2009-10-08, 20:40
Medlem
Kör just nu Windows 7 64-bit (RTM), ett OS som jag är jävligt nöjd med, men det visar sig att jag har en webbkamera (Logitech QuickCam E3500) utan drivrutiner som absolut INTE vill fungera i den miljön... däremot funkar den ypperligt under XP/Vista.

Sååå istället för att leta runt efter en ny kamera så tänkte jag att det borde gå att skapa en ny partition av det lediga utrymmet och installera XP parallellt med sjuan...? Nån som testat detta och kan verifiera att det funkar?
Citera
2009-10-08, 21:21
Medlem
..FAN..s avatar
JA! de funkar..
Citera
2009-10-09, 23:10
Medlem
Bara att köra in XP-skivan eller?
Citera
2009-10-09, 23:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Varför inte istället ladda ner VMWare Workstation från t. ex The Piratebay och köra Windows XP i VMWare-miljö?
Fungerar precis lika bra som att köra XP skarpt, och dessutom så slipper du joxa med Dual-boot.

Om du endast ska använda XP för din webbkamera så VMWare den absolut smidigaste lösningen.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-09 kl. 23:26.
Citera
2009-10-10, 01:50
Medlem
crillecrilles avatar
Det går inte alls att köra 7 och XP parallellt... XP tar över så att det inte går att boota i 7. Har testat MÅNGA gånger. Av nån anledning så skriver XP nån form av boot-grej på bägge partitionerna.. Om jag har fel får ni gärna lära mig hur man gör.
Citera
2009-10-10, 07:52
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det går inte alls att köra 7 och XP parallellt... XP tar över så att det inte går att boota i 7. Har testat MÅNGA gånger. Av nån anledning så skriver XP nån form av boot-grej på bägge partitionerna.. Om jag har fel får ni gärna lära mig hur man gör.

Om man vill köra XP och Windows 7 parallellt, så måste man först installera XP och sedan Windows 7 på en annan partition.
Citera
2009-10-10, 09:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Snillen spekulerar här, ser jag...
JA, man kan köra XP och W7 på samma dator utan problem, det enda som krävs är som vanligt lite google-skills.
Har man XP installerat först är det inga problem, W7s bootmanager känner av det och lägger till det i listan.

Tvärtom däremot kör det ihop sig litegrann...XP skriver helt enkelt över MBR eftersom den inte känner igen W7, vilket inte är så konstigt, men det är också simpelt att lösa: när man väl är inne i XP, ladda ner t ex EasyBCD 1.7.2 - NeoSmart Technologies eller VistaBootPRO - Dual Boot Windows 7 or Vista with Windows XP och installera om W7s bootmanager!
Citera
2009-10-10, 09:20
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Snillen spekulerar här, ser jag...
JA, man kan köra XP och W7 på samma dator utan problem, det enda som krävs är som vanligt lite google-skills.
Har man XP installerat först är det inga problem, W7s bootmanager känner av det och lägger till det i listan.

Tvärtom däremot kör det ihop sig litegrann...XP skriver helt enkelt över MBR eftersom den inte känner igen W7, vilket inte är så konstigt, men det är också simpelt att lösa: när man väl är inne i XP, ladda ner t ex EasyBCD 1.7.2 - NeoSmart Technologies eller VistaBootPRO - Dual Boot Windows 7 or Vista with Windows XP och installera om W7s bootmanager!

Helt rätt.
Dock så rekommenderar jag fortfarande VMWare-alternativet i detta fall.
Känns totalt onödigt att installera ett operativsystem skarpt om det enda man skall använda det till är för en webbkamera.
Citera
2009-10-10, 12:00
Medlem
crillecrilles avatar
Tack för lektionen! Fan va jag har kämpat med det där... Kom faktiskt på det igår efter att jag skrev tidigare inlägg att jag aldrig provat installera XP först. Har nog slösat ca 10 timmar av mitt liv på det där. Ska tilläggas att jag är en väldigt flitig googlare men att jag ändå inte kunnat lösa det. Konstigt. Men okej, tack!!

EDIT: 1 minut senare sitter jag i W7. Haha... Man lär sig nåt varje dag..
Senast redigerad av crillecrille 2009-10-10 kl. 12:05.
Citera
2009-10-10, 13:52
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Helt rätt.
Dock så rekommenderar jag fortfarande VMWare-alternativet i detta fall.
Känns totalt onödigt att installera ett operativsystem skarpt om det enda man skall använda det till är för en webbkamera.

Där känner jag mig aningen handikappad får jag erkänna, för jag har aldrig ens i Linux testat VMware, men ditt förslag låter helt klart vettigt!
Citera
2009-10-10, 14:52
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Där känner jag mig aningen handikappad får jag erkänna, för jag har aldrig ens i Linux testat VMware, men ditt förslag låter helt klart vettigt!

VMWare är väldigt behändigt just i sådana här situationer som den TS har hamnat i.
Det sker ju mjukvaruutveckling osv i renodlad VMWare-miljö idag, så det råder ingen tvekan om att det är en mycket kompetent miljö.
Har du inte prövat det innan så är det helt klart värt att lattja runt med och testa.
Och skulle det skita sig så är det bara att sopa den virtuella partitionen och börja om från början.

Själv sitter jag med Windows 7 Ultimate x64 skarpt, och Windows XP Corporate x64 i VMWare, och det fungerar klockrent.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-10 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in