Citat:
Ursprungligen postat av VitaVargen
Känn efter o följ din känsla. Funkar zyprexa o du mår bra så är det guld värt. Efter min 2:a psykos fick jag den. Funkade kanon mot både psykos o ångest men gick upp för mycket i vikt. Tar nu sertralin 100mg dagligen samt 7,5mg immovane vid behov men ingen neroleptika:-) Har theralen i yttersta nödfall men undviker den helst då jag bara somnar o har svårt att komma igång igen. Är man mottaglig o beredd att kämpa är terapi den mest långsiktiga medicinen enligt mig. Lycka till.
Okey, tack så mycket för peppningen.
Det enda jag inte blivit kvitt än är konversationerna i huvudet som jag häromdan upptäckte då jag yttrade mig bland främmande människor på tunnelbanan från skolan, utan sällskap:
Rösten: - Det är väl vid den här tiden alla kommer hem från jobbet?"
Jag: - Ja, det är klart. Det är ju rusningstrafik ju"
Folk började kolla lite på mig och jag skämdes över detta, då jag kom på mig själv och tittade förvånat tillbaka på de som tittade snett på mig.
Har även svarat i mobilen då kompisar har ringt men inte kommit ihåg detta, samt att jag gått upp i sömnen och trott att min alarmklocka hade ringt och jag var tvungen att gå upp.
Detta har jag berättat för min läkare och fick då frågan om jag har testat Risperdal. "Nej" var ju självklart mitt svar då min första medicin mot neurolepti är just Zyprexa.
Vad ska jag göra?
Har beslutsångest då jag känner mig delvis bekväm med Zyprexa, och framför allt trygg och accepterad, lite som en depression-insikt (då man kan acceptera att andra accepterar att du mår dåligt).
Tänk om jag blir en vandrande robot av Risperdal?
Tror ni att jag vågar prova byta?