2009-10-08, 10:46
Medlem
Min bror är 17 år och har samlat på sig långt över en miljon kronor genom olika jobb på internet och dylikt. Nu fick jag höra att om du inte är myndig och dina tillgångar överstiger två basbelopp så ska en gode man ta över ansvaret för ens ekonomi.

Stämmer detta verkligen?
Citera
2009-10-08, 10:51
Medlem
slutagnälls avatar
Alla pengar han har förtjänat själv efter att ha fyllt sexton år förfogar han över efter eget tycke.
Citera
2009-10-08, 10:52
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Alla pengar han har förtjänat själv efter att ha fyllt sexton år förfogar han över efter eget tycke.

Det gäller även arv och gåvor.
Citera
2009-10-08, 10:54
Medlem
Citat:

Finns det någon källa på detta?
Citera
2009-10-08, 10:57
Medlem
När en omyndig äger mer än åtta prisbasbelopp, cirka 320 000 kronor, så måste föräldrarna anmäla det till överförmyndaren i kommunen. Sedan ska de redovisa förvaltningen av den omyndiges tillgångar varje år till överförmyndaren

Källa: http://www.va.se/magasinet/2007/16/s...rnen/index.xml

edit: År 2009 är 8 prisbasbelopp = 342 400 kr
Senast redigerad av tobbe_tiger 2009-10-08 kl. 11:00.
Citera
2009-10-08, 13:00
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det gäller även arv och gåvor.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Lakan
Finns det någon källa på detta?
Föräldrabalk 9:3

Jag är dock osäker på hur detta tillämpas i samband med nämnda regel om åtta prisbasbelopp (som står i Föräldrabalk 13:2).
Citera
2009-10-08, 15:47
Medlem
Citat:
Nej.

Jag är dock osäker på hur detta tillämpas i samband med nämnda regel om åtta prisbasbelopp (som står i Föräldrabalk 13:2).

Har inte klossen i närheten men gäller inte det bara att barn med åtta gånger prisbasbelopp ska "övervakas" av överförmyndaren för att se till att deras föräldrar inte pajjar deras ekonomi?
Citera
2009-10-08, 16:05
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affi
Har inte klossen i närheten men gäller inte det bara att barn med åtta gånger prisbasbelopp ska "övervakas" av överförmyndaren för att se till att deras föräldrar inte pajjar deras ekonomi?
Jo, när jag läser lite noggrannare ser jag att det står

Citat:
När värdet på en omyndigs tillgångar, som skall förvaltas av föräldrarna...

Då antar jag att en 16-åring som tjänat egna pengar alltid har rätt att förfoga över dem själv, oavsett hur mycket pengar det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in