2009-10-09, 14:17
Medlem
MicrograMs avatar
Hej alla lyckliga och olyckliga flashbackare.

Har tänkt på detta i ett par dagar nu; att lätta lite på hjärtat och berätta om en händelse som skedde i veckan, och skulle uppskatta tips/råd, varningar och berömmelser - ja, alla kommentarer är välkomna, bra som dåliga.

Jag har sedan 6 år tillbaka (är 21 nu) lidit av en svår depression efter att min mamma, mormor gick bort, och min far fick en stroke som gjort honom funktionshindrad och sitter givetvis i rullstol med assistenter 24 timmar om dygnet.

Jag har haft mediciner som Fluoxetin, Zoloft, Xanor, Stesolid, Cipralex, Lyrica m.m. utskrivet av läkare, och har emellanåt självmedicinerat med bland annat opioider och, självklart, bensodiazepiner. Touché (eller vad det heter), när jag vet att självmedicineringen bara skjuter upp mina psykiska problem, utan att reparera dem.Så jag får hjälp utav en psykolog och läkare, som jag nu går regelbundet till.

Har vid två tillfällen hamnat på sluten psykiatrisk vård på St.Görans Sjukhus, och det första besöket var förknippat med att jag och min flickvän separerade. Vid detta tillfälle kändes det som om jag inte hade någon kvar, att alla som jag tycker om dör eller försvinner från mig utan at jag kan göra något åt det. Så då bestämde jag mig att försöka ta livet av mig. Jag lyckades inte med detta och det resulterade med SPV, och där stannade jag i drygt en månad. Efter detta gick jag regelbundet till Mellanvården, hade fått ett jobb och kände att mitt liv kanske kan förändras. En känsla av chans och tillfälle att rycka upp sig och inte grubbla mer. Jag "skrevs ut" från Mellanvården och de hänvisade mig till öppenvården för att fullfölja medicinering och samtal med psykolog.

Sen hände detta som jag aldrig trodde skulle hända mig.

Jag har nyligen fått panikattacker/panikångest, ramlat ihop medvetslös och upplevt en kort episod av en mycket bisarr vision:

Jag sitter i ett litet rum med vita väggar och endast en säng som jag sitter på. Jag är storleksmässigt mycket liten jämfört med den gestlat som står framför mig. Jag kan inte se ansiktet på denna gestalt (men jag vet att denna gestalt har en form av en storväxt människa, uppskattningsvis 3 meter lång och vikt på 400 kg, helt mörkgrå som rök - så kanske ni får en bild på hur han/det ser ut)... Hursomhelst, Han står där framför mig, höjer armen och pekar med sitt stor finger på mig och skriiiiiiker så högt på ett språk som jag inte känner igen (ungefär som latin fast mer aggressivt) att det skär i öronen och ett massivt tunnelseende utspelar sig innan han vänder sig om, öppnar dörren, går ut och låser in mig.
Det är nu paniken verkligen får fart och jag skriker, skriker och skriker tills jag helt plötsligt vaknar upp ur denna dröm (eller hallucination) - och där ligger jag nu, tillbaka i verklighetsperspektiv igen, i en panikångest och tårar sprutar ur ögonen på mig.

Denna hallis har upprepat sig flera gånger nu på senaste månaderna och jag var tvungen att berätta detta för min psykolog. Jag har nu inte sovit på 3 dagar och när jag träffar läkaren ser hon att jag är akut psykiskt sjuk. Jag blir agressiv för att hon trror att jag överdriver med min visuella dröm i vaket tillstånd och vid det här tillfället får jag tunnelseende och ramlar ihop på golvet, mitt framför läkare och psykolog. De kör mig till St.Görans med taxi, men detta kommer jag inte ihåg.

Detta är nu andra gången jag besöker SPV och de konstaterade att jag har utsätts för flertal psykoser. Jag fick stanna över natten och fick med mig de mediciner som jag nu kommer rabbla upp:

Zyprexa, Oxascand, Lergigan och Mirtazapin.

Zyprexan har hjälpt mig mycket, jag har hittills inte upplevt någon overklighetskänsla och känner att Oxascanden hjälper mig att hålla ångesten borta delvis, dock inte helt. Mirtazapin har jag haft i alla mina 6 år som patient och Lergiganen tar jag för att förstärka Oxascandens lugnande effekt.
Funderar på att beställa lite mer lugnande från nätet eftersom min läkare inte förstår att jag behöver ett starkare preparat. Inte det starkaste men iaf Stesolid, som hjälpte mig mycket när jag blev inlagd på SPV första gången.

Jag är fortfarande mycket orolig att jag ska få en psykos igen då jag inte kommer ihåg vad jag gjort, varit eller sagt.

