Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-08, 20:18
Medlem
Tjenare, alla duktiga flashback användare!
Postar mitt problem här för ni erbjuder alltid så snabba och bra svar!
Har möjligtvis postat i feldel, men det är svårt att veta vilken man skall använda...

Nu till problemet som pågått länge:
För ca ett halvår sedan så gjorde jag en ny tråd här på flashback... En tråd där några personer fick tipsa om bra dator delar jag skulle köpa, för att datorn skulle bli så bra som möjligt för priset. Detta gick bra, och jag köpte alla delar och byggde ihop datorn på rätt sätt...

Någon månad eller ett par veckor eller dylikt senare så kunde jag inte installera vissa program... Till exempel Office paketet 2007(nerladdat), men det gick inte för att .Cab filerna stämmde inte överrens.

Detta problem trodde jag berodde på att hårddisken som jag fick hem kanske inte fungerade som den skulle, jag laddade hem ett bra rekomenderat felsökningsprogram, men programmet hittade inga fel. Jag gav upp för några dagar, och tänkte att ne nu jäklar, de funkar ju fortfarande inte, så jag ominstallerade Operativsystemet men det var fortfarande samma problem med .Cab filerna... Jag googlade på .Cab men hittade inga bra svar, mer än att mina installations filer skulle vara korrupterade, samt att det skulle varit min hårddisk det skulle varit fel på.

Men så var inte fallet eftersom det fungerade utmärkt att installera programmen på mina kompisars datorer. Så jag offrade några hundralappar och köpte en till hårddisk eftersom jag var så desperat och tänkte att det på något sätt måste ha varit hårddisken ändå som ställde till det plus att jag ville ha mera lagringsutrymme.

Men när jag senare installerade och formaterade den nya hårdisken så gick det inte häller på den att installera Office paketet, eller några lånade spel av kompisar. I nuläget så ville jag bara antingen slänga ut datorn genom fönstret eller bara acceptera att jag har köpt en riktigt riktigt bra dator(som inte fungerar som den skall) för pengarna.

Jag övervägde att skicka tillbaka datorn till inet för att låta dom undersöka den, men de kändes så dumt eftersom jag inte alls var säker på vad felet var, och när någon på supporten på Inet sa att om det inte var något fel på hårdvaran så skulle jag få betala en summa pengar för att de hade undersökt min dator i onödan.

Tiden gick, och jag kunde ändå spela de viktigaste spelen så som Crysis warhead, och tillexempel Call of Duty. Dessa spel var min räddning i krisen, de gav känslan av att om det inte andra fungerar så spelar det inte så stor roll. Ytterligare en tid gick, och jag märkte att vissa av mina sparade filer var eller blev korrupterade, fråga mig inte hur de blev de, för de har jag ingen aning om!

Har alltid varit rädd om min dator, och särskilt när det gäller antivirus och brandvägg. Då använde jag antivirusprogrammet AVG free edition, vilket jag gör fortfarande. Gratis, men Väldigt bra! Jag accepterade helt enkelt att min dator inte fungerade riktigt som jag ville, då jag ändå kunde installera och spela de flesta spel som jag ville. Jag spelade även en tid World of Warcraft och de funkade också utmärkt, sedan slutade jag spela WoW då jag tröttnade på spelet. Vid den tiden så tänkte jag inte alls på att datorn på något sätt var dålig eller liknande.

Det är nu på senare tid som jag börjar bekymra mig då jag behöver använda Office paketet till skolarbete. Samt att jag har börjat spela WoW igen. I dagsläget får jag ca 2 till 15 WoW- errors dagligen, vilket är VÄLDIGT många(WoW- error, är något oerhört irriterande som gör att spelet stängs ner, och det kommer upp en ruta där det står: This application has encountered a critical error: ERROR #134 (0x85100086) Fatal Condition)!

