2009-10-09, 05:32
Medlem
episcopuss avatar
Skall flytta ett ICS eller om det är ett SCO-system från en 1.6Gb hårddisk till en 10Gb hårddisk.

Systemet startar igång och disken hittas av BIOS. Men jag får ett kryptiskt felmeddelande. Har det inte tillgängligt just nu men om någon någon prompt måste veta det för att kunna hjälpa mig ordnar jag det tills på måndag. Någon som vet vad som kan vara galet? Läst någonstans att det kan bero på dåliga diskdrivare i kärnan.

Tacksam för hjälp.
Citera
2009-10-09, 06:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av episcopus
Skall flytta ett ICS eller om det är ett SCO-system från en 1.6Gb hårddisk till en 10Gb hårddisk.

Systemet startar igång och disken hittas av BIOS. Men jag får ett kryptiskt felmeddelande. Har det inte tillgängligt just nu men om någon någon prompt måste veta det för att kunna hjälpa mig ordnar jag det tills på måndag. Någon som vet vad som kan vara galet? Läst någonstans att det kan bero på dåliga diskdrivare i kärnan.

Tacksam för hjälp.

Tja, trevligt med en sådan gammal trotjänare, även om SCO inte är så populärt i dessa dagar p g a sina rättsliga utspel

Vad menar du med att systemet startar igång?
Menar du att allt fungerar och operativsystemet även startar upp, men med lite errors. Eller menar du att hårdvaran startar upp men inget OS laddas?

Utan att veta felet, så skulle jag slänga en gissning direkt på att disken förmodligen är kass. Men men.....det är bara en gissning och du har inte vissat något felmeddelande ännu.

Antar att det är en gammal scsi-disk, om så är fallet, så kanske det blir lite lurigt att få tag på något som passar med tanke på den scsi-standard som används. Vissa äldre maskiner klarar faktiskt IDE-diskar också, om du har tur så är det din räddning

Men om vi antar att du har en annan disk, så kan du med största sannolikhet flytta operativet från ena disken till den andra med dd-kommandot.
Då krävs det att du kopplar in din nya disk på befintlig burk (helst bootar upp med ett annat medium), sedan dumpar du disken med operativet till din nya disk, t ex dd if=/dev/<your_current_hard_disk_device> of=/dev/<your_new_hard_disk_device>
Nackdelen med detta är att din disk på 1.6GB blir som en slags "partition" på din nya disk på 1.6GB och diin nya disk lär ju vara större, så du får massa outnyttjat utrymme.

Jag vet inte om SCO unix har några fiffiga system-kommandon, som gör fina backuper på OSet, men det är inte alls omöjligt.....för ofta finns det den typen av systembackupsfunktionalitet, t ex AIX har ju mksysb osv....
I så fall är det förmodligen en bättre lösning, du får helt enkelt göra en djupdyking i SCO-manualen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in