• 1
  • 2
2009-10-09, 15:50
Medlem
SexyBeasts avatar
Beef dripping, går det att få tag på i vanliga svenska affärer och vilket är annars det bästa substitutet? Lard är annars ett ord som dyker upp och som jag antar är svinfett? Finns det att köpa?
Citera
2009-10-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Beef dripping, går det att få tag på i vanliga svenska affärer och vilket är annars det bästa substitutet? Lard är annars ett ord som dyker upp och som jag antar är svinfett? Finns det att köpa?
Menar du ister?
Citera
2009-10-09, 16:00
Medlem
SexyBeasts avatar
Just det ja, det måste vara vad som på engelska kallas Lard va?
Jag antar att beef dripping är nötets motsvarighet... Går det att få tag på i Sverige?
Citera
2009-10-09, 16:16
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Just det ja, det måste vara vad som på engelska kallas Lard va?
Jag antar att beef dripping är nötets motsvarighet... Går det att få tag på i Sverige?

Ister borde gå att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.
Vet dock inte hur det är med just Beef Dripping.
Kolla t. ex på http://www.grays.se; kan ju kanske finnas i deras sortiment.
Citera
2009-10-09, 19:24
Medlem
dePauls avatar
Lard eller späck/ister går att köpa i vissa invandrarbutiker med jugoslaviska förtecken. I Gbg finns det att köpa på Brattåskärrsvägens Chark. Sist tog de 15 kr för en liter!

I övrigt kan man ju laga till det själv. City Gross säljer hela buksidor med rent fett.

När det gäller drippings så har jag aldrig sett det i någon svensk butik.

~Paul~
Citera
2009-10-10, 11:55
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lard eller späck/ister går att köpa i vissa invandrarbutiker med jugoslaviska förtecken. I Gbg finns det att köpa på Brattåskärrsvägens Chark. Sist tog de 15 kr för en liter!

I övrigt kan man ju laga till det själv. City Gross säljer hela buksidor med rent fett.

När det gäller drippings så har jag aldrig sett det i någon svensk butik.

~Paul~

Hur lagar man det själv?
Citera
2009-10-10, 12:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hur lagar man det själv?
Du måste på något sätt steka ur fettet på svag värme. Antingen i ugn eller (som jag föredrar det) i teflonpanna. Man måste först tärna fettet i små kuber på ca 1x1 cm.

~Paul~
Citera
2009-10-10, 13:08
Medlem
Sam.Bogas avatar
BAra ett spörsmål,vad brukar man det till?
Citera
2009-10-10, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga

Man kan ha det på mackan enligt wikipedia iallafall:

Citat:
Pork or beef dripping can be served cold, spread on bread and sprinkled with salt (bread and dripping). If the tasty brown sediment and stock from the roast has settled to the bottom of the dripping and colored it brown, then in parts of Yorkshire it is known colloquially as a "mucky fat" sandwich.

Mums!
Citera
2009-10-10, 14:07
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga

Yorkshirepudding, bland annat.
Citera
2009-10-10, 22:15
Medlem
Blåbärskungens avatar
Ister finns att köpa i vissa Coop-butiker, det är inslaget i vitt papper och hittas bland övriga mejeriprodukter.

Mina föräldrar brukar blanda ister med finhackad rödlök och kryddpeppar som sen används som pålägg.
Citera
2009-10-10, 22:23
Medlem
dePauls avatar
Ister används ganska mycket inom asiataisk, framför allt kinesisk matlagning. Allt fråd stir fry till friterat. Pommes friterade i ister är något utöver det vanliga .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in