2009-10-11, 12:39
Medlem
chiricos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grymkheft
Jag har aldrig hatat någon, men ve den/dom som skulle bli hatobjekt.
det här tror jag är den bästa inställningen. "jag har potential att hata, och om jag gjorde det så skulle jag göra det såååå jävla intensivt - men!! det gör jag inte, och inte för att jag går runt och skäms eller försöker tvinga mig själv att gilla alla, utan helt enkelt för att det inte verkar finnas nån som är värd att hata."
Citera
2009-10-11, 12:42
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Varken smakfrågor eller moralfrågor är individuella, dom är kulturella. Men det var inte vad vi talade om här. Här handlar det snarare om anständighet. Anständiga människor avfärdar våldtäktsmän som onda/dåliga, för att dom inte är anständiga(?). Dom står utanför normen, det dom gör är inte "passande". Vem är det som bestämmer vad som är passande, jo det är Vi. För det Dom gör passar inte in i vår ram för vad som är anständigt. Det är inte anständigt att äta med pinnar, för det gör inte vi. Så dom som äter med pinnar är onda/dåliga. Typ, A -> B. Om det handlar om etik (och moral), så får man försöka vara någorlunda konsekvent. (Även situationsetik är konsekvent)

Vi kommer egentligen aldrig att kunna få fruktbara diskussioner eftersom våra trossystem är fundamentalt olika. Du utgår från sanningsrelativism, jag utgår från sanningsobjektivism. Du utgår från extrem kunskapsrelativism som underminerar rationalitet, jag utgår från mildare kunskapsrelativism som innefattar rationalitet. Du utgår från en kollektivistisk (emergent) syn på samhället, jag utgår från en individualistisk. Du utgår från extrem moralrelativism, jag utgår från konsekventialism. Som sagt, detta bäddar för missförstånd, oenighet och dödfödda diskussioner.
Citera
2009-10-11, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Hat är instinktivt, dess syfte är att få dig att vilja utrota hot mot din trygghet i din omgivning, det du uppfattar som ett sådant de hatar du, mänskligheten skulle inte existera idag utan en sådan instinkt.

TS: Don´t do drugs.

Jag lovar.

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Tja, lustmördande våldtäktsmän skulle i alla fall gilla det där. Men anständiga människor blir illamående av det.

Foucault sa att det inte existerar anständiga människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Vi [yidaki] kommer egentligen aldrig att kunna få fruktbara diskussioner eftersom våra trossystem är fundamentalt olika. Du utgår från sanningsrelativism, jag utgår från sanningsobjektivism. Du utgår från extrem kunskapsrelativism som underminerar rationalitet, jag utgår från mildare kunskapsrelativism som innefattar rationalitet. Du utgår från en kollektivistisk (emergent) syn på samhället, jag utgår från en individualistisk. Du utgår från extrem moralrelativism, jag utgår från konsekventialism. Som sagt, detta bäddar för missförstånd, oenighet och dödfödda diskussioner.

Precis. Ni får ta efter mig. Jag är en fri själ som fattar beslut genom mitt sunda förnuft. Jag är inte uppbunden kring några system.
Citera
2009-10-11, 19:14
Medlem
cecels avatar
Nånting djupt rotat i oss får att se ned på andra människor. Kanske är det för att höja sig själv. Kanske finns det någon större mening med det. Det är som att vi strävar efter att.... komma.... underfund med...... att........

Hatet äter upp oss. Vi kan ej stå emot. Tragiskt!
Citera
2009-10-11, 19:43
Medlem
Svartskäggs avatar
Telefonförsäljare måste väl alla hata?
De är djävulens verktyg.
Citera
2009-10-11, 21:47
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Foucault sa att det inte existerar anständiga människor.
Tja, genom sig själv känner man andra. Projektion och psykologisk självbekännelse o.s.v.
Citera
2009-10-11, 21:48
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
De är djävulens verktyg.
Så sant!
Citera
2009-10-11, 22:37
Medlem
tsews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
De är djävulens verktyg.
Inte ens NIX kan stoppa dessa hemskheter, vad skall vi ta oss till? Min familj klarar oss inte undan dessa plågor som ringer en till och med på lördagkvällen..
Citera
2009-10-12, 03:54
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Att du inte kan kontrollera dina känslor tyder på ett mkt allvarligt fundamental fel.

Jag kan kontrollera mitt agerande, men däremot kommer känslorna nästan rent automatiskt. T.ex. nu blev jag lite irriterad på ditt svar och fick en god lust att ge dig en käftsmäll för stunden, men det skulle inte övergå från känsla till handling för den sakens skull.
Citera
2009-10-12, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Jag kan kontrollera mitt agerande, men däremot kommer känslorna nästan rent automatiskt. T.ex. nu blev jag lite irriterad på ditt svar och fick en god lust att ge dig en käftsmäll för stunden, men det skulle inte övergå från känsla till handling för den sakens skull.

Ok, jag måste erkänna att jag likställde känsla/handlande.

Du får ge mig ren smäll på käften när du vill, bara att fråga snällt.
Citera
2009-10-12, 14:58
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ok, jag måste erkänna att jag likställde känsla/handlande.

Du får ge mig ren smäll på käften när du vill, bara att fråga snällt.

Hehe, du måste provocera mig lite, annars finns ju inte lusten där .
Citera
2009-10-12, 23:22
Bannlyst
Citat:
Jag hatar inga människor. Vad fan vill du?

det låter som att du hatar människor som inte håller med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in