• 1
  • 2
2009-10-09, 13:11
Medlem
Blacksnakes avatar
Hej.
Har funderat på en sak, som topic säger, är det möjligt att vi är någon/något annans medvetande?

Människans intelligens är ju något begränsad, de flesta kan i alla fall koncentrera sig tillräckligt mycket för att föreställa sig en person, låt säga att han heter Burk. Man kan föreställa sig en bild av Burk när han sätter sig på en stol och dricker ett glas vatten. Man kan även föreställa sig att Burk talar med en annan karaktär man hittat på, samtidigt som Burk kliar sig bakom örat. Man kan även föreställa sig att Burk har sina egna tankar samtidigt som man föreställer sig att Burk är totalt omedveten om att det är Burks skapare (du) som skapar dem. Efter detta blir det lite svårt för oss människor att skapa en mer komplex värld för Burk, att hålla reda på alla saker på samma gång. Men om det finns varelser med förbannad mycket högre intelligens som har förmågan av att skapa världar och karaktärer på detta sättet? Är det då möjlig att alla vi är skapade på detta sättet?
Citera
2009-10-10, 03:51
Medlem
Snöjs avatar
Om så vore fallet, vad skulle det göra för skillnad?
Citera
2009-10-10, 03:54
Medlem
Jake88s avatar
Låter väldigt osannolikt
Citera
2009-10-10, 07:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Har du kollat i Filosofi-forumet?
Har för mig att det har funnits liknande trådar om vår existens där.
Citera
2009-10-10, 08:38
Medlem
Blacksnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Om så vore fallet, vad skulle det göra för skillnad?

Om det nu är så, hur ska man veta det säkert ifall man "levt" hela sitt liv som nån annan tanke? En trolig skilland skulle nog vara att man själ var en av dessa skaparna och därmed lever livet så som de lever.
Citera
2009-10-10, 08:40
Medlem
Blacksnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Låter väldigt osannolikt

Ja det gör det, det låter verkligen osannolikt.
Citera
2009-10-11, 23:33
Medlem
retürpants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksnake
osannolikt.

det enda som är osannolikt är att TS inte kunde komma på ett bättre namn är burk.
Citera
2009-10-12, 02:23
Medlem
Xayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retürpant
det enda som är osannolikt är att TS inte kunde komma på ett bättre namn är burk.
Burk låter som ett utmärkt namn för en grottmänniska. Antyder TS att vi alla är en del av en grottmänniska vid namn Burk som sitter och filosoferar om hur världen skulle kunna se ut i framtiden?
Citera
2009-10-12, 15:39
Medlem
Jag hävdar att det är en total omöjlighet eftersom Burk saknar medvetande om sin egen existens, något vi inte gör. Den här typen av karaktärer finns runt om oss hela tiden i till exempel böcker och filmer, personen som skapat dem låter oss ta del av dem och hur verkliga de än kan tyckas vara så finns de inte i fysisk form och de saknar helt medvetande.
Citera
2009-10-12, 16:02
Medlem
Blacksnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retürpant

Ville ju ha ett namn som ingen kan relatera till så att säga, tyckte att jag lyckades bra. Det må va osannolikt, men absolut inte det enda i mitt inlägg som är det vilket du hävdar.
Citera
2009-10-12, 16:06
Medlem
Blacksnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarting
Jag hävdar att det är en total omöjlighet eftersom Burk saknar medvetande om sin egen existens, något vi inte gör. Den här typen av karaktärer finns runt om oss hela tiden i till exempel böcker och filmer, personen som skapat dem låter oss ta del av dem och hur verkliga de än kan tyckas vara så finns de inte i fysisk form och de saknar helt medvetande.

Saken är den att man kan se till så att Burk blir medveten om sin egen existents, är man smart nog så kan man enligt mig föreställa sig precis allt.

Sedan tror jag inte att något behöver bestå utav materia av vår frekvens för att existera. Jag har ingen källa på detta givetvis, så efterfråga inget.
Citera
2009-10-12, 20:13
Medlem
orbit-granits avatar
Så egentligen tänker tingesten på sig själv nu när du tänkte på det?

Så när jag nu skriver att tingesten inte finns så har tingesten egentligen en existentiell kris då han medvetet tvivlar på sin egen existens?

Tanken svindlar.
Tingesten mår dåligt.

Kom igen nu allihopa.
Alla tänker på att tingesten hemskt gärna vill smygrunka i sin morsas troslåda.

Då har vi en tingest snart som mår riktigt dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in