Citat:

Ursprungligen postat av MJ1123581321

Vad är det för vits med att hata någon? Det händer ju inget av själva känslan? Allt är ju i hatarens psyke, och kanske kan påverka vissa handlingar i någon negativ riktning...?
Ni som känner hat, hur känns det? Att hata någon på riktigt? 
Tror du inte det skulle vara enklare om du försökte se det som att personen/objektet försökte lära dig något om dig själv? 
Att bli frustrerad är en sak, men man kan faktiskt lära sig att "släppa saken" och låta det vara... Jag blir i alla fall lyckligare så.
(kan man hata "något" eller är det alltid en person/flera personer?)

Som självutnämnd Misantrop kan jag säga som så:
Människan i sin helhet och generella beteende mönster, som även jag delar givetvis, får mig att hata henne. Individer emellan har jag inga hatobjekt. Däremot finns det saker som människor gör som jag hatar. Jag separerar ju givetvis mellan att hata någon för dess handling och övrigt och själva människan. 
Om jag däremot har en relation till någon och de gör upprepade eller tillräckligt 'äckliga' saker så kan jag känna hat emot dem. Det tar sig alltid uttryck i en inre känsla, och jag har aldrig haft anledning att agera våldsamt mot någon på flera år. Senast var en hämndaktion efter att jag oprovocerat blev attackerad, vilket var löjligt givetvis, men det var principiellt. 
Hatet jag känner tynger mig inte. Det känns helt okej. Jag antar att det hade varit en helt annan situation om jag hade haft problem med individer, eller hatat mig själv för att jag oavsiktligt följer vissa av de mönster jag inte gillar. 
Ett bra exempel är det mänskliga dramat, som jag ständigt försöker ta mig ifrån, men allt som oftast dras in i. 
Jag hatar inte mitt liv, och jag hatar inte mig själv, och jag ser ingen anledning till varför självmord skulle vara av intresse pga misantropin. Jag gillar ju inte andra människor generellt, så det kanske vore närmare att ta livet av andra. Detta är något jag inte är intresserad av dock, då tanken av det inte ger mig något.
Jag hänger inte upp mig på saker och ting generellt. Jag förväntar mig däremot att de flesta människor kommer att reagera och göra saker jag inte göra, och blir däremot väldigt glad när jag träffar folk som antingen gör tvärt om, eller har egenskaper som väger upp de saker jag inte gillar.
Jag tror absolut att man kan hata diverse saker, beteenden och människor. Många "hatar" ju tex blondinbella, men själv tycker jag att hon agerar som många andra om än extremt i vissa fall.
Ser fram emot svar