Till en början när man googlar på: "wow+ERROR #134" så står det att det är något slags fel på mjukvaran, men detta stämmer inte eftersom jag precis har installerat om min dator. Dessa wow errors har inträffat innan ominstallationen med. Med precis samma felmeddelande.

"Datorsetup":
OS: Windows XP professional 32 bitars... (licenserat, Orginal med XP skiva...)
Moderkort: Asus P5Q SE
RAM: 2x Corsair XMS2 DDR2 2048mb 800Mhz
Processor: E8400 3Ghz dual core... Har varit klockad till 3,8 Ghz
Grafikkort: ATI Radeon HD4870 512Mb
Nätaggrigat: 550watt Corsair
Hårddiskar: Hitachi 500GB
Samsung 500GB

Om ni vill veta något mer än detta fråga gärna! Kollar tråden minst 3 ggr per dag!

Och om någon vet något nu på en gång vad felet kan vara så tveka inte att skriva det!

Tack!
Citera
2009-10-08, 20:33
Medlem
Min första tanke eftersom du har problem med installationer som är oerhört känsliga för korrupt data men oxå får problem vid användning av mjukvaror, är fel på ett eller flera ram-minnen. Öppna burken, kolla hur många du har där. Ta bort och prova dem sedan ett i taget, tills du ser om symptomet försvinner och kanske ser vilka eller vilket av dem som är fel på om ngt. Du kan även köra minnes-test-program. Tex finns den möjligheten om du bootar från en Vista-skiva. Är det XP du kör kan man prova programmet Memtest.
Citera
2009-10-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Min första tanke eftersom du har problem med installationer som är oerhört känsliga för korrupt data men oxå får problem vid användning av mjukvaror, är fel på ett eller flera ram-minnen. Öppna burken, kolla hur många du har där. Ta bort och prova dem sedan ett i taget, tills du ser om symptomet försvinner och kanske ser vilka eller vilket av dem som är fel på om ngt. Du kan även köra minnes-test-program. Tex finns den möjligheten om du bootar från en Vista-skiva. Är det XP du kör kan man prova programmet Memtest.

Tack för din fina tanke, men jag har redan testat detta. Har tillockmed köpt 2 nya ram-minnen dock av samma tillverkare men snabbare... Samma problem...

Så ja tror inte att det är fel på RAM-minnerna tyvärr
Citera
2009-10-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredmar
Tack för din fina tanke, men jag har redan testat detta. Har tillockmed köpt 2 nya ram-minnen dock av samma tillverkare men snabbare... Samma problem...

Så ja tror inte att det är fel på RAM-minnerna tyvärr

Enklaste sättet att veta säkert är att köra en skiva med memtest och få ett tydligt besked på ifall det är korrekt eller inte.

Inget roligt problem du har direkt, det är inte lätt att felsöka dessa.
Tänkte bara kolla med dig medans jag funderar vidare lite, hur ser det ut med uppdateringar? Har du kontrollerat att din BIOS osv har en uppdaterad prgramvara?
En annan sak jag funderar på är hur det ser ut med temperaturerna. Ser att du haft den överklockad så jag antar att du vet hur man övervakar temp också. Har du sett något som ligger onormalt högt?
Citera
2009-10-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Enklaste sättet att veta säkert är att köra en skiva med memtest och få ett tydligt besked på ifall det är korrekt eller inte.

Inget roligt problem du har direkt, det är inte lätt att felsöka dessa.
Tänkte bara kolla med dig medans jag funderar vidare lite, hur ser det ut med uppdateringar? Har du kontrollerat att din BIOS osv har en uppdaterad prgramvara?
En annan sak jag funderar på är hur det ser ut med temperaturerna. Ser att du haft den överklockad så jag antar att du vet hur man övervakar temp också. Har du sett något som ligger onormalt högt?

