.
Citera
2009-10-10, 10:10
Medlem
Ljungan22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanFischer
Om hårddisken sitter ensam på sin IDE kontakt ska det vara MASTER och inget annat. Har inget att göra med om man ska boota på den eller inte.

Okej, så jag ska ha ATA disken som jag nu bootar från på MASTER och S-ATA på slave?

Btw hänger jag inte riktigt med i svängarna.
Citera
2009-10-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungan22
Okej, så jag ska ha ATA disken som jag nu bootar från på MASTER och S-ATA på slave?

Btw hänger jag inte riktigt med i svängarna.

SATA-diskar har egna kanaler/sladdar för varje disk, PATA har två diskar på varje (S som i serial och p som i parallell). Därav följer att master/slave blir meningslösa ord när vi pratar SATA.
Du ska göra såhär om du vill installera operativsystem på din nya SATA:
Starta med endast SATA-disken inkopplad. Installera XP/Vista/whatever. När du är klar, stäng av, koppla in PATA-disken och starta om. Nu ska du kunna hitta den gamla hårddisken och använda den.
Vill du prova att använda din gamla disk och med ditt gamla operativsystem gör samma sak fast med PATA-disken endast inkopplad först. Brukar fungera ibland, men rekommenderas inte eftersom din nya disk garanterat är snabbare och bättre som systemdisk.
PATA-disken sätter du i master-IDE-kontakten (de brukar vara märkta, IDE är den där tjocka sladden med två uttag i som sitter i den gamla hårddisken) och byglar som "master" alldeles oavsett vilket av alternativen ovan du kör. Ibland tjorvar det sig iallafall, då kan du prova att bygla som "cable select".
Jag hade ett P965-moderkort (P5B-E Plus eller nåt liknande) som totalvägrade att starta när jag kopplade in mina gamla IDE-diskar. Hade tre stycken men ingen ville samarbeta hur jag än kopplade. Löste det aldrig. Om jag fulkopplade in dem med systemet uppbootat kom jag åt dem men med otroligt låg hastighet, typ ett par procent av vad det borde vara. Antagligen hade det fungerat med en såndär USB-docka. Fungerar inget för dig kan det vara sista utvägen.

/Hast
Citera
2009-10-10, 15:28
Medlem
Ljungan22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
SATA-diskar har egna kanaler/sladdar för varje disk, PATA har två diskar på varje (S som i serial och p som i parallell). Därav följer att master/slave blir meningslösa ord när vi pratar SATA.
Du ska göra såhär om du vill installera operativsystem på din nya SATA:
Starta med endast SATA-disken inkopplad. Installera XP/Vista/whatever. När du är klar, stäng av, koppla in PATA-disken och starta om. Nu ska du kunna hitta den gamla hårddisken och använda den.
Vill du prova att använda din gamla disk och med ditt gamla operativsystem gör samma sak fast med PATA-disken endast inkopplad först. Brukar fungera ibland, men rekommenderas inte eftersom din nya disk garanterat är snabbare och bättre som systemdisk.
PATA-disken sätter du i master-IDE-kontakten (de brukar vara märkta, IDE är den där tjocka sladden med två uttag i som sitter i den gamla hårddisken) och byglar som "master" alldeles oavsett vilket av alternativen ovan du kör. Ibland tjorvar det sig iallafall, då kan du prova att bygla som "cable select".
Jag hade ett P965-moderkort (P5B-E Plus eller nåt liknande) som totalvägrade att starta när jag kopplade in mina gamla IDE-diskar. Hade tre stycken men ingen ville samarbeta hur jag än kopplade. Löste det aldrig. Om jag fulkopplade in dem med systemet uppbootat kom jag åt dem men med otroligt låg hastighet, typ ett par procent av vad det borde vara. Antagligen hade det fungerat med en såndär USB-docka. Fungerar inget för dig kan det vara sista utvägen.

/Hast

Okej!
Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in