Så jag undrar bara om det finns andra här som har varit med om en liknande psykos, eller medicinering med Zyprexa, som kanske skulle vilja berätta sin historia?

Jag lider mer Er som varit med om andra hemska upplevelser,
och jag vill bara veta att jag inte är ensam. Det är allt.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta. Det är guld värt för mig.
Citera
2009-10-09, 17:38
Avslutad
Trist att du mår så kasst...

Jag har haft alla mediciner du nämner utom Zoloft & Cipralex. Zyprexa hjälpte inte alls för mig. Jag hade Haldol innan, men den tillfälliga läkaren jag hade då bytte ut den mot Zyprexa, samtidigt satte hon in Mirtazapin & Iktorivil, utan att följa upp. Hon slutade o jag fick en ny, bättre o förstående psykiater.

Zyprexan o Mirtazapinen blev jag bara fet av, men jag hade svårigheter att sluta med Mirtazapinen. Hade 30 mg, efter två veckor 15 mg, ytterligare två veckor 7,5 mg, o gick till slut två veckor till på endast 3,75 mg. Slutade jag direkt blev jag extremt deprimerad. Zyprexan hjälpte inte alls, sen fick jag Risperdal, Zeldox, Abilyfy, men ingen hjälpte. Sen fick jag tillbaka mina kära Haldol.

Oxascand (eller detsamma som Sobril) fick jag först i ett långdraget nedtrappningsschema. Men de byttes senare ut mot Xanor. O sen fick jag som sagt Iktorivil.

Lergigan har jag bara fått enstaka gånger, bl.a när jag låg inne på "cold turkey" på psyket för att lugna mig, men det märkte jag knappt av.

EDIT: BTW, Jag flyttar denna till psykforumet.
Citera
2009-10-09, 19:10
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Trist att du mår så kasst...

Jag har haft alla mediciner du nämner utom Zoloft & Cipralex. Zyprexa hjälpte inte alls för mig. Jag hade Haldol innan, men den tillfälliga läkaren jag hade då bytte ut den mot Zyprexa, samtidigt satte hon in Mirtazapin & Iktorivil, utan att följa upp. Hon slutade o jag fick en ny, bättre o förstående psykiater.

Zyprexan o Mirtazapinen blev jag bara fet av, men jag hade svårigheter att sluta med Mirtazapinen. Hade 30 mg, efter två veckor 15 mg, ytterligare två veckor 7,5 mg, o gick till slut två veckor till på endast 3,75 mg. Slutade jag direkt blev jag extremt deprimerad. Zyprexan hjälpte inte alls, sen fick jag Risperdal, Zeldox, Abilyfy, men ingen hjälpte. Sen fick jag tillbaka mina kära Haldol.

Oxascand (eller detsamma som Sobril) fick jag först i ett långdraget nedtrappningsschema. Men de byttes senare ut mot Xanor. O sen fick jag som sagt Iktorivil.

Lergigan har jag bara fått enstaka gånger, bl.a när jag låg inne på "cold turkey" på psyket för att lugna mig, men det märkte jag knappt av.
Vad bra, nu känns det faktiskt lite bättre.

Haldol... hmm, vilken dos har du nu?
Tillhör den i samma kategori som Zyprexa (antipsykotikum)?
På vilket sätt är Haldol sämre än Zyprexa för just Dig?

Nu har jag haft Olanzapin i ca 1 ½ vecka och jag måste säga att jag känner mig lite mer "snällare" nu när jag fått Zyprexa 10mg än tidigare.
Är detta vanligt när det gäller just denna kategori/substans, eller är det så att det är helt individuellt?

Om jag ska försöka förklara att jag känner mig som en "snällare" person, så kan jag säga att jag känner mig mer empatisk emot människor, lyssnar bättre och tankarna flyter på lite mer. Har haft aptitstörningar i månader nu, men aptiten har faktiskt kommit tillbaka lite, så det är skönt (hoppas jag inte blir fet bara).

Sen en sista fråga;
Jag tar alltid Zyprexan till natten... men, blir jag alldeles för trött/seg om jag tar den redan nu fastän jag inte ska gå o sova först vid 12 snåret?
Senast redigerad av MicrograM 2009-10-09 kl. 19:13.
Citera
2009-10-09, 19:48
Avslutad
Som jag alltid säger, det beror från person till person. En del reagerar säkert jättebra på Zyprexa. Men jag tycker Haldol är bättre, äter 4 mg per kväll emot paranoia. O jo, den tillhör delvis samma kategori, Haldol är ett gammalt neuroleptikum, medans de nya (Zyprexa, Risperdal, Zeldox, Abilify, Serequel & Leponex) kallas atypiska neuroleptika.