När man kollar i enhetshanteraren så är allt installerat, fint å klart. Lite synd :P

Bios uppdaterade jag för några dagar sen bara för att se om det var en dålig biosversion jag fick på moderkortet. Men detta löste inte problemet

Temperaturerna ligger så sött på mellan 25 - 32 grader i idle i hela datorn... Processorn ligger på 26 grader just nu när jag bara har lite små skit uppe... annars ca 32 grader i full load kanske... Har thermalright å månster fläkt så de är nog inget bekymmer, tyvärr
Citera
2009-10-09, 14:44
Medlem
zatchs avatar
Låter rent spontant som hårdvarufel någonstans i kedjan.

Något som du skulle kunna göra om du vill testa bara Officeinstallationen är att dra ned den grattisversionen som finns på pyttemjuks hemsida, Try Office for Free (Engelsk version) och testa om den går att installera.

Om möjlighet finns, testa med annat grafikkort, moderkort och processor. Vet att det kan vara svårt , men då du redan har testat minnena och hårddisken måste man ju börja leta andra felkällor.

Om jag inte missminer mig totalt så kan visserligen firman du har köpt den av ta ut en testavgift, plus att du får betala frakten fram och tillbaka, om det är så att de inte kan hitta något fel. Om problemen med att installera är så allvarliga som du säger, bränn av en skiva som de kan testa med, som du inte får att fungera hos dig, då borde de få samma felmeddelande när de testar. Om felet kvarstår kan du alltid efter 3:e inskickningen be om att få köpet hävt.
Citera
2009-10-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatch
Låter rent spontant som hårdvarufel någonstans i kedjan.

Något som du skulle kunna göra om du vill testa bara Officeinstallationen är att dra ned den grattisversionen som finns på pyttemjuks hemsida, Try Office for Free (Engelsk version) och testa om den går att installera.

Om möjlighet finns, testa med annat grafikkort, moderkort och processor. Vet att det kan vara svårt , men då du redan har testat minnena och hårddisken måste man ju börja leta andra felkällor.

Om jag inte missminer mig totalt så kan visserligen firman du har köpt den av ta ut en testavgift, plus att du får betala frakten fram och tillbaka, om det är så att de inte kan hitta något fel. Om problemen med att installera är så allvarliga som du säger, bränn av en skiva som de kan testa med, som du inte får att fungera hos dig, då borde de få samma felmeddelande när de testar. Om felet kvarstår kan du alltid efter 3:e inskickningen be om att få köpet hävt.

Tack för svaret! Men kanske har en annan lösning:

Hur pass viktigt är det att mina ram-minnen finns med i Motherboard Qualified Vendors List? Jag kan inte hitta de minnen jag använder i listan, och moderkortet verkar bara stödja ganska dåliga ram-minnen :S
Dator fungerar ju, men inte som den skall somsagt...
Citera
2009-10-10, 16:59
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredmar
Tack för svaret! Men kanske har en annan lösning:

Hur pass viktigt är det att mina ram-minnen finns med i Motherboard Qualified Vendors List? Jag kan inte hitta de minnen jag använder i listan, och moderkortet verkar bara stödja ganska dåliga ram-minnen :S
Dator fungerar ju, men inte som den skall somsagt...

Skulle inte tro det är så väldigt viktigt, i de flesta fall kan man köra med vad som helst idag, då moderkorten klarar av en hel del. Då dyrare minnen oftast betyder snabbare minnen, så ska det inte göra något om de inte finns med i listan, så länge moderkortet klarar av att hantera den klockfrekvensen, alt. att minnena klarar av att köras på en lägre klockfrekvens.
Citera
2009-10-11, 19:35
Medlem
Ok tack för ditt svar!
Jag lämnar in datorn på onsdag kommer posta felet här sen när dom vet...
Citera
2009-10-15, 19:41
Medlem
Felet... Var minnerna!
Jag hade kört memtest utan felmeddelande, men datornissarna sa att det var ett minne som var pajj :S jäkligt skummt½!
Citera
2009-10-16, 10:28
Medlem
zatchs avatar
Det var verkligen lustigt, de flesta fel ska faktiskt memtest hitta.

Dom sa inte excakt vad det var för fel på minnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in