Citat:
Ursprungligen postat av
TeaterApa
Hur motiverar man en spelmissbrukare (som jag inte trodde jag var, men måste börja intala mig själv att jag är det), att inte försöka vinna tillbaka pengarna?
Jag tar fasta på denna fråga och försöker ge - kanske ett ganska självklart svar.
Rationellt motiv nummer 1 för att inte spela (och därmed försöka vinna tillbaks pengarna): har du en edge? Om inte kommer du att förlora på lång sikt oavsett vad du eventuellt vinner på kort sikt.
Eftersom du skriver detta har du troligen ingen edge (vilket du för övrigt bara kan ha på ett skicklighetsspel, dvs. t ex sportbetting eller poker eller liknande), alltså saknar du rationellt motiv för att spela.
Rationellt motiv nummer 2 för att inte spela: Om du trots motiv nummer 1 ändå spelar så krävs kontroll. Kan du kontrollera ditt spelande och därmed begränsa den monetära förlusten så att den blir hanterbar, för att därigenom bibehålla den känslomässiga vinst som du tycker dig få genom spelandet?
Vissa kan göra detta. En del kan göra det i perioder. Kan man kontrollera sitt spelande, så är man inte spelmissbrukare. Du verkar dock inte kunna göra det, iaf inte just nu.
Sålunda har du de två rationella motiven som gör att du borde lägga ned spelandet: du saknar (1)edge och du har (2)bristande kontroll.
Känslomässiga motiv för att inte spela: Vad har du att förlora, respektive att vinna på att spela? Ja, tänk efter. Förlorar du mer än vad du vinner, rent känslomässigt? Står mycket på spel? Vänner? Partner? Familj? Om väldigt mycket står på spel så måste du fatta ett beslut. Jag är beredd att offra detta för spelandet. Eller, jag är inte beredd att offra detta.
Om du inte är beredd att offra det så kan du fundera på följande:
Finns det några alternativ som kan ge dig samma känsla som när du spelar? Fundera över vilken känsla det är du uppnår och under vilka andra omständigheter du kan finna den, eller under vilka andra omständigheter du inte känner behovet av att uppnå den aktuella känslan.
Sedan finns det hjälp att få. Sök sådan om du behöver.