Sen det där med när man ska ta sin medicin kan vara ett problem. Jag lägger mig normalt vid 22-tiden (kanske inte på helger). Men sen innan hade jag Nozinan som tar ca 4 timmar innan det kickar, o då slår det hårt. Nozinan är också ett neuroleptikum, men också ett bra sömnmedel. O det var lite trist ibland, när jag tagit mina Nozinan vid 18-tiden o polare ringer vid 20-tiden o frågar om man ska med ut eller vill hänga med på fest.

Så jag kunde ju inte följa med, för jag visste att jag skulle bli en zombie vid 22-tiden.
Citera
2009-10-09, 20:09
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Som jag alltid säger, det beror från person till person. En del reagerar säkert jättebra på Zyprexa. Men jag tycker Haldol är bättre, äter 4 mg per kväll emot paranoia. O jo, den tillhör delvis samma kategori, Haldol är ett gammalt neuroleptikum, medans de nya (Zyprexa, Risperdal, Zeldox, Abilify, Serequel & Leponex) kallas atypiska neuroleptika.

Sen det där med när man ska ta sin medicin kan vara ett problem. Jag lägger mig normalt vid 22-tiden (kanske inte på helger). Men sen innan hade jag Nozinan som tar ca 4 timmar innan det kickar, o då slår det hårt. Nozinan är också ett neuroleptikum, men också ett bra sömnmedel. O det var lite trist ibland, när jag tagit mina Nozinan vid 18-tiden o polare ringer vid 20-tiden o frågar om man ska med ut eller vill hänga med på fest.

Så jag kunde ju inte följa med, för jag visste att jag skulle bli en zombie vid 22-tiden.
PRECIS i den sitsen är jag i nu, ett par polare ringde nyss o fråga om dom kunde komma över med lite sprit och jag tackade artigt nej, just för att jag har tagit Zyprexan... Damn!

Men, från det ena till det andra, brukar dåsigheten/tröttheten försvinna efter ett par dagar så att man kan ta dosen på morgonen/dagen istället, eller blir man alltid trött? (vet, det är individuellt, men undrar bara hur du upplevde effekten av Zyprexa)

Och kan/får man dricka alkohol under medicineringen?

Och vilken dos hade du på Nozinan?
Har själv 5 och 25 mg:are hemma liggandes... kanske ett bra supplement till Zyprexan? (vilken dos rekommenderar du i mitt fall, på ett ungefär?)
Senast redigerad av MicrograM 2009-10-09 kl. 20:20.
Citera
2009-10-09, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MicrograM
PRECIS i den sitsen är jag i nu, ett par polare ringde nyss o fråga om dom kunde komma över med lite sprit och jag tackade artigt nej, just för att jag har tagit Zyprexan... Damn!

Men, från det ena till det andra, brukar dåsigheten/tröttheten försvinna efter ett par dagar så att man kan ta dosen på morgonen/dagen istället, eller blir man alltid trött? (vet, det är individuellt, men undrar bara hur du upplevde effekten av Zyprexa)

Och kan/får man dricka alkohol under medicineringen?

Och vilken dos hade du på Nozinan?
Har själv 5 och 25 mg:are hemma liggandes... kanske ett bra supplement till Zyprexan?
Joo... Visst är det trist!

Nu har jag Theralen istället för Nozinan o det tar jag en halvtimme innan jag lägger mig, samtidigt som jag tar Haldol o Iktorivil. De senare kan jag iof. ta på morgonen istället, men de sitter i så länge, så jag har en vana att ta de på kvällen. Efexor är det enda jag tar på morgonen.

Jag hade 15 mg Zyprexa o det tog jag på morgonen, men som sagt märkte jag inte nånting av dem, varken trötthet eller antiparanoia. Blev bara fet.

Jag hade 100 mg Nozinan till kvällen o det blir man rejält trött av, så det var svårt att komma upp på morgonen. En gång tog jag 200 mg o drack ca 10 starköl till. Ramlade i köket o kunde inte ta mig upp...

Sen har jag haft Risperdal, 2 mg, det blev jag skittrött av, men det hjälpte iaf. Zeldox & Abilify har inte hjälpt nått. De övriga atypiska neuroleptika har jag inte testat, men Serequel lär man bli jävligt seg av.

EDIT: Jo, man kan dricka alkohol under behandlingen, men det kan förstärka tröttheten.
Senast redigerad av Psychopatic 2009-10-09 kl. 20:30.
Citera
2009-10-09, 20:53
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Jag hade 15 mg Zyprexa o det tog jag på morgonen, men som sagt märkte jag inte nånting av dem, varken trötthet eller antiparanoia. Blev bara fet.
Om du var i mina kläder, som självklart är svårt då du inte känner mig personligen, skulle du då byta till Haldol? (måste tillägga att jag får mindre ångest av Zyprexan, är det samma sak för Haldol?)
Citera
2009-10-09, 21:09
Avslutad
Citat:
Om du var i mina kläder, som självklart är svårt då du inte känner mig personligen, skulle du då byta till Haldol? (måste tillägga att jag får mindre ångest av Zyprexan, är det samma sak för Haldol?)
Nja, det är ju som sagt svårt... Men jag bytte ju till Haldol. Jag får inte minskad ångest av Haldol, men det har jag ju Iktorivilen till. O benzo är ganska svårt att få utskrivet, men du har ju Oxascand (det var min första benzo jag fick).

Men om du får minskad ångest av Zyprexa o den hjälper mot dina hallisar så hade jag inte bytt. Men akta dig för ökad aptit, så du inte blir tjock!
Citera
2009-10-09, 21:50
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Nja, det är ju som sagt svårt... Men jag bytte ju till Haldol. Jag får inte minskad ångest av Haldol, men det har jag ju Iktorivilen till. O benzo är ganska svårt att få utskrivet, men du har ju Oxascand (det var min första benzo jag fick).

Men om du får minskad ångest av Zyprexa o den hjälper mot dina hallisar så hade jag inte bytt. Men akta dig för ökad aptit, så du inte blir tjock!

Ja, jag märker redan att min aptit och hunger är starkare. Kommer bli jobbigt då jag älskar mat men vill inte gå upp en massa i vikt.

Jajja, vi får se vad som händer.

Tack så hemskt mycket för denna konversation. Behöver prata av mig lite med någon som har liknande problem som jag...
Citera
2009-10-09, 22:00
Medlem
Herr Reporters avatar
Zyprexa är en bra medicin som verkar fort mot psykotiska symptom. Och har i några studier visat viss effekt på depression men det är ingen indikation den officiellt har ännu. Zyprexa tas med fördel till kvällen då den gör att man blir trött och därmed kan vara bra om man har sömnproblem (men kan ju bli besvärligt om man är trött och slö hela tiden). Man bör tänka på vad man äter och hur mycket man äter samt att motionera då det annars är lätt att man lägger på rätt många kilon (ökad aptit är mycket vanligt).

Jag tycker inte att du ska byta till Haldol, iaf inte ännu. Eftersom du säger dig få uppleva god effekt av Zyprexa så är byte av preparat onödigyt krångel. Dessutom så tillhör Haldol den äldre sortens neuroleptika som ofta har mer biverkningar än de nya, som då Zyprexa tillhör.

Nu låter jag säkert som nån reklamare för Zyprexa, och det är jag verkligen inte. Den gör sitt jobb när man är manisk/psykotisk. Men jag vägrar äta den i längre perioder än nödvändigt då jag blir tjock och passiv av den (men det gäller all neuroleptika i princip).
Hoppas den passar dig dock och att du ska få må bättre!
Citera
2009-10-10, 09:38
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
...då jag blir tjock och passiv av den (men det gäller all neuroleptika i princip).
Hoppas den passar dig dock och att du ska få må bättre!
Så upplevde jag det när jag åt SSRI, speciellt med Fluoxetin och Cipralex.
Men med Zyprexan i omloppet verkar jag bjuda mer på mig själv. Jag har sedan liten grabb alltid haft det svårt att säga exakt vad jag tycker och känner, för att jag är rädd att andra ska tycka att jag är en konstig eller usel människa. Just denna personlighetsstörning (om man kan kalla det för det) har i princip släppt lite nu.

Jag känner mig dessutom mer närvarande i verkligheten än vad jag gjorde innan.
Är detta fenomen känt för just atypiska antipsykotikum?
Citera
2009-10-10, 12:32
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Så upplevde jag det när jag åt SSRI, speciellt med Fluoxetin och Cipralex.
.....
Eftersom jag är Bipolär så blir jag inte trött och slö av SSRI utan tvärtom - manisk och psykotisk. Så det är väldigt individuellt hur man reagerar på mediciner.
Citat:
.....
Jag känner mig dessutom mer närvarande i verkligheten än vad jag gjorde innan.
Är detta fenomen känt för just atypiska antipsykotikum?
Det där kan jag såklart bara spekulera i men eftersom du varit mer eller mindre psykotisk innan och nu inte är det så bör du ju vara mer närvarande i verkligheten.
Jag själv har kännt det som att nån "dragit upp rullgardinen" för mig eller "satt på mig glasögon" med vissa mediciner då jag mått dåligt innan och inte riktigt kännt mig närvarande i denna värld, men att det vänt väldigt fort med rätt medicin.
Och det har alltid varit mediciner som ska ha mer eller mindre antipsykotiskverkan (dock inte antipsykotika utan stämningsstabiliserande).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in